Základní mediální termíny
celá cílová skupina (např. ženy 25+, sociální profil BCD) lidé z cílové skupiny, kteří viděli spot pouze část celku (%) = rating
Cílová skupina SPOT DOSÁHL 44 GRP* Umístíme-li 30sec. TV spot na vybranou TV stanici, víme, že stál např. 260 000,- Kč a že jej vidělo 3 215 700 lidí … Z nich 640 300 bylo příslušníků cílové skupiny* *(určitá část populace, kterou chceme zasáhnout naší reklamní kampaní, v našem případě to jsou ženy ve věku od 20 do 40 let) .. a jelikož máme v České republice dohromady 1 455 248 žen 20 - 40, vidělo náš spot 44 % z tohoto počtu. Spot tedy měl zásah (Rating) 44 %. SPOT DOSÁHL 44 GRP* *(Gross Rating Points - vlastně procenta, ale ne docela) HOTOVO
GRP´s Týdenní kampaň Náklady na tuto kampaň 4 484 260 Kč Kanál Délka Datum Čas Cena Zásah (Reach) GRP CPT CPP NOVA 30 1.10. 19:55 467 060 20,7% 2 718 22 542 ČT 1 20:07 319 440 15,0% 2 562 21 250 2.10. 20:08 406 560 20,2% 2 427 20 136 3.10. 387 200 18,8% 2 487 20 627 20:29 266 200 14,0% 2 294 19 024 4.10. 20:31 421 080 24,5% 2 075 17 209 Prima 20:36 25,1% 2 020 16 751 5.10. 19:08 210 540 12,2% 2 077 17 230 6.10. 389 620 17,0% 2 758 22 878 21:15 384 780 2 724 22 595 7.10. 19:56 510 620 3 054 25 330 20:57 300 080 18,0% 2 013 16 696 Celkem 4 484 260 222,7 29 209 242 268 Náklady na tuto kampaň 4 484 260 Kč Intenzita kampaně 222,7 GRP
Reach (%) x Frekvence (OTS/OTH) Trojčlenka stále funguje GRP´s TRP´s QRP´s = Reach (%) x Frekvence (OTS/OTH) ? Frekvence (OTS/OTH) REACH (%) HOTOVO = GRP / Frekvence = GRP / Reach (%) Se znalostí alespoň 2 z těchto veličin snadno dopočítáme 3.
Frekvence = počet kontaktů jedince z cílové skupiny s reklamním sdělením (kampaní) za určité období distribuce frekvence udává počty jedinců či procenta cílové skupiny pro jednotlivé úrovně: právě 1 kontakt, právě 2 kontakty, 3, 4, …. počet kontaktů
Net Reach Net Reach = procento lidí z cílové skupiny, které vidělo naší reklamu alespoň jednou. Maximální hodnota nemůže být vyšší než 100%!
Efektivní frekvence X Net Reach Čím vyšší efektivní frekvence, tím složitější je navýšit Reach. Počet lidí, kteří viděli spot vícekrát, je logicky nižší. Efektivní frekvence
OTS/OTH (Opportunity to See/Hear) průměrný počet kontaktů jedinců z cílové skupiny, kteří měli možnost reklamní sdělení vidět (slyšet) za určité období (zahrnují se pouze lidé, kteří se s kampaní setkali alespoň jednou) OTS = GRP / Net Reach udává intenzitu kampaně
CPT / CPP Náš spot stál 440 000,- Kč a vidělo ho 1 000 000 příslušníků cílové skupiny. Oslovení 1 000 příslušníků CS nás v tomto případě stálo 440 Kč neboli CPT bylo 440,- Kč CPT – Cost per Thousand (cena za tisíc zásahů), někdy CPM – Côut pour mille Vzorec: cena spotu / 1 000 = CPT 440 000 / 1 000 = 440 A protože 1 000 000 příslušníků cílové skupiny je 50% celé cílové skupiny, náklady na oslovení 1% cílové skupiny, neboli CPP byly 8 800,- Kč CPP – Cost per Point (cena za jeden reatingový bod)
CPT (Cost per Thousand) cena za tisíc kontaktů cílové skupiny za období/kampaň/médium cenovým základem bývá spot 30“, u tiskového média celostrana (černobílá u deníků, barevná u magazínů) slouží k porovnání cenové efektivity médií, kampaní, časových úseků podle absolutního zásahu využívá se při porovnávání více trhů (rozdílné velikosti stejných cílových skupin)
CPP (Cost per Point) = cena za jeden bod (procento - point) cílové skupiny analogie CPT (relativizace k velikosti cílových skupin) CPP = CPT * počet jedinců cílové skupiny v tisících odpovídající jednomu % využívá se k porovnávání efektivity médií, kampaní, časových úseků pro různé cílové skupiny cena 1 spotu / inzerátu rating 15+ CPP 15+ Televizní spot 382 180 19,4 19 700 Novinový titul (běžná 1/1, bw) 411 000 15 27 400 Časopis (1/1, 4C) 200 000 7 27 206 Celoplošná rozhlasová stanice 15 000 3,3 4 545 Billboard (průměr, měsíc) 9 000 4,1 2 195
ATS (Average Time Spent) Průměrná doba, kterou jedinec stráví s daným médiem (sledoval, poslouchal, četl) za určitý časový úsek (většinou den). Vztahuje se buď k celé skupině nebo pouze k lidem, kteří se s médiem setkali.
Afinita Index (poměr) ratingu či GRP cílové skupiny k základní populaci (většinou 15+) za období/médium/pořad Ukazuje vhodnost média, pořadu, času pro vybranou cílovou skupinu (čím je index větší, tím je pořad vhodnější) Jeden ze základních ukazatelů efektivity kampaně rating 15+ rating ženy 20-30 afinita TV soap opera 1,9 4,5 2,368421 Odborný časopis 3,6 1,7 0,472222 TV seriál 2,9 3,1 1,068966 Celkem 8,4 9,3 1,303203
Share = podíl cílové skupiny, média, segmentu, produktu na celkové sledovanosti, GRP, inzerce, prodejích za určitý časový úsek S.O.V. (Share of Voice) S.O.S. (Share of Spends) S.O.M. (Share of Market) mediální výdaje (v tis. Kč) S.O.S GRP 15+ S.O.V. T-Mobile 10 274 24,3% 738 31,2% Telefonica O2 19 654 46,5% 1 009 42,7% Vodafone 12 374 29,3% 616 26,1% Celkem 42 302 100,0% 2 363
Share – příklad Inzerent se stejným rozpočtem může dosáhnout vyššího SoV např. využitím kratší stopáže (která je levnější), ale i využitím slev v „low season“ apod. Je důležité např. pro č. 2 na trhu, pokud chce dohnat č. 1. Problém je, že s menšími formáty klesá dopad reklamního sdělení. Rozpočet Stopáž GRPs SoS SoV Zadavatel X 50 mil. Kč 30“ 5 000 50% 33% Zadavatel Y 10“ 10 000 67%