Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady 09 Číslo DUM 14 Předmět Český jazyk Tematický okruh Mluvnice Název materiálu Obohacování slovní zásoby Autor Mgr. Petra Karfíková Datum tvorby 15. 11. 2012 Ročník 2. ročník EKL Anotace Výukový materiál s cvičeními pro 2. ročník SŠ. Metodický pokyn Žáci sledují výklad učitele, zapisují si a vypracovávají cvičení dle jednotlivých zadání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Karfíková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obohacování slovní zásoby Způsoby obohacování: Změna významu slov Tvoření nových slov a) odvozování b) skládání c) zkracování 3) Spojování slov v sousloví 4) Přejímání slov z jiných jazyků
1. Změna slovního významu - většina slov má více významů zužování významu – slovo mělo původně širší význam dobytek – původně něco dobytého (kořist) - nyní – zvířata palec – původně jakýkoliv prst - nyní jediný prst rozšiřování významu – slovo mělo původně užší význam limonáda – původně jen citronová voda - dnes jakákoliv ovocná šťáva zápas – původně boj (chytání za pas) - dnes jakýkoliv boj
přenesení pojmenování METAFORA – přenesení názvu na základě podobnosti vzhledu nebo funkce kočičky – domácí zvířata - květy jívy (hebké jako kočičí srst) METONYMIE - přenesení názvu na základě věcné souvislosti psaní – činnost - dopis
Úkol: 1. Vymyslete co nejvíc významů ke slovům: STOLIČKA HŘEBEN KOHOUTEK 2. Vysvětlete lidová rčení: Mít husí kůži - ________________________ Házet hrách na stranu - _________________ Mít za ušima - ________________________ Mazat někomu med kolem pusy - _________ Hrát první housle - _____________________
2. Tvoření nových slov ODVOZOVÁNÍ na základě existujících slov tvoříme nová slova pomocí předpon, přípon a koncovek základové slovo =slovo, od kterého je nové slovo odvozeno smrk → smrkový led → ledový → ledovec kořen = nejmenší část slova společná všem slovům příbuzným tisk – potisk, přetiskni, tiskne,…. kmen = část slova, která zbyde po oddělení koncovky (učitelka – učitelk)
Prostředky odvozování: předpona (prefix) = část slova před kořenem - využívá se ke změně slovesného vidu (psát – napsat, číst – přečíst) koncovka (flexivní sufix)= mění se při skloňování nebo časování
přípona (sufix) = část slova za kořenem - dochází ke střídání hlásek (hrad – hrádek, ráno – ranní) a) názvy pracovníků – tavič, doručovatel, průvodčí, stavbař b) přechýlené názvy – kadeřnice, ministryně, mistrová, frézařka c) nástroje – chladič, dopravník, sbíječka, svěrák) d) názvy vlastností – neprodyšnost, hustota e) ženská příjmení – přípona –ová (Nováková), -ská (Kučeská), -á (Veselá)
Úkoly: Rozčleňte slova na předponu, kořen, příponu a koncovku: DOPISOVATELÉ ZÁLESÁK NEODBYTNÝ NAFIALOVĚLÁ 2. Pojmenujte pracovníka, který: provádí výzkum - _______________ topí - _________________________ pase ovce -____________________ vyrábí hrnce - __________________ slouží na lodi - _________________ vede hostinec - ________________
3. Utvořte od mužských jmen přechýlená ženská jména: laborant - _____________________ dědic - _______________________ svědek - ______________________ průvodkyně - __________________ mistr v továrně _________________ mistr v biatlonu - _______________
4. Utvořte jména míst, kde se čeká - ______________________________ - se skladuje seno - ______________________ se závodí - ____________________________ se vyrábějí cihly - _______________________ 5. Doplňte správná písmena a odůvodněte: ob_dnat, vřelé ob_tí, udělat vědom_, bezv_tří, zakázaný v_zd, ob_vit, sb_r surovin, v_žový dům, upřím_,dom_nka, výsm_ch, skrom_ě
b) SKLÁDÁNÍ spojování dvou i více slovních základů pravá složenina – první část složeniny se ke druhé připojuje spojovací souhláskou –o (ropovod), -e (koželuh), -i (desetiboj nepravá složenina – dají se rozložit na slovní spojení beze změny složek (obranyschopný, sebekritika) hybridní složeniny – jedna část je cizího původu, druhá českého (fotobuňka, elektroléčba, autodoprava)
Pravopis složenin píšeme dohromady – pokud přídavná jména mají vztah podřadný (historickosrovnávací, literárněvědný) píšeme s pomlčkou – dvě souřadně spojená přídavná jména (česko-polský,) (při těsné významové vazbě – českomoravský, hluchoněmý, sladkokyselý)
Úkol: Z kterých slov byly vytvořeny složeniny: veselohra, teploměr, zlozvyk, knihtisk, strojvůdce, drahokam Utvořte přídavná jména s tímto významem: chladná krev, - _____________________ mluvící pravdu - ____________________ Karlovy Vary - ______________________ žeroucí hmyz - ______________________
c) ZKRACOVÁNÍ při víceslovném pojmenování je potřeba název zkrátit ZKRATKA – z počátečních písmen slov (ČVUT, ČR, OSN, OA a SOŠ) - obvykle se vyslovují po písmenech ZKRATKOVÉ SLOVO – vytvořeno z počátečních hlásek nebo slabik (Sazka, Čedok, Lostr) - vyslovuje se jako slovo, skloňuje se ZKRATKY FREKVENTOVANÝCH SLOV např., tj, atd, a.s. symboly veličin – m, g, NaCl tituly – MUDr,. Ing., Mgr.
3. Spojování slov v sousloví tvoření víceslovných pojmenování mající jeden význam nelze od nich odvozovat další slova např. osobní vlak, základní škola, skok vysoký, dávat pozor,… někdy se k sousloví tvoří slova synonymní jednoslovná (nemusí být spisovná)
Úkol: Utvořte k sousloví slova jednoslovná = UNIVERBIZACE sekaná pečeně - __________________ svíčková pečeně - _________________ písemná práce - __________________ panelový dům - ___________________ plzeňské pivo - ____________________ tryskový letoun - ___________________ 2. Z jednoslovného výrazu utvořte sousloví = MULTIVERBIZACE dokázat - ________________________ zkoumat - _______________________
4. Přejímání slov z cizích jazyků během vývoje českého jazyka došlo k přejímání z různých cizích jazyků některá zdomácněla (škola, víno, jablko) Přejatá slova z: latiny, řečtiny – kosmonautika, dentista italštiny – tenor, violoncello francouzštiny – bujón, volán, róba angličtiny – svetr, tenis, hard rock, software ruštiny – prověrka, nářečí, řešit polštiny – obřad, úvaha, mluvnice
Úkol: Spojte synonyma: empatie přizpůsobení asimilace výluh pamflet 3. pád macerát vcítění se tangram hanopis dativ čtverec rozdělený na 7 částí
Citace: TEJNOR, Antonín a Zdeněk HLAVSA Citace: TEJNOR, Antonín a Zdeněk HLAVSA. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 300 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-5313-X. , s. 117 - 142