Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Činnosti ve výrobním podniku DUMVY_32_INOVACE_EKU_309 TémaZabezpečení podniku dlouhodobým majetkem (2) – Vstupní cena dlouhodobého majetku AutorIng. Lucie Daňková AnotaceVýklad s příklady Druh učebního materiáluPrezentace Věková skupina žáků (popř. ročník)2. ročník Časový rozsah20 minut Nutné technické vybaveníNotebook, dataprojektor, interaktivní tabule, Power Point
Dlouhodobý majetek pořizuje podnik za vstupní cenu. Druhy vstupních cen: Pořizovací cena Vlastní náklady Reprodukční cena
Pořizovací cena Je to cena, za kterou koupíme majetek + vedlejší náklady, které při pořízení vzniknou. (dopravné, montáž, instalace, clo….) Pořizovací cena = Cena pořízení + Vedlejší náklady pořízení
Pořizovací cena – příklad: Koupíme bagr za Kč a dopravné stojí Kč. Pořizovací cena bagru je: = Kč.
Vlastní náklady Pokud podnik získá majetek vlastní výrobou, ocení ho vlastními náklady. Příklad: = Kč Podnik si postavil sklad materiálu. Použil stavební materiál za Kč, opotřebení strojů činilo Kč, mzdy zaměstnanců byly Kč. Vlastní náklady =
Reprodukční cena Je to cena, která se používá, pokud dostaneme majetek darem nebo pokud vložíme do podnikání majetek, který již máme delší dobu. Tato cena vyjadřuje, jakou má hodnotu majetek dnes. Stanovuje se odhadem, nejčastěji posudkem soudního znalce.
Reprodukční cena – příklad: Škola dostane 6 let starou kameru, jejíž pořizovací cena byla Kč. Soudní znalec určí, že její reprodukční cena je nyní Kč.
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1. díl. 3. vyd. Praha: Eduko, 2010, 152 s. ISBN KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 2. díl. 3. vyd. Praha: Eduko, 2010, 152 s. ISBN NOVOTNÝ, Z.; DYNTAROVÁ, V.;DYČKOVÁ, J. Podniková ekonomika vyd. Břeclav: Obchodní akademie, 2010, 136 s.