Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
III/2 XVII AB
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Základní pojmy grafiky
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Grafika - základy Co se všechno naučíme???
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GRAFIKA.
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina

Rastrová grafika Je jeden ze dvou základních způsobů jak PC zpracovává a ukládá obrazové informace V rastrové grafice je obrázek popsán pomocí jednotlivých bodů (pixelů) Tyto body jsou uspořádány do mřížky, každý bod má svoji polohu a barvu Při velkém počtu těchto bodů se pro oko stávají neviditelné a vytvářejí obrázek

Rastrová grafika

Rastrová grafika Rastrové obrázky jsou především fotografie nebo namalované obrázky (v Malování) Kvalitu obrázku určuje počet prvků v obrazu a počet základních barev čím více bodů, tím lepší obrázek větší soubor po uložení na disk Bmp, jpg, gif, png, tiff a další Editory pro práci s rastrovou grafikou: Malování, GIMP, PhotoFiltre, Adobe Photoshop

Vektorová grafika Obrázky ve vektorové grafice jsou tvořeny pomocí základních geometrických objektů Obrázky můžeme libovolně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty kvality U vektorové grafiky můžeme pracovat s jednotlivými prvky obrázku nezávisle na ostatních Používá se především pro tvorbu loga, flashových animací, ilustrací a počítačovou sazbu

Vektorová grafika

3D grafika Speciální část počítačové grafiky, která pracuje s trojrozměrnými objekty Převod 3D grafiky do 2D grafiky se nazývá jako renderování (tvorba reálného obrazu na základě počítačového modelu) 3D grafika se využívá pro tvorbu animací (film nebo počítačové hry), může se také využít ve vědě (počítačové simulace)

3D grafika

RGB Je aditivní způsob míchaní barev používaný u monitorů a projektorech RGB umožňuje, že monitor nepotřebuje nějaké vnější světlo (monitor zobrazuje i v naprosté tmě) Základní barvy, které se míchají: Červená Zelená Modrá

RGB

CMYK Základní barvy: Azurová Purpurová Žlutá Černá Barvy CMYK odpovídají barvám v tiskárně Založen na principu subtraktivním míchání barev (s každou přidanou barvou se ubírá část původního světla) Při míchání vznikají tmavší barvy na rozdíl od RGB

CMYK

Rozlišení (DPI) = Dot Per Inch (počet bodů na palec) Určuje kolik obrazových bodů (pixelů) se vejde do délky jednoho palce (jeden palec = 2,54 cm) Příklad: Obrázek má 1280 bodů na šířku a 960 bodů na výšku. Chceme vytisknout obrázek s rozlišením 300 DPI. (1280/300) * 2,5 = 10,84 cm šířka (960/300) * 2,5 = 8,13 cm výška

Bezeztrátová komprese Při bezeztrátové kompresi jsou data komprimována, ale nedochází ke ztrátě informací. V praxi to znamená, že data po dekomprimaci jsou stejná jako data před komprimací. Nejčastěji se využívá u formátů PNG a GIF.

Ztrátová komprese U ztrátové komprese dochází ke zmenšení velikosti původního datového souboru. Jenže při každém novém uložení dochází k nenávratnému odstranění nepodstatných dat. To znamená, že po dekomprimaci už nedostaneme původní data jako před komprimací. Často je tento způsob výhodný, protože ztráta některých informací je vyvážena velmi výrazným zmenšením komprimovaných dat. Nejčastěji se využívá u formátu typu JPEG.

JPEG JPEG je nejčastější formát, který používáme, při ukládání rastrových obrázků nebo fotografií. Formát JPEG využívá, při ukládaní ztrátovou kompresi. To znamená, že daný program při uložení zmenší velikost souboru, protože některé body vypustí nebo změní. Proto si musíme při uložení obrázku z jiného programu volit kvalitu. Čím větší si zvolíme kvalitu, tím větší místo v paměti nám obrázek zabere a naopak. Nevýhodou JPEG je, že nepodporuje vrstvy ani průhlednost. Formát JPEG je vhodný pro použití na webu nebo pro fotografické snímky. U fotografií se nejčastěji používají koncovky .jpeg nebo .jpg

GIF Formát GIF je stejně jako JPEG komprimovaný, ale využívá bezeztrátovou kompresi. Hojně se využívá hlavně na tvorbu grafických prvků na web (tlačítka, rámečky,…atd.) nebo pro práci s obrazy s omezenou barevností. Na práci s fotografiemi se nehodí, protože umí pracovat pouze v barevné hloubce 256 (8 bitů) barev. Výhodou GIF je, že umí podporovat animaci a průhlednost na rozdíl od formátu JPEG. V dnešní době bývá pomalu nahrazován formátem PNG.

BMP Jednoduchý rastrový formát. Jeho velká nevýhoda je velikost souboru, protože na rozdíl od dalších formátů nevyužívá žádnou kompresi. Tento formát je velmi jednoduchý, díky tomu ho mohou snadno zapisovat a číst většina grafických editorů. Využívá barevnou hloubku až 24 bitů (16,7 milionů barev). V dnešní době se moc pro ukládaní dat nepoužívá.

PNG Formát PNG se pomalu stává nástupcem formátu GIF, také využívá bezeztrátovou kompresi. Na rozdíl od formátu GIF podporuje 24 bitové barevné hloubky stejně jako JPEG, ale neumí oproti GIF vytvářet animace. Formát PNG si také poradí s průhledností a tak můžeme říct, že PNG kombinuje nejlepší vlastnosti, které má GIF a JPEG.