Sportujeme v každém věku Mgr. Pavel Suchánek Odborník na pohybové aktivity a sportovní výživu Laboratoř pro výzkum aterosklerózy, IKEM, Praha 24. dubna 2008
Pohybová aktivita U dnešních dětí se pohybová aktivita výrazně snižuje Podle průzkumu „Tajemství školních svačin“ z roku 2006 necvičí mimo hodiny tělesné výchovy 50 % žáků sedmých tříd 62 % žáků třetích tříd stále častěji se také nechávají omluvit z hodin tělesné výchovy, aniž by měly zdravotní důvod Volný čas děti tráví u počítače a televize
Předškolní věk (3 až 6 let) Stoupá důležitost a hodnota fyzické aktivity - děti si snadno všimnou, kdo je lepší - snadná motivace Děti zvládají chytání míče, základy plavání Vhodné aktivity rozvíjející obratnost a mrštnost kotrmelce, přeskoky, šplh, slalomové běhy Před specializací na konkrétní sport preferovat formu hry představit dětem co nejvíce sportů a nechat je, aby si samy vybraly najít vhodný poměr mezi aktivním a pasivním trávením volného času zapojovat se do sportovních aktivit jako celá rodina (minimálně 30 minut denně, pořádat o víkendech celodenní výlety na kole, pěší túry, vyjížďky na běžkách)
Mladší školní věk (6 až 10 let) Častý nárůst tělesné hmotnosti z důvodu změny denního režimu sezení ve škole, učení se na druhý den, domácí úkoly, zájmové kroužku + stres a nepravidelnost v jídelníčku Vyvážit sedavé aktivity odpovídajícím množstvím pohybu Vhodné aktivity hry rozvíjející koordinaci a spolupráci, skupinové hry sportovní kroužek, kolečkové brusle, skateboard sportu věnovat 1-2 hodiny denně (odpočinkovým aktivitám věnovat stejné množství času, jako strávily ve škole) možné zařadit i vlastní sportovní trénink, stále ve spojení s hrou posilovat pouze vlastní váhou těla (kliky, sedy/lehy, kotrmelce, dřepy) Rodiče by měli hmotnost svých dětí sledovat a v případě jejích zvyšování zařadit více sportovních aktivit namísto přísné diety
Střední školní věk (10 až 11 let) Těsně před nástupem puberty, vysoká potřeba pohybu vysoká sportovní výkonnost – často vede trenéry k přetěžování dětí! kroužky a sportovní oddíly jsou prospěšné – nejedná se však stále o vrcholový sport Vhodné aktivity plavání, dětský taneční aerobik, tanec, florbal, bruslení Motivovat i děti s nadváhou zapojit je do zájmových aktivit, které jsou s pohybem propojeny turistické, junácké, pionýrské organizace, sokol Pozor i na opačný extrém typický například pro baletky, tanečníky i jinak nesportující děti, které chtějí zhubnout rodiče by měli nenápadně sledovat, zda kolik času potomek věnuje pohybové aktivitě a jaké množství jídla sní
Starší školní věk (12 až 14 let) Nástup puberty a puberta = rychlý růst proměna celého těla, zvýšení podílu svalové hmoty, dozrávání kostí zatím se nezpevňují šlachy a svaly Je možné zařadit posilování, např. zádových a břišních svalů důležitá pestrost, neposilovat pouze jednu skupinu svalů na úkor jiné jednostrannou sportovní zátěž vyrovnat jiným druhem sportu V pubertě mohou děti rebelovat vůči sportu obecně potřeba motivace k rekreačnímu sportu s rodinou (jízda na kole či kolečkových bruslích, různé druhy tance, aerobic) odmítnutím nebo vyloučením z klubu může vzniknout doživotní averze k veškerému sportu – potřeba motivovat alespoň k zájmovým aktivitám spojeným se sportem
Dorostový věk (15 až 18 let) Příprava na další studium či zaměstnání - klesá množství pohybových aktivit Motivovat ke sportu návrhem atraktivních sportů aerobic, tanec, skateboard, squash, bojová umění Teenageři by se měli vyhnout posilování s těžkými činkami a velkým závažím stále probíhá růst kostí a nesprávným posilováním by se mohl zpomalit ve fitness centru zvolit spíše trenažéry (cyklistický, veslařský, běžecký) Po sportovní aktivitě by měl vždy (nejen u začátečníků!) následovat dostatečný strečink a odpovídající odpočinek
Závěrem Vhodný sport by si mělo dítě vybrat samo rodiče by jej neměli nutit, zvláště ne do sportů, které si sami vysnili pro děti se zdravotním omezením je třeba se o vhodných pohybových aktivitách poradit s dětském nebo sportovním lékařem Pohybové aktivity je také třeba zohlednit odpovídajícím způsobem v jídelníčku dítěte či dospívajícího
Děkuji za pozornost!