O metodě konečných prvků Lect_01.ppt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semantic Translation Polysemy, meaning change and multiple interpretations. Final Presentation.
Advertisements

O metodě konečných prvků Lect_10.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Transient tasks Šíření napěťových vln.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
O metodě konečných prvků Lect_6.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Pár slov o Matlabu a o zobrazení čísla na počítači.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GE - Vyšší kvalita výuky
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics Many-Particle Problems
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
O metodě konečných prvků Lect_7.ppt
(a brief reminder of electromagnetism)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Computation of Harmonic and Anharmonic Vibrational Spectra
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

O metodě konečných prvků Lect_01.ppt Syllabus and introduction M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Plzeň, 2010

Syllabus Deformační varianta MKP Značení Odvození pomocí principu virtuálních prací Diskretizace posuvů, přetvoření a konstitutivních vztahů Strukturální prvky – tyč, nosník, membrána, deska, skořepina Analytický přístup – zobecněné souřadnice Numerický přístup – isoparametrické prvky Sestavení matic tuhosti, tlumení a hmotnosti Předepsání okrajových podmínek Typy řešených úloh Řešení statických úloh Nalezení vlastních čísel a vlastních tvarů kmitu Řešení nestacionárních úloh – šíření vln Numerická matematika Řešení soustav algebraických rovnic Řešení standardního a zobecněného problému vlastních čísel Integrace obyčejných diferenciálních rovnic Metoda konečných prvků pro nelineární úlohy – stručný úvod do problematiky

http://www.colorado.edu/engineering/CAS/courses.d/IFEM.d/Home.html

Jak se nemá psát disertační práce Při výčtu otců zakladatelů metody konečných prvků autor jedné disertační práce věnované MKP (práce byla obhajována v roce 2010 a nebyla z Plzně) uvádí, že Likewise, Argyris a Kesley, publikovali ve roce 1960 … O muži jménem Likewise jsem měl od počátku velké pochybnosti, přesto jsem šel hledat poučení na internetu. Na adrese http://books.google.cz/books?id=dQE-aq6JJlQC&pg=PA3&lpg=PA3&dq=Likewise,+Argyris,+Kesley&source=bl&ots=VwjG_lOPZy&sig=Baaka6PDn0hAKBcfcRtzWiJOtVY&hl=cs&ei=_7koS6nGHZPCmgOGteCwDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CDYQ6AEwBg#v=onepage&q=&f=false jsem našel publikaci Intermediate Finite Element Method: Fluid Flow and Heat Transfer Applications  by Juan C. Heinrich and Darrell W. Proper

Jak je dobré umět anglicky kde v oddíle 1.2 na straně 3 a 4 se uvádí Likewise, Argyris and Kesley published a text in 1960 … Jenomže, příslovce „likewise“ – tedy „podobně“ – se v angličtině, na rozdíl od češtiny, odděluje čárkou. Je zde však na začátku věty a je tedy s velkým „L“, což by autora – při pečlivém přebírání informací z cizích pramenů – nemělo přimět k víře, že existuje muž jménem Likewise. Na přiložené reprodukci je inkriminovaná věta podtržena červeně. Je zřejmé, že dává smysl jen s větou předchozí. Výše zmíněná publikace autorů Juan C. Heinrich a Darrell W. Proper, z níž autor disertační práce doslova převzal a špatně přeložil citovaný text, není uvedena v seznamu literatury.

Corpus delicti

V tomto kursu, mimo jiné, nabídneme Porozumění metodě konečných prvků a numerické matematice, a to prostřednictvím tvorby jednoduchých prográmků na koleně Například nalezení sil v prutech, reakcí, vlastních frekvencí, vlastních tvarů kmitu, apod

V tomto kursu též nabídneme Informaci o práce s daty, jejich zobrazení a seznámíme se se statistickými nástroji pro analýzou výsledků bio2.ppt

Omezíme se na Newtonovskou fyziku – odhlédneme jak od kvantové fyziky, tak od teorie relativity

Pak platí princip superpozice

Často přidáváme omezující podmínky Homogenní kontinuum – identické vlastnosti všech materiálových částic Isotropní kontinuum – některé vlastnosti jsou nezávislé na směru

