Úvod do databázových systémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Deduktivní soustava výrokové logiky
Úvod do databázových systémů
Algebra.
Úvod do Teorie množin.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Cvičení 13 Ing. Pavel Bednář
Množinová symbolika.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
LOGICKÉ ŘÍZENÍ GEORGE BOOLE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
V matematice existují i seskupení objektů, které nejsou množinami.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Kombinační logické funkce
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Algebra II..
Výroková logika.
Užití Vennových diagramů ve slovních úlohách
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Definice, věta, důkaz.
Zpracování neurčitosti Fuzzy přístupy RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Relace, operace, struktury
Úvod do logiky 5. přednáška
Množiny.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Teorie množin.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Kombinačne logické funkce
Kombinační logické funkce
Logické funkce dvou proměnných, hradlo
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_19 Název materiáluZákladní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
ALGEBRAICKÉ STRUKTURY
Kartézský součin Binární relace
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Definiční obor a obor hodnot
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Matematická logika 5. přednáška
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Matematická logika 5. přednáška
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MNOŽINY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Úvod do databázových systémů Cvičení 01 Ing. Pavel Bednář pavel.bednar.st1@vsb.cz

Požadavky na zápočet Test na tvorbu SQL dotazů Test na návrh DB a výpočet Funkčních závislostí. Semestrální projekt Vymyslet téma projektu (0 bodů) Zadání (4 body) Konceptuální analýza (5 bodů) Formální analýza (4 body) Porovnání konceptuální a formální analýzy (2 body) Testy Test na sql bude asi v 8. nebo 9. týdnu Povinná účast. Bude demotest na vyzkoušení. Každá část za 15 bodů a z každé je nutné minimum 7b. V případě neúspěchu je možnost opravy v zápočtovém týdnu. Semestrální projekt  Vymyslet téma projektu (cca 1-2 týden) – 0 bodů  Zadání – 4 body – specifikace zadání + obecný popis IS  Konceptuální analýza – 5 bodů – konceptuální datový model (konceptuální schéma, ER diagram, lineární zápis typů entit, typy vztahů, datový slovník, IO)  Formální analýza – 4 body – univerzální schéma a množina funkčních závislostí  Porovnání konceptuální a formální analýzy – 2 body Na konci semestru pak bude ještě krátká prezentace.

Základní pojmy Zpracování dat Data Informace Objekt Atribut Typ objektu Zpracováním dat nazýváme evidování a zpracování velkého množství údajů o velkém množství objektů. Daty nazýváme údaje získané měřením, pozorováním nebo jen pouhým zaznamenáním z reálné skutečnosti. Informace jsou smysluplné interpretace dat a vztahů mezi nimi. Zpracováním dat nebo také hromadným zpracováním dat nazýváme zpracování velkého množství údajů (obvykle desítky až stovky) o velkém množství objektů (obvykle od desítek po miliony i víc). Objektem nazýváme člověka, zvíře, věc nebo jev reálného světa, pokud se tito stali předmětem našeho zájmu z hlediska evidence. Objekt je popisován množinou svých vlastností. Objekty mají velké množství vlastností, ovšem z hlediska evidence potřebujeme sledovat jen některé z nich. Atributem nazveme údaj o objektu, který nás zajímá z hlediska evidence. Typem objektu budeme rozumět název množiny objektů a seznam jejich sledovaných atributů: Jméno-typu-objektu (atribut1, atribut2, …, atributn)

Opakování logiky a množin Co je to výrok ? Co je to výrok? Výrok je tvrzení, o němž má smysl prohlásit, zda je pravdivé či nepravdivé Ať už jsou pravdivé nebo jsou nepravdivé. Výrokem není například tázací věta nebo věta, u které nemůžeme jednoznačně určit její pravdivostní hodnotu.

Opakování logiky a množin Určete, zda jsou dané věty výroky Venku prší. Číslo pět je liché. Bude zítra pršet ? HTML je programovací jazyk . Dva plus tři je šest. Zelená barva je nejkrásnější. Co je to výrok? Výrok je tvrzení, o němž má smysl prohlásit, zda je pravdivé či nepravdivé c. d. - První věta nemůže být výrok, protože je to tázací věta, u druhé věty zase neurčíme, jestli je to pravdivý výrok nebo nepravdivý. Taková věta se pak nazývá hypotéza (domněnka).

Opakování logiky a množin Jak můžeme značit pravdivostní hodnoty výroků ?

