 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r. 1945  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou O. Pavla... Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ318 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:
František Halas a Bohuslav Reynek
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_14.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Portréty literárních osobností světové literatury.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ314 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.02 Název pro školu:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.19 Téma: Zeměpis světadílů -
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_8 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_851_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tento směr si kladl za cíl podat nový obraz člověka. Aktualizoval člověka, realitu a předmětný svět. V samotných dílech se však nejvýrazněji zrcadlí tíživý.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Existencionalismus, neorealismus
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Rozdělení fantastické literatury
Transkript prezentace:

 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Poválečná světová próza - Francie Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT 4.46

VY_32_INOVACE_LIT Prezentace slouží k představení poválečné francouzské prózy podle charakteru tvorby jednotlivých představitelů. Uvádí a charakterizuje hlavní literární směry: existencialismus, absurdita, nový román, realistická próza.

po roce 1945 VY_32_INOVACE_LIT. 4.46

 existencialismus (existence = bytí) filozofický směr od konce 30. let 20. století, zaměřený na člověka moderní doby postiženého pocitem marnosti, úzkosti a totálního osamocení, odcizení světu a vědomí absurdnosti lidského života Hlavní představitelé: filozofové a spisovatelé Jean-Paul Sartre (1905 – 1980) Albert Camus (1913 – 1960) VY_32_INOVACE_LIT. 4.46

Boris VIAN - džezový hudebník, prozaik, písničkář - šansonier - román Pěna dní (vliv existencialismu)  absurdita, hra, provokace, mystifikace, recese, černý humor, bohémská poloha VY_32_INOVACE_LIT Obr. 1 Obr. 2

 nový román (= antiromán) - vymezení se proti angažované literatuře, existencialismu i proti realistického románu - narušení tradičních vypravěčských postupů, logického sepětí faktů a časové posloupnosti vyprávění - odmítnutí tradiční role vševědoucího autora Alain ROBBE - GRILLET Esej Za nový román (1963) - objektivní, nezaujatý popis reality, vševědoucí autor je mystifikace, hodnotící soudy a komentáře nepodstatné = nezaujaté oko kamery Dílo: Žárlivost (1957) – vjemy několika postav, montáž drobných záběrů, fragmentárnost, hlavní hrdinka jméno A Další autoři: Nathalie Sarrautová VY_32_INOVACE_LIT. 4.46

 realistická próza Především levicově zaměření autoři, vztahy se zeměmi sovětského bloku, po 1968 odvrat Luis ARAGON román Aurelián Marcel PAGNOL autobiografická tetralogie (50. – 70. léta) Jak voní tymián – vzpomínky na dětství v Provence VY_32_INOVACE_LIT. 4.46

 téma války  science-fiction Pierre BOULLE - román Most přes řeku Kwai (1958) – zážitky evropských zajatců v Indočíně, v japonském zajateckém tábořeMost přes řeku Kwai - sci-fi román Planeta opicPlaneta opic Robert MERLE - válečný román Smrt je mým řemeslem (1952) – inspirováno zápisky Rudolfa Hoesse, téma: život velitele nacistického koncentračního tábora, pokus o vysvětlení příčin katastrofálního etického selhání jedince - sci-fi román Malevil – vize světa po výbuchu atomové bomby, tzv. postapokalyptický román VY_32_INOVACE_LIT. 4.46

ZDROJE: Josef Soukal a kol.;Literatura pro IV. ročník gymnázií;SPN;1.vydání;2005; ISBN X Věra Martinková a kol.;Čítanka 4;TRIPOLIA; 2. přepracované vydání; 2001; ISBN VY_32_INOVACE_LIT Obr jpg Obr. 2 Boris_Vian.jpg