Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_95 Jméno autora:Mgr. Iva Vrbová Třída/ročník:2.E/ druhý ročník Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast:Člověk a logické myšlení Tematická oblast:Funkce Předmět:Matematika Název učebního materiálu:Inverzní funkce - logaritmická funkce Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace obsahuje vysvětlení pojmu inverzní funkce i příklady nalezení této funkce. Sestrojení dvou základních typů grafů této funkce, na jejichž základě jsou odvozeny a následně procvičeny vlastnosti této funkce. Klíčová slova:Inverzní funkce; Funkce prostá; Osa prvního a třetího kvadrantu; Logaritmická funkce; Funkce rostoucí, klesající Druh učebního materiálu:prezentace
INVERZNÍ FUNKCE, ozn. f –1 k prosté funkci f je funkce, pro kterou platí: D( f –1 ) = H( f ) a H( f –1 ) = D( f ), definičním oborem inverzní funkce je obor hodnot původní funkce a naopak. Grafy funkce inverzní a původní funkce jsou souměrné podle osy I. a III. kvadrantu (y = x). Předpis inverzní funkce získáme tak, že zjednodušeně „zaměňujeme x za y “.
záměna: x y vyjádření: y =... 01x y PxPx PyPy = 0 y x o: y = x Příklad: Určete graf i předpis funkce inverzní f –1 k dané funkci f. Bod leží na dané funkci, ale také na funkci inverzní, protože leží na ose symetrie (tzv. samodružný bod). Bodu [1;2] přiřazuje osa symetrie o: y = x bod [2;1]. Jedná se o předpis lineární funkce, která je prostá, a tudíž existuje funkce inverzní.
Příklad: Určete předpis inverzní funkce.
zavádíme označení nové funkce
LOGARITMICKÁ FUNKCE funkce inverzní k funkci exponenciální je dána předpisem: y = log a x, kde a R + –{1}, názvosloví: log a x…hodnota logaritmu a…základ logaritmu x…argument logaritmu například:
[1;0] Funkce je na celém D f [0;1] 0 y x 0 y x rostoucí klesající D f = R + (podmínka: argument 0); H f = R y = x
a = 10 V každé středoškolské kalkulačce: a = e = 2,7 logaritmus dekadickýpřirozený 1
Příklad: Určete hodnotu reálného parametru m tak, aby daná funkce byla a) rostoucí, b) klesající.
Příklad: Určete hodnotu reálného parametru m tak, aby byla funkce rostoucí:
klesající:
klesající rostoucí