08/04/20151 Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo- vě bezpečné ukazatele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

(instance konkrétní třídy)
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.
Programovací jazyk C++
Třída SIMSET je druhou standardní systémovou třídou, která obsahuje prostředky pro práci se spojovými seznamy. KRUHOVÉ SPOJOVÉ SEZNAMY Spojový seznam –
Vstupy a výstupy v JavaScriptu Vstup: použitím metody prompt objektu window čtením hodnot z položek formuláře Výstup : použitím metody alert objektu window.
25/08/20141 Typ struktura (1) Datový typ struktura ( struct ) je agrego- vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou.
Pole, ukazatele a odkazy
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
PJV151 Vnořené a vnitřní členy mohou být členy tříd a interfejsů. Je-li X obalem Y a Y je obalem Z, pak Z získá jméno X$Y$Z - kompilací vzniknou classy.
Počítače a programování 1. Obsah přednášky Výjimky - základní typy výjimek Způsoby zpracování výjimek.
C++ Přednáška 3 Konstantní a statické členy tříd, ukazatel this, konstantní instance třídy Ing. Jiří Kulhánek , kat. 352, VŠB TU Ostrava 2004.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá metody, objekty, konstruktor.
Objekty v CLIPSu RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Chain of responsibility Martin Malý prezentace na předmět Návrhové vzory (PRG024) na MFF UK
Seminář C++ 9. cvičení Šablony Ing. Jan Mikulka. Šablony ► template – vzory, podle kterých může překladač tvořit skupiny podobných tříd nebo funkcí, které.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Podmíněné vykonávání a rozvětvení. Co je to? Podmíněné vykonávání = nechceme provést všechny příkazy, chceme určité části kódu něčím podmínit Rozvětvení.
C# - Exceptions (výjimky)
Objektové programování
C# - funkce a procedury Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seminář C cvičení Obsluha výjimek Ing. Jan Mikulka.
PRÁCE S VLÁKNY A APLIKAČNÍ DOMÉNY V.NET FRAMEWORK APLIKACÍCH Architektura technologie.NET Jan Martinovič, FEI - Katedra Informatiky.
Strategy. Strategy – „All-in-1“ na začátek class AStrategy { public: virtual void Algorithm()=0; protected: AStrategy(); }; class SpecificStrategy: public.
6. cvičení Polymorfismus
Počítače a programování 1
PB161 Právo friend, přetěžování operátorů, přetypování PB161 | Friend, operátory PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování.
11/04/20151 Soubory a proudy (1) Soubor (file) označuje pojmenovanou sadu dat uloženou na externím záznamovém médiu (např. HDD, CD, DVD, BD, tape) Proud.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
JavaScript Funkce.
Dědičnost - inheritance dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti B A Třída A je předkem třídy B Třída.
12/04/20151 Kolekce (1) Kolekce (collection) představují standardní datové struktury (seskupení) prvků (objektů) Jsou definovány ve jmenném prostoru System.Collections.
13/04/20151 Datový typ třída – class (1) Datový typ definovaný uživatelem Poskytuje mechanismus pro modelování entit, s nimiž manipulují aplikace Charakterizuje.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
Principy OOP Objektově orientované programování vychá-zí ze třech základních principů (rysů): zapouzdření (encapsulation) dědičnost (inheritance) polymorfismus.
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
C# - konverze datových typů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
FEL Komunikátor. Memory Leak program konsumuje operační paměť, kterou neumožňuje uvolnit o uvolnění paměti stará Garbage Collector ▫plně v režii Java.
Pokročilé programování v C++ (část B)
Windows Presentation Foundation Ovládací prvky. Ovládací prvky Všechny standardní prvky jsou dostupné a některé nové Třídy jsou společné pro WPF System.Windows.Controls,
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
C – procedury Mgr. Lenka Švancarová.
Kam se ubírá jazyk C#? Dr. Ing. Dalibor Kačmář Academic Developer Evangelist Developer & Platform Evangelist Group Microsoft Czech & Slovakia Anders Hejlsberg.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
23/04/20151 LINQ (1) LINQ (Language Integrated Query) je součást MS.NET Frameworku umožňující jednotný přístup k datům a jejich zpracování deklarativ-
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
Programování OPERÁTOR SIZEOF, FUNKCE, POLE JAKO PARAMETRY FUNKCÍ ERIK KRÁL.
Programování v jazyce C++ Speciality jazyka C++, úvod do OOP.
Typ struktura (1) Datový typ struktura (struct) je agrego-vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou mít různé datové.
Y36PJC Programování v jazyce C/C++
Úvod do C# - OOP Jaroslav BURDYS 4IT.
OOP OOP (Object Oriented Programming)
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo-vě bezpečné ukazatele na funkce.
Návrhový vzor Flyweight
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Oblast platnosti identifikátoru (1)
Bridge.
Typ pole (1) Proměnná typu pole představuje kolekci proměnných stejného datového typu, které mohou být označovány společným jménem (identifikátorem) Pole.
C# přehled vlastností.
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
Transkript prezentace:

08/04/20151 Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo- vě bezpečné ukazatele na funkce Deklarace delegáta definuje třídu, jež je odvo- zena z třídy System.Delegate Instance delegáta: –slouží k reprezentaci odkazu (reference) na metodu (instanční i statickou) –může být asociována s libovolnou metodou, která má kompatibilní signaturu (stejný návratový typ a stejné parametry)

