Muzikoterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
ohroženým domácím násilím
Imaginace.
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Komunikace mezi generacemi
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Reminiscenční terapie
Muzikoterapie.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Muzikoterapie.
Základní techniky muzikoterapie. Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
MUZIKOTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Muzikoterapie.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Assessment centrum.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Biblioterapie jako pomocná ruka
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Socializace Kejřová.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Reminiscenční terapie
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Dějiny psychologie současná psychologie.
HYGIENA sebeobsluha.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

Muzikoterapie

Cíle semináře MT získat základní poznatky o terapeutickém vlivu hudby na člověka získat představu o možnostech využívání hudby pro různé sociální skupiny získat poznatky o nejdůležitějších zdrojích terapeutického vlivu hudby (z hlediska historie a žánrů) osvojit si některé techniky, díky kterým je možné terapeutický vliv hudby využívat získat zkušenosti s prací v muzikoterapeutické skupině, s jejími pravidly, s tím jak se utváří, jak může fungovat a jaká jsou její úskalí

Hudba „Hudba je duševnímu životu v mnohém zcela příbuzná. Oboje probíhá v čase, oboje vzniká v toku, ve stálém chodu a pohybu. Oboje doprovází rozpor mezi napětím a uvolněním, vzrušením a uklidněním. Hudba může duševní pohyb přímo obkreslit v pohybu tónů a zvuků.“ Eduard Hartmann Transformovat prožívanou skutečnost a sebezkušenost do znějících tvarů a naopak tyto zvuky a rytmus zpětně prožívat – skrze sebe – je základní lidskou dispozicí. V globálním měřítku je prostřednictvím hudby v podobě rituálů léčeno stále asi 70% lidské populace.

Muzikoterapie Má interdisciplinární charakter stojí v systému hudebních věd na hranici s hudební psychologií, pedagogikou, etnologií, akustikou, filosofií a estetikou metodicky souvisí s medicínou, psychiatrií, psychologií a pedagogikou Je jednou z pomocných metod skupinové psychoterapie Léčí prostřednictvím autentického hudebního prožitku – ne prostřednictvím dovedností a znalostí

Využití hudby Preventivně Diagnosticky pro vyladění psychiky v zátěžových situacích (přetížení, deprivace) jako vhodné zaměstnání a zábavu (hyperaktivní děti, senioři, nemocní) jako stimulátor duševních i fyzických výkonů Diagnosticky při prvních setkáních s klienty (hudba otevírá, vyvolává bezděčné reakce) při využití MT technik ukazuje na aktuální vyladění člověka i na jeho hlubší uzlové problémy při skupinové improvizaci ukazuje různé prvky skupinové dynamiky a s tím spojené problémy a napětí

Využití hudby Terapeuticky v psychiatrii (dětí i dospělých), např. při léčbě fobií (klaustrofobie), některých psychóz, při léčbě artismu v pediatrii: při odstraňování neuróz psychogenně podmíněných pohybových vad koktavosti a vad řeči vůbec dyslexie a dysgrafie vývojové opožděnosti a mentální retardace u dětí spastických při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu a při nápravě mladistvých delikventů paliativní funkce se využívá v chirurgii, stomatologii, gynekologii a porodnictví

Základní techniky MT Hudba a imaginace – řízené představy při hudbě. Ne pro práci s psychotiky, pouze s lidmi, kteří mají smysl pro realitu. Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření. Lyrická analýza. Identifikace s písní – otevření bez nátlaku Vytváření osobní písně - terapeut pomáhá hledat správná slova, jaká by měla píseň obsahovat. Nejlepší formou: blues. Asociační hudební techniky spojené s výtvarnou činností, pohybem a tancem Hudba spojená s rituály Hudba jako součást psychodramatu Relaxace a zpracování stresu při hudbě. Hudební hra - integrace všech metod.

Formy MT Aktivní MT – léčený hraje, zpívá, vyťukává rytmus, diriguje Společný nácvik jednoduché písně stmeluje skupinu, napomáhá vztahům Improvizace různého druhu (skupinová, individuální, na jednoduchých nástrojích, na černých klávesách, hlasová) umožňuje sebevyjádření aktuálních pocitů, odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základních problémů. Receptivní MT – léčený poslouchá hudbu, asociuje, maluje, tančí Lze ji uplatňovat i u ležících klientů, k relaxaci, k regulování tělesného napětí, ve spojení s představami k uzdravujícím zážitkům. S poslechem hudby lze spojovat další činnosti: malování, tanec, práci, umožňující sebevyjádření aktuálních pocitů,odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základ.problémů. S nahrávkami lze spojovat jiné akustické podněty mluvené slovo (různé uklidňující formule) zvuky přírodního charakteru, které působí výrazně náladotvorně (ptačí zpěv, déšť, šplouchání vln) zvuky se specifickým fyziologickým účinkem (stylizace úderů lidského srdce)

Formy MT Individuální MT Skupinová MT používá se především v počátcích léčby, kdy je třeba intenzivnějšího a specificky zaměřeného působení na klienta. Osobní kontakt umožňuje rychlé vytvoření bezpečného a důvěrného prostředí. Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT rozvíjí a aktivizuje mezilidskou komunikaci, reguluje napětí ve vztazích, umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a vztahům ve skupině, léčí pocit izolace a osamění a dává pocit sounáležitosti s druhými, umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 20.

Práce ve skupině K tomu je třeba vytvořit bezpečné prostředí, atmosféru důvěry, bezpečná atmosféra vzniká pomalu, ale je podmínkou, aby se přítomní mohli vžít do hry naplno, aby pozitivní procesy mohly probíhat přizvat své vnitřní dítě, hrát si, dovolit si být svobodný, trapný a hloupý zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, mít odvahu je vyslovovat

Pravidla práce ve skupině Pravidla pro sdílení každý mluví sám za sebe o svém vlastním prožívání toho, co se děje ve skupině nic není dobré nebo špatné, v centru je aktuální prožitek vše, co se řekne, zůstává ve skupině stav nevím je u terapeutických her často žádoucí, teprve když si dovolíme nevědět, jsme otevřeni poznání, porozumění, novému. právo odmítnout – nelze násilím bořit bloky a zábrany

Pracovní fáze ve skupině Rozehřívací fáze – jednoduchá hra s rytmem, melodií, písní. Úvod k tématu – jaká bude hlavní činnost, co, proč a jak budeme dělat. Hlavní činnost – rozvíjení hlavního tématu. Reflexe – každý může v souvislosti s právě ukončenou činností vyjádřit libovolné pocity, dojmy, myšlenky.