Středověké umění Evropská gotika
Charakteristika období zrod - polovina 12. století ve Francii a trval do 15. století konstituování národních států stoupá význam měšťanstva růst kritických hnutí proti moci a bohatství církve zakládání řádů (návrat ke křesťanské chudobě)
Charakteristika uměleckého směru Gotika plynule navazuje na sloh románský: střediskem vzdělanosti Francie; termín gotika se vztahuje ke Gótům, hanlivý název pro něco primitivního či barbarského (Italové); rozdíl od románského slohu nebyla rozšířena po celé Evropě, setkáváme se s ní hlavně v západní a centrální části; nepůsobí těžkopádně a masivně jako románský sloh; stavby působí jemněji, jsou prosvětlenější a ne tak těžkopádné.
Rozdělení gotiky Gotika raná – navazuje na románské období, 12. století ve Francii (zbytek 13. století) Gotika vrcholná – Francie 13. – 14. století, jinde v Evropě 14. stol. Gotika pozdní – 15. stol. – Francie, polovina 16. století zbytek Evropy – pozor - (v té době byla už v Itálii rozvinutá renesance)
Architektura mohutné a velkolepé stavby hlavním cílem bylo vzbudit zdání nekonečného prostoru první gotické stavby (katedrály a chrámy) byly ve Francii, odtud se pak sloh rozšířil do celé Evropy Typické rysy: vícelodní půdorys příčná loď lomený oblouk žebrová klenba vertikalismus – opěrný systém bohaté členění a zdobnost okna tvoří vitráže (malé skleněné tabulky)
První gotická stavba Hlavní loď Chrám v Saint-Denis u Paříže (pohřebiště francouzských králů)
Gotické chrámy (někdy katedrály) Typické rysy: vícelodní, ale sjednocený půdorys příčná loď vertikalismus – vnější opěrný systém bohaté členění a zdobnost vitráže a sochařská výzdoba
Vertikalismus uplatňování vertikální linie, jak v samotné stavbě, tak i jednotlivých částech optický dojem směřování k nebesům, odhmotnění a tím přiblížení se k Bohu Katedrála v Chartres - Francie
Katedrála v Chartres
Průčelí chrámu – portál vpravo hlavní vchod do chrámu v Chartres bohatá sochařská výzdoba
Opěrný systém výtvarně působivé krajkoví opěrné pilíře a oblouky zatížené fiálami a ozdobené kraby zpevňují kritické body tlaků od křížové klenby umožňuje zredukovat zeď na minimum u některých staveb téměř zrušení zdí (Saint-Chapelle v Paříži)
Fiály architektonický ozdobný prvek umístěný na vrcholech pilířů opěrného systému gotického chrámu) vertikalitou vyjadřuje středověkou touhu přiblížit se Bohu nejrozšířenější ozdoba střech i výrobků uměleckých řemesel
Saint-Chapelle v Paříži
Křížová (žebrová) klenba využívá nosných žeber (doklad vyspělého stavebnictví) oblouky nad půdorysem (žebra) a prostory mezi nimi se vyplní lehčím zdivem
Schéma gotické klenby
Kružba a rozeta kruhové okno s bohatými kružbami nejčastěji v průčelí chrámu nevíme, proč ji stavěli
Lomený oblouk vývoj od širokého lomeného oblouky k vysokému ostře zalomenému. používá se v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle podle jeho tvaru lze určit i dobu vzniku
Vitráže V rozetách a oknech chrámů a katedrál (náboženské i světské motivy, viz vpravo)
Slavné stavby - Francie Katedrála Notre Dame v Paříži jeden z nejkrásnějších příkladů francouzské gotické architektury
Slavné stavby - Francie Katedrála Notre Dame v Remeši příklad sjednoceného, obrovského prostoru - místo korunovace francouzských králů
Slavné stavby – Německo Štrasburk - dóm
Slavné stavby – Německo Kolín nad Rýnem - katedrála
Slavné stavby – Německo Norimberský dóm
Slavné stavby – Itálie Milánský dóm
Slavné stavby – Španělsko Sevilla
Slavné stavby - Anglie Westminsterský chrám v Londýně
Světská architektura – hrady a opevnění Carcassonne
Světská architektura – hrady a opevnění Papežský palác v Avignonu
Světská architektura – měšťanská Freiburg – Kaufhaus a radnice v Bruselu
Světská architektura – měšťanská Špitál v Norimbergu
Světská architektura – měšťanská Tanzhaus v Kolíně nad Rýnem