08/04/20152 Delegáty (2) Umožňují předávat metody jako parametry ji- ným metodám Delegát se deklaruje s: –použitím klíčového slova delegate –popisem návratového typu –popisem parametrů Příklad: public delegate int BinOpDel(int op1, int op2); Před použitím delegáta je zapotřebí vytvořit jeho instanci, čímž dojde k asociování s kon- krétní metodou

08/04/20153 Delegáty (3) Poznámka: –jazyk C# také povoluje přiřadit do delegáta pouze název metody Příklad: public static int Add(int op1, int op2) { return op1 + op2; } static void Main() { BinOpDel delVar = new BinOpDel(Add); // BinOpDel delVar = Add; int sum = delVar(1, 2); Console.WriteLine(sum); }

08/04/20154 Delegáty (4) Není-li delegátu přiřazena žádná hodnota (tzv. prázdný delegát), pak má hodnotu null Vyvolání prázdného delegáta způsobí výjimku NullReferenceException Při práci s delegáty je možné použít také tzv. anonymní metody Anonymní metody: –umožňují psát kód delegátů přímo „in-line“ –vytváří se klíčovým slovem delegate, za kterým následuje definice anonymní funkce

08/04/20155 Delegáty (5) Příklad: public delegate int BinOpDel(int op1, int op2); static void Main() { int sum; BinOpDel add = delegate(int op1, int op2) { return op1 + op2; }; sum = add(1, 2); Console.WriteLine(sum); }

08/04/20156 Delegáty (6) Knihovna dodávaná s.NET Frameworkem (BCL – Base Class Library) poskytuje také ge- nerické delegáty: –Action : delegát pro funkce bez návratové hodnoty existuje 17 různých delegátů Action s různým počtem generických parametrů: Action, Action, Action, … –Func : podobně jako Action existuje v 17 různých verzích, např. Func poslední generický parametr udává typ návratové hod- noty

08/04/20157 Lambda výrazy (1) Lambda výrazy jsou anonymní funkce, jež je možné přiřadit do delegáta (vznikly jako zjed- nodušení anonymních metod) Umožňují psát lokální funkce, které mohou být předány jako parametry nebo vráceny jako hodnota volání funkce Často používány při psaní LINQ výrazů Zapisovány pomocí operátoru => „přechází v“ Lambda výraz specifikuje: –seznam vstupních parametrů (může být i prázdný) na levé straně operátoru => –výraz nebo příkazový blok na straně pravé

08/04/20158 Lambda výrazy (2) Příklad: (int a, int b) => { return a + b; } Typy parametrů si dokáže překladač odvodit a mohou být vynechány Jestliže má tělo výrazu na pravé straně jenom jednu operaci, pak lze vynechat složené závor- ky i klíčové slovo return : (a, b) => a + b; Pokud levá strana obsahuje pouze jeden para- metr, je možné vynechat i kulaté závorky: n => n * n;

08/04/20159 Lambda výrazy (3) Příklad: class Program { public delegate int BinOpDel(int op1, int op2); static void Main() { BinOpDel add = (op1, op2) => op1 + op2; int sum = add(1, 2); Console.WriteLine(sum); } }

08/04/ Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě rea- govat na zprávy (události) Dovolují třídě nebo objektu informovat jinou třídu nebo objekt, že nastala nějaká změna (událost) Třída, která: –zasílá (vyvolává) událost se označuje jako publi- sher (vydavatel) –přijímá (obsluhuje) událost se nazývá subscriber (odběratel)

08/04/ Události (2) Pro události platí: –vydavatel udává, kdy událost nastane –odběratel stanovuje, jaká akce bude provedena jako odpověď na vzniklou událost (jako obsluha udá- losti) –událost může mít více odběratelů –odběratel může obsloužit více událostí od různých vydavatelů Bývají nejčastěji využívány v souvislosti s GUI k oznámení, že došlo k nějaké uživatelské akci (např. stisknutí tlačítka myši, výběr položky z menu apod.)

08/04/ Události (3) Program (třída) může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí události Metoda realizující zpracování (obsluhu) udá- losti se označuje jako tzv. event handler (ob- služná metoda) Události jsou v jazyce C# implementovány pomocí delegátů Parametry obslužné metody musí odpovídat definici delegáta, jež definuje její signaturu Metod obsluhujících události může být více

08/04/ Události (4) Odkaz na obslužnou metodu se: –do události vkládá pomocí operátoru += –z události odebírá pomocí operátoru -= Události se definují pomocí klíčového slova event, za nímž následuje typ delegáta asocio- vaného s touto událostí a název události Příklad: public delegate void EventHandler(object sender, EventArgs e) public event EventHandler Click; Třídy, které chtějí na vzniklou událost reago- vat, musí delegáta tohoto typu vytvořit a aso- ciovat k němu obslužnou metodu

08/04/ Události (5) Konvence: –delegát události by měl mít: dva parametry: –objekt, který událost vyvolal –parametr typu třída EventArgs (nebo typu třída, která je ze třídy EventArgs odvozená), jež může specifikovat další infor- mace pro obslužnou metodu návratový typ void –obvykle se používá delegát EventHandler Před vyvoláním události by se vždy mělo ově- řit, zda člen události nenabývá hodnoty null tj. otestovat, zda událost má asociovánu obsluž- nou metodu

08/04/ Události (6) Poznámka: –ke každé události bývá zvykem vytvořit chráněnou virtuální metodu (OnNázevUdálosti), která danou událost vyvolá –příklad: protected virtual OnClick() { EventHandler handler = Click; if (handler != null) handler(this, EventArgs.Empty); } –klíčové slovo protected označuje člena třídy, který je dostupný pouze v dané třídě a v třídách, které jsou z této třídy odvozené