Světová náboženství – buddhismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Im Restaurant Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Im Café bezahlen Střední odborná škola Otrokovice
Zustandspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Im Café bestellen Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná Dostupné
Účtování materiálových zásob, způsob A
Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Souvislé příklady na účtování DHM
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Tagesablauf Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná Dostupné z.
Tvarosloví – zájmena Střední odborná škola Otrokovice
Vorgangspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Použití luštěnin v kuchyni
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Schématické znázornění logických funkcí
Použití obilovin v kuchyni
Recepce Střední odborná škola Otrokovice
Souvislý příklad na mzdy
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Vlastnosti číslicových součástek
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Word – Hypertextový odkaz
Excel – základní početní operace
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Pokladní doklady Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Vaření – rozdělení, způsoby
Skladba – věty podle modality
MS-Office 2010 – grafické možnosti kancelářského balíku Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Úvodní lekce do programu Excel Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr.
DHM – další způsoby pořízení Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Word – obrázek v textu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Souvislý příklad na zásoby
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kulturní památky UNESCO České republiky - 2. část
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Základy psychologie – úvod
Základy teorie státu – státní symboly
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Obst Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná. Dostupné z Metodického.
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Aktivní bankovní obchody Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Vazebná energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář.
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Geometrická posloupnost – základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Transkript prezentace:

Světová náboženství – buddhismus Střední odborná škola Otrokovice Světová náboženství – buddhismus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ON/4-ON-3/7 Název DUM Světová náboženství – buddhismus Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Občanská nauka Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 18 – 19 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika buddhismu, náboženské rituály a posvátné knihy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Buddhismus, monoteismus, Buddha, láma, dalajláma Datum 15. 2. 2013

Světová náboženství – buddhismus Náplň výuky Charakteristika buddhismu Rozšíření buddhismu Vznik buddhismu Literatura buddhismu Buddhova filozofie Pravidla buddhismu Symboly buddhismu

Sídlo dalajlámy Potala Obr. 1: Sídlo dalajlámy

Charakteristika buddhismu 376 miliónů věřících Monoteismus Úsilí o vysvobození bytostí z nekonečného koloběhu zrození a smrti. Ve středu jeho rozhovorů je proto praxe, která osvobozuje od narození a smrti nebo umožňuje lepší zrození či uvědomělý, blažený život

Rozšíření buddhismu Indie Střední, východní, jižní Asie Japonsko Indočína Některé ruské regiony USA

Rozšíření buddhismu Obr. 2: Mapa rozšíření buddhismu

Vznik buddhismu Podle tradice pocházel Buddha Gautama z královského rodu Šákjú, který vládl jednomu z menších států severní Indie. Narodil se okolo roku 563 př.n.l. a pravděpodobně žil 80 let. Narození Buddhy předcházela řada zázraků, stejně jako jeho početí, které naznačovaly, že se v budoucnosti vzdá světského života a stane se velkým duchovním učitelem. Avšak jeho otec, král Šuddhódana z něj chtěl mít svého nástupce, proto se jej rozhodl držet v paláci, kde ho zahrnul bohatstvím a blahobytem. Tak princ prožil bezstarostné mládí, dokud třikrát nevyjel z paláce a nesetkal se s reáliemi světa: s nemocí, stárnutím a smrtí. Začal si uvědomovat pomíjivost světa a v den, kdy mu jeho žena Jašódhara porodila syna Ráhulu, princ opustil palác a stal se potulným asketou. Nejdříve se zabýval meditačními technikami a poté asketismem. Po šesti letech usilování a praktikování sebezničujího asketismu si uvědomil, že cesta k probuzení vede střední cestou, která se vyhýbá dvou extrémům – jak tvrdému asketismu tak i životu v přílišném pohodlí. Sedl si pod strom dnes nazývaný jako strom Bódhi a zařekl se, že dokud nedosáhne probuzení, neodejde. Po několika dnech probuzení skutečně dosáhl a stal se budhou tohoto věku. Začal vyučovat dharmě, postupně získávat žáky a po smrti odešel do parinírvány.