Pozdní gotika Anglie – 14. – 15. století huť Parléřů v Gmündu stavba chrámu sv. Víta rozlehlé prostory složité klenby –samonosné přesekávaná žebra falešné svorníky prohnutý oslí hřbet místo lomeného oblouku plaménkové motivy v kružbách
Pozdní gotika Katedrála v Rouen - flamboyantový gotický styl
Sochařství vázáno na architekturu (sochy nestály volně v prostoru, ale jako by byly přilepeny k architektuře) důraz na plastickou výzdobu portálů návrat k monumentálnímu sochařství snaha o realistické vystižení duševního stavu převládají náboženské motivy (Madona s Ježíškem, Kristus na kříži, Pieta – truchlící matka s Kristovým tělem) u portálů se tesaly sochy apoštolů po obou stranách sochy z kamene nebo z lipového dřeva, potahovaly se pak jemným plátnem, které se barvilo (polychromování) gotické sochy dodnes k vidění v různých galeriích a muzeích po celé Evropě
Madona s dítětem
Piety
Francouzské sochařství Zobrazení Trojice na portálu bazilika Saint-Denis v Paříži Západní (královský) portál na katedrále v Chartres
Německé sochařství Bamberský jezdec a galerie soch v portálu katedrály ve Štrasburku
Malířství Příznačné je napětí mezi náboženskými výjevy a všedním životem Hlavními jsou svatí, zobrazují se jejich životy, legendy Na přelomu 13. – 14. století snaha o zachycení reality Dva základní typy obrazů: 1) deskové obrazy – dřevěné desky složené z malých špalíčků tvrdého dřeva 2) fresky – obrazy malované do vlhké omítky 3) knižní malby = iluminátoři 4) sklomalba
Italské malířství Giotto di Bondone: socha ve Florencii a jeho freska Démoni vyháněni z Arezza
Italské malířství Giotto di Bondone: Svatba v Kanaán (freska) a Madona s dítětem (desková malba)
Italské malířství Duccio: Madona s dítětem a dvacet andělů a devatenáct světců (freska)
Italské malířství Ambrogio Lorenzetti: Následky dobré a špatné vlády (freska ze sienské radnice)
Italské malířství Simone Martini: freska z papežského paláce v Avignonu
Francouzské malířství Knižní malba: Jan II. pasuje své rytíře a nejstarší deskový portrét: Podobizna Jana II.
Francouzské malířství Jean Bondole: tapisérie Apokalypsa z Anjou
Francouzské malířství Modlitební knížka Přebohaté hodinky vévody z Berry od Jeana Pucelle
Holandská malba Hubert a Jan van Eyckovi – Gentský oltář, Belgie
Holandská malba Jan van Eyck – Madona kancléře Rolina a Manželé Arnolfiniovi
Holandská malba Rogier van der Weyden: Snímání z kříže
Holandská malba Hieronymus Bosch: Autoportrét a desková malba Vůz sena
Holandská malba Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských rozkoší
Holandská malba Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských rozkoší (detaily)
Hudba v období gotiky Mše pro Pannu Marii: http://www.youtube.com/watch?v=VWlt6VLxFgo&feature=related Guillaume de Machaut (vpravo) s manželkou a třemi dětmi při přijímání, z pařížského rukopisu z roku 1350
Móda v období gotiky
Gotická móda 1. ženský šlechtický oděv 2. knížecí oděv 3. rytířský oděv 4. oděv rytíře 5. oděv rytíře 6. oděv kartuziána 7. oděv šlechtičny 8. oděv anglického biskupa
Gotická móda 1. oděv šlechtičny 2. oděv šlechtice 3. oděv šviháka 4. oděv dvořana 5. mužský oděv 6. šaškovský oděv 8. ženský oděv
Otázky a úkoly Zopakujte hlavní znaky románského slohu. Stručně charakterizujte gotiku. Co je typické pro gotickou architekturu? Určete aspoň 2 typické rysy, nakreslete je a vlastními slovy popište. Vysvětlete pojem vertikalismus, proč se v gotické architektuře používal? Jmenujte minimálně 3 významné gotické architektonické památky. Co je to katedrála? Jednu z nich si vyberte a na stavbě ukažte co nejvíce typických prvků gotiky. Co bylo nejčastějším motivem v gotickém sochařství a proč? Jaké materiály se v sochařství používaly? Co je to freska? Jak se jmenuje malíř, který vytvořil nejznámější gotické fresky? Zkuste vlastními slovy charakterizovat gotickou hudbu.
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://wikipedia.org