Původ a vývoj člověka, rod člověk - homo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Úvod do biologie člověka
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
ČLOVĚK, jeho vývin a původ
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Autor: David Hainall.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Vývoj nejstarších lidských společenství
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Pohybová soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Původ a vývoj člověka III
Vývoj člověka Aktivita č. 4 – Biologie pod mikroskopem
Život člověka v době kamenné
ČLOVĚK ZRUČNÝ (HOMO HABILIS)
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Čtvrtohory vývoj člověka
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Paleolit - největší, nejdelší a nejméně prozkoumané období Vznik a vývoj člověka, střídání dob ledových a meziledových Lidé byli ovlivněni dobami ledovými.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
HOMINIZACE.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
1.
Transkript prezentace:

Původ a vývoj člověka, rod člověk - homo Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

HOMINIZACE Dlouhodobý proces, který vedl k přerodu lidoopů v lidi. - proběhl ve čtvrtohorách a trval asi 2 miliony let : a) napřimování postavy a chůze po zadních končetinách b) vývoj ruky jako orgánu práce

HOMINIZACE c) ústup zvířecích rysů obličeje - nadočnicových oblouků, vytváření čela a vysunuté brady d) růst objemu mozku, klenutí lebky, zkvalitnění mozku e) vznik řeči - nástroje lidské komunikace

HOMINIZACE Tyto změny zahrnují Rozšíření a zploštění hrudníku. Změny v oblasti pletence horní končetiny umožňující rotaci paže. Změny v oblasti pletence dolní končetiny umožňující chůzi po dvou končetinách ve vzpřímeném postavení těla. Změny na ruce a lebce.

PROCES SAPIENTIZACE psychické změny sociální změny rozvinutí rozumových schopností vznik a rozvoj řečových dovedností

Změna velikosti mozkovny

HOMO HABILIS – člověk zručný Žil před 1,5 – 2 mil. let Nejstarší představitel typu Homo Vyvíjel se v krajině savanového a lesostepního typu Výskyt na africkém kontinentu výška a hmotnost 120cm, 40 - 45kg Vyráběl jednoduché kamenné a kostěné nástroje Život v tlupách, dorozumívání posunky a skřeky, využívání ohně, přístřeší z větví, převisy skal Obsah mozkovny: 640cm3 Ruka schopná používat nástroje Noha má příčnou i klenutou klenbu

HOMO ERGASTER – ČLOVĚK DĚLNÍK Hraniční druh mezi h. habilis a h. erektus Oproti h. erektus má jemnější lebku, delší nohy a kratší ruce Ergaster znamená dělník – vyráběl a používal různé složité nástroje Pohyboval se mezi kontinenty a jeho nálezy jsou z Afriky, Asie i Evropy Žil před 1,5 mil. lety Obsah mozkovny byl přibližně 750 cm³

Homo erektus – člověk vzpřímený Žil před 1,8 milionů let na území dnešní Afriky, Evropy i Asie. Vyvinul se z homo habilis a ergaster a dal základ druhu Homo sapiens. Systematicky vyráběl kamenné nástroje (pěstní klíny apod.). Užíval oheň. Byl poměrně robustní (asi 170 – 180 cm vysoký, hmotnost 60 – 80 kg).

Homo erektus – člověk vzpřímený Došlo k nárůstu objemu mozkovny (750-1225 cm³) a zvětšení mozku. Stále však masívní, dozadu ubíhající nízké a zploštělé čelo s výraznými nadočnicovými svaly; velké lícní kosti, dopředu vystupující obličej, široký nos, silné čelisti. Živil se lovem zvěře, lov doplňoval sběrem rostlinné potravy. Komunikoval převážně pomocí mimiky a gest.

Homo sapiens – člověk moudrý Objevil se již před 200 000 lety. Je pro něj charakteristické vzpřímené držení těla, rozumové uvažování a schopnost mluvit. Dokonalé opracování kamene, jiný nástroj pro každou činnost (hroty, škrabadla, vrtáky, rydla, pěstní klín, nože, kamenné hroty, oštěpy). Postupně zvládl opracování kovů. Naučil se pěstovat různé plodiny a začal chovat domácí zvířata. Začíná budovat sídla a vytváří první umělecká díla.

Homo sapiens neanderthalensis člověk neandertálský Člověk neandertálský byl dlouhou dobu považován za přímého předchůdce dnešního člověka. Současné vědecké poznatky vypovídají spíše o tom, že byl samostatnou a slepou vývojovou linií, která neměla pokračování. Neandertálci byli spíše podsadití s krátkými končetinami přibližně 165 cm vysocí a vynikali mohutnou muskulaturou. Měli nízké, téměř ploché čelo s nadočnicovými oblouky, nevýraznou bradu. Srovnání lebky člověka dnešního typu a neandertálce

Homo neanderthalensis - člověk neandertálský Uměl opracovat dřevo i kámen. Živil se jako lovec a sběrač. Stavěl si první obydlí. Byly nalezeny doklady o pohřbívání mrtvých. Živil se lovem mamutů a sběrem rostlin, plodů a kořínků. Potravu si tepelně upravoval. Vyráběl šperky. Stavba hrdla umožňovala řeč.

HOMO SAPIENS SAPIENS ČLOVĚK DNEŠNÍHO TYPU Žil 40 000 – 10 000 př.n.l. Rozšířen po celém světě Do Ameriky došel přes zamrzlou Beringovu úžinu. Z Jávy a Polynésie přeplul do Jižní Ameriky. Měl novou zbraň – luky a šípy, lovil velkou zvěř – bizony, jeleny a mamuty. Naleziště – Předmostí u Přerova– tábořiště lovců mamutů, Dolní Věstonice, Pavlov.

Zdroj informací Černík, V., Bičík, V., Martinec, Z. Přírodopis 3 pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Libertas, a. s., 1. vydání. ISBN 80-85937-97-2 Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství OLOMOUC, 2004. ISBN 80-7182-177-2 Vlastní tvorba Obrázky byly vyhledány ve wikipedii jako Creativ Commons nebo Public Domain: Lillyundfreya. In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu jpg. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_habilis.JPG Durova In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu jpg. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_ergaster2.jpg Lillyundfreya. In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu jpg. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_erectus.JPG Miika Silfverberg (MiikaS) from Vantaa, Finland. In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu jpg. Dostupné z:  http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bubble_wrap_play.jpg Vincent Mourre. In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu jpg. Dostupné z:  http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neandertal_vs_Sapiens.jpg Ryulong. In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu PNG. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Range_of_Homo_neanderthalensis.png