Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Advertisements

Hvězdy.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Slunce, souhvězdí, galaxie
Planetky, měsíce planet
Sluneční soustava.
ZEMĚ A VESMÍR.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Složení, vznik a vývoj hvězd Struktura vesmíru
Země ve vesmíru.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 6.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
HISTORIE ZEMĚ.
Hvězdy Zeměpis Nikola Malcová 6. A.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
HVĚZDY 1.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
Stavové veličiny hvězd
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Život hvězdy BIGY 2009.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
-je mezihvězdný oblak prachových částic a plynů Prachová složka je kombinací uhlíku a křemičitanů, které mohou být obaleny ledem nebo nečistotami. Prachové.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Vývoj hvězd, Supernovy, černé díry
SLUNCE A KOMETY. SLUNCE- nejbližší a pro nás nejdůležitější hvězda. -obrovská koule žhavých plynů -složení: především vodík a hélium.
Hvězdy Adam Aylsworth. -Obrovské, žhavé koule hořícího plynu o teplotě od miliónů po miliardy stupňů. -V naší Galaxii je přes jednu miliardu hvězd, ale.
Hvězdy. Je nebeské těleso, které září vlastním světlem. Tím se liší od planet, komet, měsíců a mlhovin, které vidíme na obloze proto, že jsou osvětlovány.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Země a vesmír (9. ročník) Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Hvězdy a orientace na obloze Johana Onderková. HVĚZDA = kulovité plynné těleso ve vesmíru.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/5 Č. materiáluVY_52_INOVACE_55 Vzdělávací.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
Fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_ Vývoj hvězd Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
ZEMĚPIS. VESMÍR - skládá se z hvězd a mezihvězdné hmoty - skládá se z hvězd a mezihvězdné hmoty VESMÍR.
úvod souhvězdí barva a teplota hvězd vznik a zánik hvězd červení obři supernova, bílý trpaslík kontrolní otázky.
Jméno autora výukového materiáluSoňa Maruničová Datum (období, ve kterém byl vytvořen)11/2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen5. ročník Vzdělávací.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Hvězdy I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
HVĚZDY.
VY_32_INOVACE_10_32_SLUNCE – ZDROJ SVĚTLA A TEPLA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základy astronomie, Slunce
Prezentace – výklad učiva
Energii „vyrábí“ slučováním vodíku na těžší prvky
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VESMÍR.
SLUNCE.
Sluneční soustava.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2 Název výstupu: Slunce.
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma : Hvězdy Autor : Mgr. Monika Konečná

Poznáváme souhvězdí Pegas Labuť Malý medvěd Orion Blíženci Lev 1) 2) 3) Pegas Labuť Malý medvěd 5) 6) 4) Orion Blíženci Lev

Zajímavosti Souhvězdí Plejády (Kuřátka). 8) Souhvězdí Plejády (Kuřátka). V řecké mytologii byly Plejády průvodkyně bohyně Artemis. Postavení Plejád a jejich světlo byly důležité pro námořníky-v květnu vycházely, začínala doba příznivá pro plavbu a žně- koncem října zapadaly začínalo období mořských bouří. Velký vůz a Polárka jsou vyobrazeny na vlajce státu Aljaška. Tu navrhl v roce 1927 třináctiletý chlapec Benny Benson. 7) 9)

Hvězda - nebeské těleso, které září vlastním světlem (tím se liší od planet, komet, měsíců a mlhovin) je tvořena velmi žhavým plynem, nejnižší teploty na povrchu jsou 1500°C, nejvyšší 100 000°C (teploty rostou směrem k jádru hvězdy) 7) Mrak plynů z kterých se možná jednou stane hvězda. Tím, jak se mrak pohybuje, přitahuje k sobě stále více prachu a plynů. Plyn se stlačuje do pevné koule, která se velmi otepluje.

vzniká smršťováním mezihvězdného prachu a plynů, v jádře probíhají termonukleární reakce (syntéza vodíku na helium) Hmotnost hvězd vztahuje se k hmotnosti Slunce 30 = 1,9891 × 10 kg 10) 7) Nejhmotnější hvězda Eta Carinae je asi 150krát těžší než Slunce. Předpokládá se, že během několika let vybuchne jako supernova.

Doplň tajenku Hvězda vyzařující na Zemi světlo a teplo. 2) Největší planeta Sluneční soustavy. 3) Jednotka užívaná v astronomii. 4) Trajektorie planety Země. 5) Nejmenší planeta Sluneční soustavy. 6) Přirozený satelit Země.

Hvězdná velikost (magnituda) udává, jak je hvězda jasná při pohledu za Země - nejjasnější hvězda na obloze je Sirius v souhvězdí Velkého psa 11) 7) při studiu hvězd se dále zkoumá: povrchová teplota, zářivý výkon (svítivost) a vzdálenost hvězdy od Země

Vývojová stádia hvězdy 1) Smršťování mezihvězdného prachu a plynů. 2) Termonukleární reakce v jádře (syntéza vodíku na helium). 12) 3) Hlavní posloupnost, zde je hvězda většinu svého života (v této fázi je i naše Slunce, setrvá v ní dalších 10 mld. let). 4) Vyhoření vodíků, hvězda se začíná rozpínat, stádium obrů a veleobrů. 7) 5) Vyčerpání hélia, hvězda se smršťuje a odhazuje svoji atmosféru, stádium trpaslíků.

celkem 88 souhvězdí, vyznačena na hvězdných mapách - hvězdy souhvězdí jsou od nás různě vzdáleny Opakujeme Co je hlavním zdrojem energie Slunce (hvězd)? ____________________ termonukleární reakce Po chemické stránce je Slunce složeno především z ____________________ vodíku, helia Jakými vývojovými stádii prochází hvězda během svého života? ___________________________________________ 7) protohvězda, hlavní posloupnost, červený obr, bílý trpaslík

Použité zdroje: Literatura: Obrázky: KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2000. 232 s. ISBN 80-7196-193-0. Obrázky: 1-6) URL:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cygnus_constellation_map.png>[cit. 21. září 2010] 7) URL:<http://vesmir.msu.cas.cz/Pavel/SP/images/krabi_mlhovina01.jpg>[cit. 21. září 2010] 8) URL:<http://files.aeonsun.webnode.cz/200000652-bc2bebd24f/M45map.jpg>[cit. 21. září 2010] 9) URL:<http://jumk.de/astronomie/img/eta-carinae-2.jpg>[cit. 21. září 2010] 10) URL:<http://jumk.de/astronomie/img/eta-carinae-2.jpg>[cit. 21. září 2010] 11) URL:< http://velky-pes-souhvezdi.navajo.cz/velky-pes-souhvezdi.png >[cit. 21. září 2010] 12) URL:<http://casswww.ucsd.edu/public/tutorial/images/hr_diagram3.gif>[cit. 21. září 2010] Pozn: černý text = zápis do sešitu