F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha
Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály – dynamika, prostor Světlo Levé a pravé strany
P RAVIDLO TŘETIN
Z LATÝ ŘEZ
P ERSPEKTIVA - PROSTOR
L INIE A DIAGONÁLY – DYNAMIKA, PROSTOR
L EVÉ A PRAVÉ STRANY
J AK VOLIT FORMÁTY FOTOGRAFIÍ Jpg Raw Zpracování Výstup pro tisk Výstup pro webovou prezentaci
J PEG Dnes nejběžnější formát digitální fotografie Malá velikost - komprimovaný Již upravený soubor – degradace kvality pro následnou úpravu 8bit – chybí barvy při tonálních úpravách
RAW „D IGITÁLNÍ NEGATIV “ Nejednotnost formátů – každý výrobce vlastní Data, co přesně „viděl“ senzor, a okolnosti pořízení snímku Větší barevná hloubka (12bit) - vhodné úpravy
Z PRACOVÁNÍ OBRAZU VE FOŤÁKU Beyerova interpolace Jpeg komprese Data ze senzoru Zesílení citlivosti ISO A/D převodník Parametry obrazu Vyvážení bílé RAW TIFF JPEG
R AW VS. J PEG
R AW ÚPRAVY Nejlepší software – PS Camera Raw Kompenzace expozice Nastavení vyvážení bílé Opravy chyb objektivů
R AW ÚPRAVY – WHITE BALANCE
R AW ÚPRAVY - EXPOZICE
U KLÁDÁNÍ OBRAZU PRO WEB Nejlépe 1600 x 1200 (default pro Picasa-upload) Jpg – cca 300kB rychlý upload ochrana proti krádežím copyrightů
U KLÁDÁNÍ OBRAZU PRO TISK Maximální kvalita, kterou foťák dovoluje Jpeg s nejvyšší kvalitou – min. komprese Nejlépe fotit do raw – poté upravit a uložit do tiff (16bit) POZORvelký objem dat pomalý přenos do fotolabu né všechny fotolaby akceptují tiff
Z KRÁŠLENÍ FIREMNÍ FOTKY - HDR
D ĚKUJI ZA POZORNOST Fotografie použité v této prezentaci jsou vlastní tvorbou autora © Tomáš Mucha