CENTRUM PRO PODPORU ZAMĚSTNANCŮ – pilotní projekt v rámci Českých drah, a. s. PhDr. Alena Sehnalová ASPRA a. s. Best Western Hotel Vladimir, Ústi nad Labem, Masarykova února 2007
Vítáme vás na prezentaci Centra pro podporu zaměstnanců (CPPZ)
Některé výhody center Jsou dlouhodobým a stálým partnerem těm, kdo hledají zaměstnání Poskytují jim stabilní zázemí a potřebné informace Podporují udržení jejich dosavadních pracovních návyků Nabízejí ohodnocení osobnostní i profesní výbavy zájemců o takové informace Pomáhají profesní orientaci i psychické pohodě Učí potřebným i nutným postupům a způsobům při hledání nové práce Doporučují, hledají a individuálně zajišťují vhodnou rekvalifikaci Jsou konkrétní praxí společensky odpovědného přístupu zaměstnavatele ke svým zaměstnancům
CPPZ Funguje na stálé adrese a nabízí systematickou a pravidelnou péči svým klientům Zajišťuje příjemné a důstojné zázemí pro klienty i experty Má stálého správce, který zajišťuje veškeré potřebné aktivity, vede administrativu, je v pravidelném kontaktu s experty i klienty CPPZ Vedení projektu je průběžně informováno o veškeré činnosti CPPZ, řídí ji a plánuje další aktivity s předstihem, zajišťuje využití zkušeností a jejich aplikaci do následujících činností CPPZ Pravidelně svolává porady všech expertů CPPZ
Dvě základní oblasti spolupráce CPPZ s klienty Poradenství a kariérový servis Vzdělávací program - rozvojové kurzy
Spolupráce na účinné pomoci těm, kdo přicházejí o práci
Poradenská podpora klientů Kariérové poradenství Profesní poradenství Psychologické/osobní poradenství Poradenství pro rodiče a klienty na mateřské dovolené/pro osoby ohrožené genderovou diskriminací Poradenství pro klienty se změněnou pracovní schopností
Vzdělávací program Semináře základních dovedností Trh práce Sebeprezentační a prezentační dovednosti – příprava na pohovor Počítačové dovednosti Výběrové přednášky Jak založit živnost Právní minimum
Záměr při tvorbě modulů jednotlivých kurzů Nabídnout klientům CPPZ systematický a ucelený přehled o současném trhu práce Podat jim pomocnou ruku v obtížné situaci Dlouhodobě je motivovat k vlastní aktivitě Zároveň je konkrétně a kvalitně připravit na vlastní hledání nové práce Jednotlivé moduly propojit tak, aby byly samostatnými celky, zároveň aby na sebe navazovaly a poskytovaly potřebné zevrubné informace Zajistit postup od pouhého přijímání potřebných informací k vlastnímu samostatnému hledání práce
Koncepce modulů základních dovedností Koncepce modulů je shodná Rozsah modulů odpovídá potřebám klientů a náročnosti témat Realizace je vždy ve třech samostatných celcích Frekvence je jedenkrát týdně Návaznost je zajištěna volbou a propojením témat Výsledkem je mobilita klientů, jejich přehled o situaci, nové přenosné dovednosti a podpora ve vlastním aktivním hledání
Koncepce poradenských služeb Nabídka pravidelné komunikace s klienty Individuální péče o každého z nich Celý blok poradenských aktivit, které mohou být využívány jednotlivě nebo jako celek Pravidelná komunikace jednotlivých expertů mezi sebou Tok veškerých informací přes správce CPPZ Péče o výstupní materiály Funkční harmonogram konzultací
Kompletní péče o klienta v průběhu celého tříměsíčního cyklu
Kompletní péče a poradenství
Příchod zaměstnance do CPPZ Průběžná péče o klienta
Evidence klienta v CPPZ První podrobné informace o službách CPPZ Předání základních materiálů Přihláška ke kurzům Termíny akcí, nabízených v CPPZ Nabídka pravidelné spolupráce a péče expertů
První modul TRH PRÁCE Základní podpora a pomoc v prvním období po převzetí výpovědi
První část modulu Odladění napětí, podpora při stresové situaci Pozice jednotlivých přítomných Dosavadní zkušenosti se změnami práce Možnosti aktivní pomoci při hledání zaměstnání, které nabízí CPPZ
První vlastní aktivní přístup Podrobný popis dosavadní pozice Ohodnocení vlastních schopností a dovedností V čem byla tato práce náročná Co je na ní zajímavé atd. Nabídka dalších aktivit CPPZ v souvislosti s individuálními potřebami klientů Zápis klientů k jednotlivým expertům
Podrobné informace o trhu práce Orientace na daném trhu práce
Výstup prvního modulu Znalost práv a povinností nezaměstnaného Aktivita při samostatném hledání Kvalitně zpracovaný životopis a průvodní dopis Lepší orientace v možnostech trhu práce
Druhý modul SEBEPREZENTAČNÍ A PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI PŘÍPRAVA NA POHOVOR
První část modulu Dovednosti přítomných Jejich dosavadní zkušenosti s prezentací vlastní osoby Odstranění bariér v komunikaci
Pohovor Rozhodující situace pro úspěch v hledání
Třetí modul POČÍTAČOVÉ DOVEDNOSTI
Záměr semináře Naučit klienty základním dovednostem s počítačem Odstranit obavy a bloky, posílit sebevědomí Propojit a posílit dosavadní dovednosti klientů Přepsat materiály z předchozích modulů na počítači Umět hledat uplatnění pomocí internetu Naučit se komunikovat s potenciálním zaměstnavatelem přes internet
Výběrové přednášky Nabízejí další možnosti uplatnění klientů Zajistí jasnou orientaci v legislativě Pomohou k větší samostatnosti a posílení vlastní zodpovědnosti klientů Motivují k aktivnímu přístupu při hledání zaměstnání i k možnosti založení živnosti Odpovídají na zcela individuální otázky Učí klienty formulovat dotazy a zodpovědně se rozhodovat
Poradenství expertů Zajistí kvalifikovaného partnera v jednání o důležitých individuálních situacích Pomohou zorientovat se v možnostech jednotlivce Dají návod, jak tyto možnosti využít a lépe se uplatnit Pomohou posílit zdravé sebevědomí Naučí kvalitnímu hodnocení sebe a svých možností Jsou partnerem a rádcem v krizových situacích
Spolupráce s expertem Silné a slabé stránky Hodnoty a motivace Formulace kariérové vize Vlastní prezentace Posílení sebevědomí Seriózní možnosti dalšího uplatnění
Nabídka podpory a pomoci CPPZ dalším klientům Od třetího cyklu bude CPPZ otevřeno i zaměstnancům dalších podniků Ústeckého kraje
Děkujeme vám za pozornost. PhDr. Alena Sehnalová