Keramický výrobek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Keramika 2 Chemie VY_32_INOVACE_235, 12. sada, CH ANOTACE
Advertisements

MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UČNI HRNČÍŘSKÉHO CECHU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Multimediální svět.
PORCELÁN A KERAMIKA.
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Stručné dějiny výroby porcelánu.
Žáruvzdorné materiály a výrobky
Keramické a sklářské tříleté učební obory
Od návrhu k výrobku.
PRAVĚK.
Rozdělení dekorace porcelánu podle nanášení na glazuru a pod glazuru
Pálení porcelánových výrobků.
Hrnčířství Jedna z nejstarších lidských technologií
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Zkušebnictví a technologie Ing. Radomír Sokolář, Ph. D
Nářadí a pomůcky v modelovně Nářadí modeláře Autor: Alena Švejková.
Skupenství látek.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Postup výroby v modelárně Autor: Alena Švejková.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Keramika 1 Chemie VY_32_INOVACE_234, 12. sada, CH ANOTACE
Rozdělení keramiky podle nasákavosti střepu
Keramika po 2. světové válce
KERAMIKA Kateřina Marková II.D.
Točení na hrnčířském kruhu
KERAMICKÉ SUROVINY A MATERIÁLY.
KERAMIKA 2 Keramické hmoty, glazury, nástroje a pomůcky.
PODGLAZUROVÁ DEKORACE
Zdravotní keramika.
Materiál používaný při dekorování keramiky
DEKORACE EM.
Lití do sádrových forem
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Strojírenství Strojírenská technologie Výroba spékaných výrobků (ST30)
Lití do uzavřených forem
Lití do otevřených forem.
do kombinovaných forem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
SOLI Stavební materiály
DEKORAČNÍ TECHNIKY NA GLAZURU.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Seminární práce Marta Procházková
Dekorace keramického výrobku Dekorace keramického výrobku Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ELEKTROTERMICKÉ PROCESY
Neolit - úvod Název školy
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Konec pravěku, Slované Název školy
Keramika Zbožíznalství 1. ročník Keramika – suroviny a) základní - tvárlivé jíly (kamenité) - hlíny (hrnčířské,kameninové) - kaolin b) ostatní - ostřiva,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Keramika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_24-12
VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Keramika období laténského
KELTOVÉ na našem území.
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
O nejstarších dějinách Čech
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Lití - klasika Lití je způsob výroby polotovarů a součástí, kdy se roztavený materiál vlije nebo vtlačí do formy. Po ztuhnutím materiálu ve formě vznikne.
Technologická zařízení na zpracování skleněného odpadu
Odlitky.
Transkript prezentace:

Keramický výrobek

Keramickým výrobkem se rozumí každý výrobek z plastických a neplastických anorganických materiálů, vyrobený za normální, nebo zvýšené teploty (do 100 °C), který sušením a pálením ztrácí vodu a plastičnost a vzniká tvrdý keramický střep. Definice:

Dějiny keramiky Název keramika pochází z Řecka, kde se v athénské čtvrti „Keramikos“ vyráběly a prodávali keramické – převážně hrnčířské výrobky. Dějiny keramiky jsou velmi staré a sahají až do předhistorické doby primitivního člověka, kdy pravěcí lidé používali k uchovávání vody pletené koše vymazávané hlínou, později i vypalované, zprvu na ohništích a později i v jednoduchých pecích Keramika má velký význam pro poznání dějin lidstva, neboť z tohoto trvanlivého materiálu lze vyčíst mnohé poznatky o způsobu života našich předků z různých archeologických nálezů.

Nejušlechtilejším keramickým výrobkem je porcelán. V dnešní době si málokdo dokáže představit v civilizované společnosti život bez tohoto charakteristického transparentního bílého materiálu. Výroba porcelánu byla známa již před 16. stoletím našeho letopočtu v Číně, kdy porcelán poprvé přivezl do Evropy cestovatel Marco Polo. Tehdy se právem nazýval „bílé zlato“ a také zlatem se za něj platilo. Od té doby se uskutečnilo mnoho pokusů o jeho výrobu v Evropě. Teprve v roce 1709 alchymista J.F.Böttger vyrobil první porcelán z kaolínu, křemene a živce a od roku 1710 se začal v Míšni průmyslově vyrábět. V Čechách se první pokusy prováděly v roce 1789 v Horním Slavkově kde roku 1792 byla založena první česká porcelánová manufaktura Haas a Czjzek, která byla základem pozdějšího a dnešního porcelánového průmyslu na karlovarsku.

Druhy vytváření Keramické výrobky můžeme vytvářet: Točením na hrnčířském kruhu, mechanickém kruhu, na poloautomatech a na vytvářecích linkách (spojení a šálková linka) Litím do otevřených, uzavřených a kombinovaných forem, na licích linkách a tlakovým litím Lisováním na hydraulických lisech a isostatickým lisováním Modelováním, tvarováním a formováním z volné ruky, z plátu, z válečků, vykrajováním, slepováním, do forem Obráběním Kopírováním

Keramický výrobek Po vytváření je nutno keramický výrobek vysušit při sušení získá potřebnou mechanickou pevnost pro čištění a manipulaci vypálit 1. výpal se nazývá přežah, který se neprovádí u všech výrobků 2. výpal se nazývá dožah (ostrý výpal) 3. výpal je pro zušlechtění dekorů – a nazývá se zažíhání dekoru

Sušení Provádí se v sušárnách a střep výrobku získává mechanickou pevnost potřebnou pro začištění, je však velmi křehký a náchylný k praskání. V dalším technologickém postupu je však tato pevnost důležitá. Při sušení se odstraňuje z výrobku mechanicky vázaná voda. Tento proces je velmi závislý na rychlosti sušení a času. Sušení se provádí do teploty maximálně 100 °C Výpal Provádí se v pecích, podle druhu výpalu. Některé keramické výrobky se pálí několikrát a to podle jejich druhu. Teplota výpalu se pohybuje od 700°C do 1410°C Výpalem získá střep tvrdost a pevnost, kterou vyžadujeme při používání keramického výrobku.

Syrový porcelánový střep Je po vytváření velmi křehký, ale natolik pevný, aby se dal keramický výrobek začistit pomocí nožíku, smirku a molitanové houby zvlhčené vodou a dalších pomůcek a pak dále sním manipulovat při dalším zpracování.

Vypálené točené duté keramické výrobky z porcelánu

Vypálené točené ploché keramické výrobky z porcelánu

Vypálený neglazovaný točený keramický dutý výrobek na hrnčířském kruhu

Lité keramické výrobky z porcelánu

Lité ploché keramické výrobky z porcelánu – tlakové lití

Lisované keramické výrobky z porcelánu – isostatické lisování

Nářadí pro začištění syrového střepu špachtle Tampon s molitanem na dřívku štětce Nádoba s vodou jehla nožíky Molitanová houba Škrabka s molitanem skoble

KONEC