Moudrost vs. Trivialita Otázka pravdy ve fyzice

What are we contributing to? No fundamental laws and principles since Newton’s time Newtonian physics – low velocities Continuum mechanics – no quantum microcosms Rather more sophisticated models, that either work or do not … The question of truth is irrelevant … only the model proved by a proper experiment is acceptable

Continuum mechanics_1 The notion of continuum is one of possible models of matter. The continuity of a structure as we observe is an illusion. In liquids the molecules are loosely bound together by weak electrical forces. The molecules posses a considerable mobility. In gases the intermolecular forces are even weaker In metals there are relatively strong interatomic forces.

Continuum mechanics_2 Continuum mechanics ignores all the five details mentioned above and assumes that the discontinuous structure of real material is considered continuous. So the physical properties of material contained within an infinitesimal element are assumed to be the same as those determined experimentally on samples of finite dimensions. Of course in view of the molecular and atomic structure of the matter the last assumption is false. So the continuum is a model. It could give you the correct results if it is used within the limits of its applicability. Latter on, we will show that FEM is just another model, with its own limits of validity. The question is under what circumstances the continuum model provides a valid description of the flow and deformation of real material.

Continuum mechanics_3 It is not possible to give a satisfactory mathematical discussion of the validity of the continuum theory. The ultimate justification of the model is empirical. So in solid continuum mechanics for metals it is assumed that if the linear dimension of volume element is greater than 10 000 times the interatomic distance, i.e. 1/1 000 000 [m], then the continuum theory could still be safety used. HUNTER, S.C.: Mechanics of Continuous Media, Ellis Hornwood Ltd, UK, 1983

Governing equations of solid continuum mechanics Cauchy equations of motion Kinematic relations Constitutive relations 3 equations 6 equations 6 equations

Number of equations = number of unknowns

Proč pro rovnováhu materiálového elementu uvažujeme jen 3 rovnice? When the stress components – associated with individual cube faces – are being defined and evaluated the material element is considered as a 3D body – the cube. When equilibrium conditions are considered the material element is considered to be a point. In developing the partial differential equations of motion, only the equilibrium of the forces was considered. The assumption that the resultant of moments of all forces about the origin must be equal zero can only be used to prove the symmetry of the stress tensor.

And here comes the idea of Cosserat brothers Besides the force-stress tensors [Pa] there are also couple-stress tensors [Pa m] taken into account when the equilibrium conditions are considered The Cosserat continuum is usually only effective when there exists a physical motivation for adding couple stresses and microcurvatures as is the case in granular materials. For a numerical implementation of Cosserat continuum see Sluys and de Borst. See Stein, E., de Borst, R., Hughes, T.J.R.: Encyclopedia of Computational mechanics, Vol. 2, p. 355. Eugène-Maurice-Pierre Cosserat (4 Mar 1866 – 31 May 1931) was a French mathematician and astronomer. Born in Amiens, he studied at the École Normale Supérieure from 1883 to 1888. He was on Science faculty of Toulouse University from 1889 and director of its observatory from 1908, a position he held for the rest of his life. He was elected to the Académie des Sciences in 1919. His studies included the rings and satellites of Saturn, comets and double stars, but is best remembered for work with his engineer brother François on surface mechanics, particularly problems of elasticity.

Teoretické základy mechaniky kontinua jsou známy po více než sto padesát let – Cauchy, Euler, St. Venant, ... Co otcové zakladatelé?

Cauchy equations Oeuvres complètes d'Augustin Cauchy. Série 2, tome 8 / publiées ...Cauchy, Augustin-Louis (1789-1857), 1882-1974 http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k90200c.image.f4.langEN

Strain tensor components rather body forces

Evolution of stress notations Todhunter, I. and Pearson, K.: A History of the Theory of Elasticity, Dover Publications, New York, 1960.

