Vedení jednání, facilitace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
Projektové řízení Modul č.1.
PORADA.
Schůze, porady a jejich řízení
Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Mediace Radka Janebová.
Efektivnost řídící práce
Příprava výzkumného projektu I. Bakalářský seminář Jan Vávra Miloslav Lapka 12. října 2011.
Komunikační dovednosti
I. OFICIÁLNÍ SETKÁNÍ PŘEDSTAVITELŮ OBCÍ V SO ORP KUTNÁ HORA GASK 12. ČERVNA 2014 PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE Projekt Svazu měst a obcí reg. číslo: CZ.1.04/4.1.00/B
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Kvalitativní výzkum.
Práce delegáta na PMUN II. výbor VS PMUN. Jak vypadá jednání 1.Workshopy = příprava na konferenci 2.Průběh jednání na konferenci 3.Jednání delegáta.
Proces řízení projektu
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Struktura zápisu porady a měsíční plán porad Vypracovali: Gebhart, Benešová, Sinkulová.
Management a rozvoj obcí
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Struktura zápisu porady Plán porad
Vedení porady.
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Struktura zápisu porady
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Struktura zápisu porady
Tvorba informačních systémů
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Příprava projektu Komunitární program PROGRESS. Výzva 0&langId=enhttp://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=63.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Jak se účinně na vyjednávání připravovat Co bychom si měli před každým jednáním promyslet?
Komunikace s rodiči.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
ČLENSKÁ SCHŮZE Návrhy usnesení Usnesení – bod 1. Usnesení č. 30/11/14-1: „Členská schůze volí pro zápis z členské schůze zapisovatelem.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Andrea Brožová Doubková
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
KOMUNIKACE 1.Obecné zásady úspěšné komunikace 2.Formy komunikace 3.Komunikace organizace jako celku.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_16.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Příprava a organizace atletických soutěží Přípravná etapa cca 12 – 1 měsíc před konáním Realizace soutěže Závěrečná etapa cca do 1 měsíce po ukončení soutěže.
Analýza zainteresovaných stran MAP vzdělávání pro ORP Hořice Ustavující setkání Řídícího výboru MAP vzdělávání pro ORP Hořice
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Úloha facilitace při budování partnerství
Regionální rozvoj a praxe
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Práva dítěte Výchova k občanství
Práce se selhávajícím žákem
Povšechné zásady: Time managementu:
Novinky v předškolním vzdělávání
„Naslouchat hlasům paměti“
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

Vedení jednání, facilitace Management a rozvoj obcí, TUL Blažena Hušková blahuska@seznam.cz

Facilitace Usnadnění podpora ulehčení

Co dělá facilitátor Pomáhá účastníkům, aby se cítili vítáni a začleněná zapojí každého, vyvažuje účast celé skupiny umožní výměnu názorů uvnitř skupiny hledá různorodost, vítá rozdílné názory uznává stejnou hodnotu vyslovených názorů odosobňuje problém, sdělení chová se neutrálně, nesoudí nekritizuje ani nechválí vyslovené názory pomáhá účastníků formulovat myšlenky

Co ještě dělá facilitátor Snaží se nikoho nevyčlenit, nepřivést do rozpaků naslouchá aktivně soustřeďuje diskusi na dané téma dodržuje časový harmonogram zaměřuje se na proces spolupracuje se zapisovatelem dohlíží na přesné a úplné provedení zápisu mluví jen tolik, kolik je nezbytně nutné (vytváří prostor a poskytuje jej ostatním)

Jaký je facilitátor zdvořilý pozitivní uvolněný soustředěný nestranný pozorně, se zájmem naslouchající otevřený myšlenkám druhých sloužící potřebám skupiny neutrální vůči tématu vždy připraven

Před zahájením diskuse facilitátor zná organizátora zná termín a místo konání zná cíl setkání, očekávání organizátora zná přibližný počet a složení účastníků zná časová omezení ví, jak bude naloženo s připomínkami ví, kdo a jak pořizuje zápis je informován o technickém zajištění (uspořádání prostoru, kapacita, ozvučení, tlumočení, WC, občerstvení…) ví, kdy přijdou a odejdou VIP má promyšlenou, s organizátorem prodiskutovanou strategii vedení diskuse pořídí si odpovídající úbor

