INKSCAPE Vektorová grafika
Vektorová grafika Liší se od bitmapového(rastrového) odlišným pojetím záznamu objektu. U rastrového kreslení – objekt soubor bodů (pixelů) (fotografie...) U vektorového kreslení – každý objekt popsán pomocí vektorů(úseček),program si pamatuje data zákl.útvarů a při úpravě rovnici přepočítá. (pro kreslení klipartů....) Kvalita obrázku je pořád stejná.
Prostředí v INKSCAPE Standardní panel pravítka Pracovní plocha Základní panel editačnícnástrojů Paleta barev
Select tool - výběr Držet Shift + označit různé objekty Nebo Držet Alt a projet cestu, kde budou označené objekty
Změna velikosti Otočení zkosení Převrácení – horizontálně nebo vertikálně
Node tool -Tvarování objektů Přidat, ubrat uzel, spojování uzlů a rozpojování Zmnožení uzlů rozkrývání... Označit Shift a pak klik na volbu Bézierova křivka- Umožňuje interaktivní vytváření a modifikaci jejího tvaru Na křivkách je založena vektorová grafika !
Tweak tool - Nástroj „štípnutí“ Zvolit šířku a sílu 1-100 (kruhový tvar)
Tvar obdélník a čtverec S použitím nástroje tvarování i bez se rohy zaoblí Lišta – výška, šířka, svislý a vodorovný poloměr zaoblených rohů + tlačítko co vrátí ostré rohy
3D box – krychle, kvádr 3 úhly otáčení x, y, z Lze různě natáčet a měnit
Elipsa Buď chceme celou elipsu nebo jen výseč, pak zadáme velikost úhlu na začátku (obr. zelená barva)a na konci(obr.modrá barva)
Hvězda / n-úhelník Navolíme počet rohů, poměr paprsku , zaoblení a náhodné Ikona štětec – obnovení původního tvaru
Spirála K vytváření různých ornamentů Zvolíme si na liště kolik má mít otoček, soustřednost a vnitřní poloměr Ikona štětce vrací vše do původního stavu soustřednost Vnitřní poloměr
Tužka Ctrl + klik – kreslí tečky Shift + Ctrl + klik kreslí tečky 2x větší Alt + Ctrl + klik kreslí tečky náhodně Kreslení opět v křivkách !
Pero Kreslíme béziérové křivky nebo nějaké objekty – spojené
Kaligrafické pero (krasopis) Síla , šířka tahu, ztenčování čáry a úhel pod ktrým se rozevírá ukončení Roztřesení Pokud potřebujete šrafovat, stačí udělat 1.čáru, vybrat výběrem, přepnout na kal.pero a držet Ctrl (nastavit vzdálenost –šedé kolečko) a druhá čára se nakreslí podle první
Vyplnění Vybereme si barevný kanál Práh - Jak velký barevný rozdíl musí být na zastavení s okolím co má vyplnit – výchozí hodnota je 10 % Nafoune se objekt barvou nebo ztenčí Můžeme nastavit, že barva ignoruje mezery v hranici, aby se nerozlila tam kam nechceme
Text Výběr fontu, velikost, zarovnání, tučné, kurzíva, směr psaní EFEKTY – text : označit text a pak vybrat efekt Text na křivku
Text na křivku – označit text i křivku pomocí Shift – volba text – text na křivku Text do tvaru – stejně jen volba – vlít text do rámce
Barevný přechod Označit objekt a zvolit nástroj pro stínování Více barev v přechodu – 2klik na objekt – editor barevných přechodů – přidat zarážku
Kapátko Určuje zda nabírat obojí - barvu i alfu(průhlednost) pod kurzorem Pokud byla vybrána průhlednost, přidělí tomu co máme právě vybrané
Buď použijeme nabídku – úpravy.... nebo hot keys KOPÍROVAT – vybereme objekt a Ctrl + C vložení – Ctrl+ V DUPLIKOVAT – Ctrl + D (rovnou se nám objekt i vloží) KLONOVAT – Alt + D – pokud se změní mateřský objekt změní se i jeho klon
Ořez – označit –Objekt – ořez - nastavit Efekt bubliny Lze ořez obrázku, fotky
Změna pozice Vrstvy - Shift + Ctrl + L
Group Seskupení: označit co chci seskupit buď ikonu nebo Ctrl+ G Odskupit: označit výběr Buď ikonu nebo Shift + Ctrl +G
Paleta výplně a obrysu : Volba Efekty Např. Vykreslit - Gear
Volba křivka Zobrazení - Mřížka Vodící lišty