Ostatní mikroorganismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

VLIV VNĚJŠÍCH FAKTORŮ   ÚVOD FYZIKÁLNÍ FAKTORY CHEMICKÉ FAKTORY.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Koloběh uhlíku.
Uhlík - více než 1 mil. uhlíkových sloučenin
Obecná biologie.
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Rozdělení živých soustav
Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Systém organismů.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy přírodních věd
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
technologie využití biomasy
Mikrobiologie vody... výskyt, význam, detekce bakterií ve vodách
TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Charakteristika ekosystému
Prof. Ing. Pavel Jeníček, CSc.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Prokaryota vs. Eukaryota
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Archaea Methanosarcina mazei. Kredit: Science Photo Library.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Metabolismus bakterií
LES ŘASY.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Obecné biologické principy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
SYSTEMATICKÉ ČLENĚNÍ BUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Mikroorganismy v životním prostředí
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Prokaryotní organismy Archaea
Metody analýzy mikroorganismů II
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Morfologie živočišných buněk
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Ostatní mikroorganismy Kromě bakterií jsou tradičními objekty zájmu biologie i mikroskopické organismy z dalších domén a říší Různý původ v evoluci Zařazení do taxonomického systému se bouřlivě vyvíjí Nejvyššími taxony jsou 3 domény a několik říší

Univerzální fylogenetický strom Rostliny Crenarchaeota Houby Korarchaeota Euryarchaeota Bacteria Živočichové Archea Eukarya Společný předek

Taxonomický systém mikroorganismů Doména Bacteria Doména Archea říše Korarchaeota říše Crenarchaeota říše Euryarchaeota Doména Eukarya říše živočichové (Animalia) říše rostliny (Plantae) říše houby (Fungi) říše prvoci (Protozoa) – umělý taxon (polyfyletický) říše chromista – umělý taxon (polyfyletický)

Taxonomický systém mikroorganismů Doména Bacteria Doména Archea říše Korarchaeota říše Crenarchaeota říše Euryarchaeota Doména Eukarya říše živočichové (Animalia) říše rostliny (Plantae) říše houby (Fungi) říše Prvoci (Protozoa) říše Chromista

Taxonomický systém virů Viry nemají 16rRNA – nelze je zařadit do univerzálního fylogenetického stromu Nebuněčné organismy – diskuze živé / neživé O evoluci je známo velmi málo Vlastní umělý taxonomický systém

Archea z řečtiny = starobylý Dříve – nejstarší organismy na Zemi, dnes neplatí! Často obývají extrémní prostředí, ale nejen ta cca 20% celkové biomasy patří archeím Obtížně kultivovatelné – málo prozkoumané

Archea Fyziologické třídění Fylogenetické třídění – 3(4?) říše Extrémní halofilové Metanogenní archea Hyperthermofilní archea Archea bez buněčné stěny Fylogenetické třídění – 3(4?) říše Korarchaeota – skupina 1 Crenarchaeota – skupina 1 Euryarchaeota – skupiny 1-4 Nanoarcheota – diskuze o nové říši

Extrémně halofilní archea obvykle heterotrofní, aerobní vyžadují vysoké koncentrace solí (9-23%, i více) solná jezera v suchých a teplých oblastech (vypařování vody) – Mrtvé moře, Yellow stone… Halococcus - žije i při 32% NaCl (nasycený roztok) Halobacterium – primitivní fotosyntéza pomocí bílkoviny (bakteriorhodopsin) – ochrana proti UV – život na Marsu?

Metanogenní archea Získávají energii metabolismem jednoduchých sloučenin na methan CO2, HCOOH, CH3COOH, CO, CH3OH, methylované látky stejné sloučeniny jsou obvykle i zdrojem uhlíku = autrotrofie Obligátně anaerobní – anaerobní respirace s CO2 atd. jako akceptorem elektronů Technologický význam při likvidaci odpadů – tvorba bioplynu

Methanogenní archea Získávání energie CO2 + 4 H2  CH4 + 2H2O (Methanobacterium…) 4 HCOOH  CH4 + 3 CO2 + 2 H2O CH3COO- + H2O  CH4 + HCO3- (Methanosarcina) 4 CO + 2H2O  CH4 + 3 CO2 4 CH3OH  3 CH4 + CO2 + 2 H2O

Hypertermofilní archea Růstové rozmezí cca 45-110°C, optimum přes 70°C Výskyt v hlubokých mořích v místech s vulkanickou činností – vysoká teplota, únik sirných látek Aerobní i anaerobní Autotrofní i heterotrofní zdroj energie organické látky, H2, sirné sloučeniny zdroj uhlíku organické látky, CO2

Hyperthermofilní energetika aerobní respirace oxidace sirných sloučenin na H2SO4 oxidace organických sloučenin na CO2 + H2O 2 H2 + O2  2 H2O oxidace Fe2+ na Fe3+ anaerobní respirace - redukce sirných sloučenin na H2S org. látkami a H2 methanogeneze anaerobní fermentace rozklad organických látek na H2+CO2 rozklad organických látek CO2 a karboxylové kyseliny

Hyperthermofilní archea Pyridictium optimální teplota 105°C roste i při 113°C nejtermofilnější známé organismy

Archea bez buněčné stěny Membrána z glyceroltetraéterů – není to dvojvrstva, ale jednovrstva, odolná Malé genomy Thermoplasma – acidofilní (pHopt 2) Nanoarchaeum equitans – nejmenší známý genom (490 885 bp) malé rozměry – 400 nm striktně symbiotický život s Ignicoccus (archeon)– možná redukce genů (přechod na organelu?) obtížné zařazení – možná nová říše

Nanoarcheum equitans Ignicoccus sp.