Gotika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu: Český středověk
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
GOTICKÁ KULTURA.
Gotika.
Umění vrcholného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Gotické výtvarné umění
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Gotická kultura a vzdělanost
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
Gotika.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
zpracovaný v rámci projektu
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Gotika.
Středověké umění Evropská gotika.
Ve znamení gotického slohu
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Gotika.
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Malířství, sochařství GOTIKA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotika Kateřina Kuncová.
Gotická architektura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Gotika.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Gotika Charakteristika uměleckého stylu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Architektura do začátku 20. století.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Gotika.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Křivonosková Kateřina
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Gotika

Umělecký sloh v západní Evropě od druhé poloviny 12. st. v českých zemích počátek i konec gotiky o něco později (poč. kolem 1230) v Německu a střední Evropě až do počátku 16. st., (Itálie a Francie již renesance)

Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům. Předcházející epoše jej přisoudili s opovržením italští humanisté, „gótské“ umění pro ně znamenalo asociaci primitivního či barbarského.

Počátky gotického slohu - Francie vybudování tehdy výjimečného chrámu opatství Saint-Denis poblíž Paříže gotika na rozdíl od románského slohu již nedosáhla plného rozšíření po celé Evropě, ale především v její západní a střední části

Saint-Denis

Znaky architektury vertikalismus lomený oblouk vnitřní opěrný systém = směřování za Bohem lomený oblouk - vývoj od širokého a méně lomeného až k vysokému ostře zalomenému - používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby = symbol sepjatých rukou k modlitbě vnitřní opěrný systém = opěrný oblouk a opěrný sloup (váha stropu se rozloží na opěrné sloupy a zároveň na zdi) vnější opěrný systém - používaný u katedrál (pomocný činitel podpírající zeď) - ubývání plochy zdi velké plochy oken

„odhmotnění“ – značné prosvětlení, slabší zdi křížová žebrová klenba – 4dílná nebo 6dílná, později dělená na menší plochy, doprovázená složitými ornamenty (hvězdicová, síťová, vějířová, kroužená, sklípková) fiály (drobné věžičky) - nejrozšířenější zdobné prvky (ozdoba střechy) chrliče (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily stékající vodu ze střech)

První gotické katedrály - ve Francii: Notre Dame v Paříži, Notre Dame v Remeši, katedrála v Chartres každý evrop. stát - něco charakteristického: Německo - stavby z kvalitních neomítaných cihel Anglie – stropy zdobeny velmi složitou, tzv. síťovou klenbou, ale mnohdy řešenou jen ornamentálně Itálie – gotika je zvláštní především ornamentem na fasádě připomínajícím prvky Středního východu česká gotika - vynikající světová úroveň, zvláště v oblasti malířské (částečně i sochařské)

Sochařství první sochařské projevy pouhým doplňkem architektury vertikalita – v celé tělo, zvláště drapérie sochy nestály volně v prostoru, ale „přilepeny“ přímo ke stavbě postupem doby se socha dostává na oltář i na zeď

Typické náměty - Panna Marie - madona s Ježíškem - pieta - truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem sejmutým s kříže v klíně (z italského slova pietas - lítost) - Kristus na kříži (krucifix) - apoštolové se svými atributy postavy - směřování vzhůru - vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S výrazy tváře - pozemské lidské city (prostá radost nebo velké utrpení)

materiál - kámen - lipové dřevo Socha se potahovala jemným plátnem a potom se polychromovala (barvila). postupně tendence k realismu a pohybu

Malířství vnímáno jako řemeslo nedostatky spojené se zákazem studia lidského těla jediná tematika - náboženská - neustále opakované biblické události - obličeje světců - stejný výraz a podoba - časté užití obrysových linií a jasných barev - barvy i schematické pózy často symbolické, přiřazený zvláštní význam oblíbené barvy - modrá a zlatá

obrazy nepodepsány, ale na některých uveden symbol nebo začáteční písmena názvy spojené s místem naleziště, např. Madona třeboňská v rohu obrazu - portrét nebo postava donátora (člověka, který obraz financoval, často mnich, šlechtic nebo bohatý kupec) Dva typy výtvarné tvorby: - deskové obrazy - dřevo potažené plátnem, barva se staletími slila s plátnem a dřevem, působí jako jednolitý kompaktní materiál - fresky (obrazy malované do vlhké omítky) - i světská tematika (život krále či šlechty a boje) Např. z jedné malby na Karlštejně známe nejpřesnější obraz Karla IV. (bohužel v určitém rozporu se sochou od P. Parléře)

Gotika v Čechách raná = přemyslovská (1230 – 1306) vrcholná = lucemburská (do 1437) pozdní = jagellonská (do 1526)