Zapisovatel Vytváří a spojuje krátkodobou a dlouhodobou skupinovou paměť je nestranným služebníkem skupiny nezpomaluje tok jednání pracuje v týmu s facilitátorem naslouchá pozorně žádá o doplnění a upřesnění, je-li třeba děkuje, povzbuzuje zaznamenává vlastními slovy autorů zaznamenává všechny prezentované myšlenky zaznamenává neutrálně žádá autory o kontrolu záznamu provádí záznam přehledně, čitelně

Flipchart Je fyzickým důkazem aktivního naslouchání pomáhá plnějšímu zapojení účastníků je krátkodobou skupinovou pamětí je dlouhodobou skupinovou pamětí poskytuje skupině fyzické ohnisko pomáhá udržet tempo diskuse přispívá k odosobnění myšlenek (myšlenky jsou majetkem celé skupiny)

Obtížní účastníci diskuse opozdilec dezertér poškozená gramodeska nevěřící Tomáš nesoustředěnec unuděnec žvanil, velkohubý řečník útočník Tlumočník pomlouvač šuškanda vševěd kibic odbíhač přerušovač

Pravidla diskuse Diskusi vede facilitátor Dejme šanci každému Važme si opačného názoru Važme si názoru druhého Hovořme vždy k věci Hovoří vždy jen jeden Mýlit se je lidské Vždy s úsměvem Není hloupých otázek Nekouříme Vypínáme mobily ...

Metody formulování a získávání množství názorů a myšlenek Brainstorming brainwriting metoda 635 banka informací

Metody třídění názorů, myšlenek LASO A/3 objektivní oponent párové porovnávání

Facilitátorské třináctero Jsem vždy korektní. Pokud možno nesděluji svůj názor. Mám vyřešeno, jak postupně dávat slovo. Umím udržet řízenou diskusi. Mluvím málo, dávám prostor jiným. Zachovávám poměr sil v prostoru. Jsem neustále IN, nenudím se.

Facilitátorské třináctero Zaznamenám-li pokles pozornosti, oživím diskusi nebo navrhnu přestávku. Nedopustím arogantní chování, urážky, inzultace. Snažím se dobrat závěrů. Na závěr zopakuji nejdůležitější výstupy. Fakturu posílám dřív, než na ni zapomenu. (pravděpodobně dle Romana Hakena)

Vedení jednání 3 fáze : před jednáním (příprava) při jednání (akce) po jednání

Před jednáním program jednání – seznam bodů k projednání, včetně časového rozvržení rozeslat/předat program dopředu – včas, spolu s materiály potřebnými k projednání, dodržet pravidla daná statutem, jednacím řádem, právní úpravou… připravit vhodné prostředí – světlo, klid, vhodné uspořádání místnosti, občerstvení promyslet zasedací pořádek (je-li třeba)

Na začátku jednání začít včas začít něčím příjemným / poblahopřát k narozeninám, oslavit dosažený úspěch / jasně rozdělit role: kdo poradu řídí, kdo zapisuje zopakovat program, event. probrat očekávání shrnout závěry z minulého jednání stanovit pravidla a získat souhlas definovat cíle jednání a vymezit okruh problémů určit pořadí témat – priority

Během jednání rozdělit komplexní problém na dílčí úseky, které jsou řešitelné oddělit fakta od emocí, při vzniku konfliktu racionálně probrat fakta s návrhy účastníků se ptát také na možná řešení čas od času shrnout dohodnuté hlídat čas zapojit všechny účastníky jednání směrovat k závěru/přijetí rozhodnutí střídat fáze vážného jednání a odlehčení

Na závěr jednání určit co, kdo, dokdy udělá a nechat si to znovu potvrdit zopakovat dohodnuté závěry ověřit, zda všichni odchází se stejným závěrem sdělit program a čas příštího jednání pochválit, ocenit ! ukončit poradu pozitivně, i když se k dohodě nedošlo

Po jednání zpracovat zprávu o průběhu a výsledcích jednání a rozeslat všem účastníkům kontrolovat plnění dohodnutého zhodnotit poradu - splnění očekávání, efektivita, co udělat pro zlepšení