Operace s výroky a složené výroky Výrokové symboly – p,q,r… Symboly logických spojek Negace ¬ Konjunkce ∧ Disjunkce ∨ Implikace ⊃ Ekvivalence ≡ Pomocné symboly – (), [], {}

Operace s výroky a složené výroky

Operace s výroky a složené výroky Jednoduché výroky se označují velkými písmeny A, B Z jednoduchých výroků pak můžeme pomoci logických spojek vytvořit složený výrok Základní spojky Konjunkce Disjunkce Implikace Ekvivalence

Tabulka pravdivostní funkce

Tabulka pravdivostní funkce

Negace složených výroků Viz příklady

Množiny Co je to množina ? Množiny značíme velkým písmenem. (Např. M) Prvky množiny značíme malým písmenem (Např. m) Způsob zápisu množiny Výčtem Generativní funkcí (gramatika) Schématem (Vennové diagramy) Množina je soubor prvků, pro něž existuje pravidlo, které umožní rozhodnout, zda daný prvek do množiny patří nebo ne. Množinu obvykle značíme velkým tiskacím písmenem (například M) a prvky množiny malým písmenem (m). Je-li prvek m obsažen v množině M, zapisujeme to takto: m € M. výčtem prvků - A = {1, 2, 3} generativní funkcí (gramatika)- A ={x|x  Z; x <0, 7>} (x bereme z celých čísel a z uzavřeného intervalu nula až sedm, výsledkem tedy budou celá čísla od nuly do sedmi, včetně)

Množiny Množina obsahuje každý prvek pouze jednou Tedy množina F={a, a, b, a, b, a, b} a množina K={a, b} jsou stejné. Kardinalita (mohutnost) je počet prvků množiny

Množiny Podle počtu prvků dělíme množiny na Konečná množina A={1,2,a,c} Nekonečná množina A=R (reálná čísla), A=Z (celá čísla) Prázdná množina A = ∅ Podle typu prvků dělíme množiny na Homogenní (stejné) Nehomogenní (různé) Z hlediska zpracování dat potřebujeme homogenní množiny! Prvky množin mohou být subjektivní. Např. množina pro objekty ze světa může obsahovat prvky jako auto, kůň, letadlo. Nicméně množina aut asi bude těžko obsahovat koně.

Operace s množinami Sjednocení A ⋃ B Průnik A ⋂ B Doplněk A‘ Rozdíl A - B

Vztahy mezi množinami Rovnost Nerovnost Podmnožina (inkluze) Nadmnožina (exkluze) Disjunktní množina Viz str 8. – 9.

Pravidla operací s množinami Asociativní Komutativní Distributivní de Morganovy zákony Další vlastnosti Viz str. 11. – 12. + příklady na vénovy diagramy.

Kartézský součin množin Co je to kartézský součin ? Značí se A × B, kde A,B jsou množiny Neplatí asociativní zákon. Kartézský součin množin A, B je množina všech uspořádaných dvojic [a;b], kde první prvek je z množiny A a druhý prvek je z množiny B. A x B = {[a ; b]: a € A, b € B} Jestliže B=A tedy A=A pak hovoříme o kartézské mocnině. + ukázka čísla a písmena

Zobrazení množiny Co je to zobrazení ? Zobrazení F množiny A do množiny B je pravidlo, které každému prvku a z A jednoznačně přiřadí nějaký prvek b z B. F je identifikátor zobrazení  A je množina vzorů (definiční obor)  B je množina obrazů (obor hodnot, doména) B=F(A)

Zobrazení množiny Proč se v druhém případě nejedná o zobrazení? Existuje v druhém případě zobrazení z B do A nebo z B na A? Pokud ano tak jaké?

Zobrazení množiny Pojmy Zobrazení do množiny (ne všechny prvky z B) Zobrazení na množinu (všechny prvky z B)

Typy zobrazení Prosté (injektivní) Surjektivní Bijektivní Inverzní

Rozklad Otázka: Kolik má dané zobrazení prvků?

Vztahy množin Binární (mezi dvěma množinami) M:N UČÍ (Učitel, Třída) 1:N PATŘÍ (Žák, Třída) 1:1 TŘÍDNÍ (Učitel, Třída) Unární (obě množiny jsou stejné) 1:N VEDOUCÍ (Zaměstnanec, Zaměstnanec) M:N KURZY (Zaměstnanec, Zaměstnanec) Ternární (mezi více množinami) M:N:K učitel UČÍ předmět VE třídě