ActionScript Moderní počítačové aplikace
Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné menu, webovou stránku, hru, animovaný formulář Zapisuje se jako posloupnost příkazů do okna Actions
Charakteristika Skript je možné zaměřit na: Snímek – pozná se podle malého písmene „a“ Objekt (tlačítko, MovieClip) – provede se jako reakce na událost
Tlačítko – události Press – zmáčknutí levého tl. myši Release – puštění levého tl. myši Release Outside – puštění tl. mimo instanci Key Press – zmáčknutí klávesy Roll Over – přejetí kurzorem dovnitř Roll Out – přejetí ven Drag Over – tažení dovnitř Drag Out – tažení ven
MovieClip – události Load – po načtení nebo vygenerování MC Unload – po odstranění MC z časové osy Enter Frame – akce jsou vykonány v každém snímku MC Mouse Move – pohnutí kurzorem myši (kdekoliv v animaci) Mouse Down – stisk levého tl. myši (kdekoliv v animaci) Mouse Up – uvolnění levého tl. myši (kdekoliv v animaci) Key Down – stisk klávesy Key Up – uvolnění klávesy
Základní příkazy GoTo (běž na) – Tento příkaz slouží k přechodu na jiný snímek (nebo scénu) a pokračovat v přehrávání, případně zastavit (GotoAndStop). gotoAndPlay("Scene 1", 12); Play & Stop – Slouží ke spuštění nebo zastavení animace. play(); stop(); GetURL – Otevře HTML stránku (nebo soubor). Lze nastavit ve kterém frame se má otevřít a jestli se mají odesílat hodnoty proměnných (GET, POST). getURL("flash.jakpsatweb.cz", "_blank", "POST");
Základní operátory Aritmetické: +, −, *, /, % Přiřazení: = Srovnávací:, =, ==, != Logické: &&, ||, !
Proměnné Datové typy: string, number, boolean Vytvoření: var prvni; Naplnění: prvni=12; pozdrav=“Ahoj“; Použití: gotoAndPlay(prvni); this.text(pozdrav);
Strukturované příkazy Větvení: if (podmínka) {příkazy} else {příkazy} Cykly: while (podmínka) {příkazy} do {příkazy} while (podmínka) for (poč.; mod.; kon.) {příkazy}
Atributy instancí Každý objekt v knihovně má definované atributy: Výška a šířka (width, height) Rotace (rotate) Sklon (skew) Jas (brightness) Barevný odstín (tint) Průhlednost (alpha) K definici lze použít: setProperty("prvni", _rotation, "30") nebo prvni._rotation = 30;
Objekty ActionScript pracuje se všemi prvky jako s objekty – mají své metody, vlastnosti a umí reagovat na události: button.onPress = function () { play() } Pro přístup k jednotlivým objektům se používá tečková notace Hlavním objektem je _root