Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644 Číslo sady 28 Číslo DUM 12 Předmět Informační technologie Tematický okruh Složení počítače Název materiálu Vstupní a výstupní zařízení Autor Ing. Jitka Peterková Datum tvorby Srpen 2013 Ročník první Anotace Prezentace popisuje základní vstupní a výstupní zařízení – klávesnici, polohovací zařízení,monitor, scanner Metodický pokyn Jednotlivé snímky prezentace budou vysvětleny a doplněny vyučujícím, žáci si budou průběžně dělat poznámky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Peterková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1 1
Vstupní a výstupní zařízení PC klávesnice monitor myš další polohovací zařízení scanner
Klávesnice Vstupní zařízení, jehož prostřednictvím probíhá komunikace uživatele s počítačem.
Princip práce, vlastnosti Pod klávesami jsou kontakty, které stisknutím klávesy spojíme. Do PC se posílají souřadnice stisknuté klávesy a zobrazení příslušného písmene je už věcí operačního systému. Klávesy každé klávesnice musí snést značné mechanické namáhání, musí být odolné proti prachu, tekutinám… Klávesnice mají nejčastěji 101 (102) kláves.
Části klávesnice alfanumerická část numerická část funkční klávesy indikátory klávesy pro řízení pohybu kurzoru speciální klávesy Obr. 1
Monitor Základní výstupní zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací. Umožňuje sledovat výsledky procesů probíhajících uvnitř počítače. Obr. 2
Druhy monitorů Podle používaných technologií je můžeme rozdělit do skupin: CRT (klasická lampová obrazovka) 2) LCD (tekuté krystaly) 3) Plazmové obrazovky 4) Další, méně obvyklé obrazovky (projektory, LED)
Základní parametry Úhlopříčka (udává se v palcích) - běžně používané monitory 14“ až 21“ 2) Rozlišení (v bodech neboli pixelech, např. 1024 x 768 ) - u CRT maximální počet zobrazitelných bodů - u LCD skutečný počet bodů na obrazovce 3) Obnovovací frekvence (základní jednotka je Hertz) - kolik obrazovek monitor (CRT) zobrazí za 1 vteřinu - 50 až 120 Hz, od 70 Hz lidské oko nevnímá 4) Doba odezvy (udává se v milisekundách) - doba, za kterou se bod na LCD monitoru rozsvítí a zhasne
MYŠ vstupní polohovací zařízení pohybem se pohybuje ukazatel na obrazovce výběr položek se provádí stiskem tlačítka Obr. 3
Části myši jedno či více tlačítek jedno či více koleček ze spodní strany zařízení snímající pohyb novější myši bývají ergonomicky tvarované (!!!POZOR – nemoci z nadměrného používání myší)
Rozdělení myší Podle způsobu přenosu informace mezi myší a počítačem: kuličková optická laserová
1) Kuličková myš uvnitř myši je kulička, pomocí které se převádí pohyb do digitální podoby není přesná, zanáší se prachem Princip kuličkové počítačové myši. 1: Posuv myši způsobuje otáčení kuličky. 2: Pohyby kuličky se přenáší na válečky pro souřadnice X, Y. 3: Kotoučky spojené s válečky jsou opatřeny otvory. 4: Svítivé diody prosvěcují otvory infračerveným zářením. 5: Záblesky světla jsou snímány senzory a převáděny na informace o poloze. 6: Na každém símači jsou dvě LED diody a vždy je jedno okénko posunuté a neprosvicují se obě zaráz. Podle toho, které se dřiv prosvítí se určí směr pohybu myši.
2) Optická myš pracuje na principu optického snímání povrchu pod myší k osvětlení plošky pod senzorem se používá nejčastěji červená LED dioda pracuje spolehlivě téměř na každém povrchu kromě zrcadla
3) Laserová myš myš s velmi přesným snímačem nepoužívá běžné světlo jako u optické myši, ale laserové používají ji grafici a hráči PC her
SPECIÁLNÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ TRACKBAL kulička je navrchu, nikoliv zespodu kulička se ovládá pohybem prstů bývá buď samostatně nebo zabudován v notebooku náročné na přesnost Obr. 4
SPECIÁLNÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ TLAKOVÁ PODLOŽKA (touchpad) - prstem pohybujeme po destičce a stlačujeme fólii, tam dochází ke stlačování kontaktů, kterým se indikuje pozice kurzoru - používá se u notebooků Obr. 5
SPECIÁLNÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ JOYSTICK – pákový ovladač základním dílem je tyčka upevněná kolmo do vodorovné podložky, vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce hraní počítačových her a videoher neherní uplatnění - ovládání průmyslových strojů jako jeřábů, robotů, letadel a raket Obr. 6
SCANNER vstupní zařízení PC převádí fyzické předlohy (obrázky, fotky, texty) do digitální podoby Obr. 7 Obr. 8
Druhy scannerů Stolní - předloha se pokládá na sklo, pod nímž je snímací rameno 2) Ruční - ručně přejíždíme po snímané předloze 3) Čtečky čárových kódů ruční nebo zabudované např. do pokladen 4) Filmové slouží pro snímání jednotlivých políček filmů 5) 3D - nová technologie umožňuje pomocí laserových paprsků nasnímat i trojrozměrný objekt
Použité zdroje Literatura: ROUBAL, Pavel. Hardware pro úplné začátečníky. Praha: Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-730-2. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Počítačová myš [online]. c2013 [citováno 17. 9. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_my%C5%A1&oldid=11034214> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Optická myš [online]. c2013 [citováno 17. 9. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Optick%C3%A1_my%C5%A1&oldid=10680999> - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Monitor (obrazovka) [online]. c2013 [citováno 17. 9. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Monitor_(obrazovka)&oldid=10775179> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Trackball [online]. c2013 [citováno 20. 9. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Trackball&oldid=10529430> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Joystick [online]. c2013 [citováno 20. 9. 2013]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Joystick&oldid=10529466 Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Scanner [online]. c2013 [citováno 31. 12. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Scanner&oldid=11054240>
Použité zdroje Obrázky: Obr.1 – Vlastní archiv autora Obr. 2 - FLORISLA FROM MECHELEN, BELGIUM. Wikimedia Commons. [online]. [cit. 17. 9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LG_L194WT-SF_LCD_monitor.jpg Obr. 3 - DARKONE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:3-Tastenmaus_Microsoft.jpg Obr. 4 - USER:LANGEC. Wikimedia Commons. [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Logitech-trackball.jpg Obr. 5 - ANDRÉ KARWATH AKA. Wikimedia Commons. [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Touchpad_-_Trackpoint.jpg Obr. 6 - USER DOPEFISHJUSTIN ON EN.WIKIPEDIA. Wikimedia Commons. [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joystick.jpg Obr. 7 - USERS BOFFY B, ARPINGSTONE ON EN.WIKIPEDIA. Wikimedia Commons [online]. [cit. 31.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scanner.view.750pix.jpg Obr. 8 - NEUVEDENO. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Barcode-scanner.jpg