Ekvivalence vs. rovnováha Jedna soustava sil = Druhá soustava sil Rovnováha Součet sil = 0 Formálně ano, ale … Použili jsme d’Alambertova principu, Z hlediska inerciálního systému je ta síla je fiktivní … Rovnice platí jen právě teď Takže bych tomu neříkal podmínky rovnováhy, ale pohybové rovnice

Back to FEM Today, approximate methods of solutions prevail They are based on discretization in space and time and have numerous variants Finite difference method Transfer matrix method Matrix methods Finite element method Displacement formulation Force formulation Hybrid formulation Boundary element method Meshless element method From CAD and FEA to Isogeometric Analysis. By Cottrell, J.A., Hughes, TJ.R., Bazilevs, Z.: Isogeometric Analysis. Towards Integration of CAD and FEA, Wiley, Chichester, 2009.

Numerical methods in Finite Element Analysis Equilibrium problems Space discretization only – Solution of systems of algebraic equations Steady state vibration problems Generalized eigenvalue problem Propagation problems Space and time discretization – step by step integration in time, for example CD (central differences) or NM (Newmark). Timestep of integration corresponds to sampling increment in experiment. Nyquist frequency plays the same role both in experiment and in computation. Robust procedures and their efficient implementation are crucial for solving ‘large sized’ tasks typical for transient FE analysis

Computability limits of are based on Limits of physics Limits of technology Instrumental limits of computers experiments But first of all on Validity limits of employed models Continuum mechanics is a model Computational treatment is another model Experiment is a tool for observing the nature – but not the nature itself

Experiments and axioms The body of theory furnishes the concept and formulae by means of which the experiment can be conceived and interpreted. From experiment we may find agreement which develops confidence in the theory – but establish a theory by experiment we never can. Experiment is a necessary adjunct to a physical theory – but it is an adjunct, not the master. No experiment can be interpreted without recourse to ideas that are a part of the theory under examination Adjunct – asistent, výpomocná síla přídavek, doplněk Fluegge, S.: (Editor) Encyclopedia of Physics, Vol. III, Principles of Classical Mechanics and Field Theory, Springer, Berlin, 1960 – Truesdell, C. and Toupin, R.: The Classical Field Theories, p. 228

But many people shared a different view in history

On Experimental Science (1268) Roger Bacon On Experimental Science (1268) Experimental science does not receive truth from superior science. She is the mistress and the other sciences are her servants. … experimental science is a study entirely unknown by the common people … …no science can be known without mathematics … Roger Bacon, (c. 1214–1294), also known as Doctor Mirabilis (wonderful teacher), was an English philosopher and Franciscan friar who placed considerable emphasis on empirical methods. He is sometimes credited as one of the earliest European advocates of the modern scientific method inspired by the works of Plato and Aristotle via early Islamic scientists such as Avicenna and Averroes. From Wikipedia

Tensor and matrix notation cm0002a

Not a vector in a physical or mathematical sense, ie. the quantity defined by the magnitude and the direction cm0003a

Cm0003b

Details about tensor and matrix notation, rules and terminology Tensor rank Kronecker delta Summation rule Orthogonal transformation Addition, subtraction Contraction Outer and inner products Scalar and dyadic products See also cm_part_1.ppt Okrouhlík, M., Pták, S.: Počítačová mechanika kontinua I, Základy nelineární mechaniky kontinua, Česká technika, Nakladatelství ČVUT, 2006

Basic principles of solid continuum mechanics Preliminaries Gradient Gauss divergence theorem The generalization of ‘per partes’ integration (integration by parts) Kinetic and strain energies Material derivative Conservation laws Equilibrium Cauchy equation of motion See also all_together_01_05_c4.doc Okrouhlík, M., Pták, S.: Počítačová mechanika kontinua I, Základy nelineární mechaniky kontinua, Česká technika, Nakladatelství ČVUT, 2006

Doporučená literatura Bathe, K.-J.: Finite Element Procedures, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, 1996 Belytschko T., Liu, W.K., Moran, K.: Nonlinear Finite Elements for Continua and Structures, John Wiley, Chichester, 2000 Fung, Z.C., Tong, P.: Classical and computational solid mechanics, World Scientific, Singapore, 2001 Okrouhlík, M., Pták, S.: Počítačová mechanika I, Základy nelineární mechaniky kontinua, Nakladatelství ČVUT, 2006 Stejskal, V., Okrouhlík, M.: Kmitání s Matlabem, (Vibration with Matlab), Vydavatelství ČVUT, Praha 2002, ISBN 80-01-02435-0