Obr. 3: Stúpa Obr. 4: Mongolská stúpa Obr. 5: Buddha

Literatura buddhismu Kanonické texty jsou trojího typu: Buddhovy promluvy (v sanskrtu sútra; v páli sutta) Mnišská pravidla (vinaja) Výkladové komentáře k nauce (v sanskrtu abhidharma, v páli abhidhamma) Nekanonické texty jsou již od raných dob buddhismu významnou součástí buddhistických textů. – Milindapaňha či Otázky Milindovy

Buddhova filosofie Všechny jevy jsou pomíjivé Všechny jevy přináší utrpení Veškeré bytí je iluzorní jako sen Buddha radil těm, kdo hledají, aby nepřijímali nic jen na základě slepé víry či autority druhého, nýbrž aby sami hledali a usuzovali, zda daná věc odpovídá nebo neodpovídá jejich nejniternější zkušenosti

Pravidla buddhismu zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí (ahimsa = neubližovat) zdržet se braní věcí co nejsou dávány (nekrást) zdržet se nesprávného sexuálního chování zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat...) zdržet se zneužívání omamných prostředků

Symboly buddhismu Osm šťastných symbolů (v sanskrtu aštamangala; tibetsky taši taggjä) je název pro osm symbolů, které jsou oblíbenými vyobrazeními zejména v tibetském buddhismu. Jedná se původně o tradiční indické symboly, které buddhismus přejal a mírně si je upravil pro své potřeby. Osm šťastných symbolů se vyskytuje i např. v džinismu, ale zde nejsou tak oblíbené jako v buddhismu. Osm šťastných symbolů tvoří následující vyobrazení:[1] Slunečník (skt. čhatra; tib. dug) Zlaté ryby (skt. suvarnamatsja; tib. ser ňa) Váza (skt. nidhána-kumbha; tib. tergji bumpa) Lotos (skt. padma; tib. padma čhukje) Pravotočivá mušle (skt. dakšinávarta-šankha; tib. dunggjä khjil) Nekonečný uzel (skt. šrívasta; tib. pal beu) Praporec vítězství (skt. dhvadža; tib. gjalcchän) Kolo (skt. čakra; tib. khorlo) Jejich kombinace může být různá, mohou být vyobrazovány společně vedle sebe, odděleně nebo dokonce všechna v jednom vyobrazení najednou.

Symboly buddhismu Obr. 8, 9: Mezinárodní vlajky buddhismu Obr. 6: Osm šťastných symbolů Obr. 7: Dharmačakra

Kontrolní otázky: Charakterizuj buddhismus Na kterých kontinentech je rozšířen buddhismus? Kdy vznikl buddhismus? Vyjmenuj literární zdroje buddhismu. Co je podstatou Buddhovy filozofie? Jmenuj pravidla buddhismu. Jaké jsou symboly buddhismu?

Seznam obrázků: Obr. 1: Michael, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Potala_Palace_05-2007.jpg Obr. 2: anonym, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/BlankMap-World2.png Obr. 3: Gérald Anfossi, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sanchi2.jpg Obr. 4: Shizhao, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fragrant_Hills-pagoda.JPG Obr. 5: Andrew Lih, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buddha_lantau.jpg Obr. 6: Redtigerxyz, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ashtamangala.jpg Obr. 7: Shazz, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dharma_Wheel.svg Obr. 8: Jon Harald Soby, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_Buddhism.svg Obr. 9: Vajra, [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vajra2.JPG

Seznam použité literatury: [1] DUDÁK, Vladislav a kol. „Seminář ze společenskovědních předmětů. Pro 2. stupeň základní školy“ 1. vyd., Praha, SPN 1998. s. 160. ISBN 80-85937-94-8. [2] Wikipedie: otevřená encyklopedie, [online], [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhistick%C3%A9_texty [3] Wikipedie: otevřená encyklopedie, [online], [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD [4] Wikipedie: otevřená encyklopedie, [online], [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhismus [3] Wikipedie: otevřená encyklopedie, [online], [vid. 2. 9. 2012], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Symboly_buddhismu

Děkuji za pozornost 