Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

ATMOSFÉRA.
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
6.1 Časový a datový posun na Zemi
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Elektronická učebnice - I
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
8.1 Využití www v geografii
VY_52_INOVACE_Z.6.24-atmosféra, počasí-prezentace
Elektronická učebnice - II
36.1 Obsahy složitějších obrazců
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
VŠEOBECNÁ CIRKULACE ATMOSFÉRY
Tlak a proudění vzduchu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POČASÍ.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Globální cirkulace atmosféry
Elektronická učebnice - I
Alternativní zdroje energie
Elektronická učebnice - I
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Složky krajiny a životní prostředí
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Elektronická učebnice - I
23.1 Mechanická energie a její přeměny
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Atmosféra – vzdušný obal Země
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Název Atmosféra 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Atmosféra Adéla Hegarová.
Atmosféra Země a její složení
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Atmosféra (X. Část) Název školy
Podnebí, podnebné pásy.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK ŠKOLA: ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO V NOVÉM STRAŠECÍ AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ATMOSFÉRA ROČNÍK: 6. ročník.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
VY_32_INOVACE_Vac_I_14 Atmosféra Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 20 TEMA: Atmosféra – plynný obal Země.
Atmosféra je plynný obal Země, který je k Zemi připoután gravitační silou, která nám zaručuje, že plyny neuniknou do okolního vesmírného prostoru. Model.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
JAK SE RODÍ POČASÍ.
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 11.1 Atmosféra Atmosféra (z řečtiny: atmos - pára, sphaira - koule) Plyn, z něhož se atmosféra skládá, se nazývá vzduch (= směs plynů, které navzájem chemicky nereagují). Autor: Mgr. Vít Průša

Zkuste poznat podle obrázků. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.2 Co již víme o atmosféře? Význam atmosféry Zkuste poznat podle obrázků. V atmosféře Země se nachází 21% kyslíku, 78% dusíku a 1% ostatních nebo vzácných plynů. Vím, že to není opakování, ale rovnou se podívejte na hodně přesný poměr plynů v atmosféře …. plyn objemový podíl dusík 78,084 % kyslík 20,946 % argon 0,934 % CO2 0,0385 % neon 0,00182 % helium 0,000524 % metan 0,00017 % krypton 0,00014 % vodík 0,000055 % Co produkuje kyslík? Vzpomínáte na proces, který se jmenuje FOTOSYNTÉZA? Zkuste namalovat do sešitu obrázky, které by bez jediného textu popisovaly obě zmíněné otázky.

11.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Vertikální členění atmosféry Pohyb vzduchu vzniká a, nerovnoměrným ohříváním planety b, otáčením Země kolem osy !!! takto tedy vzniká vítr !!! Vertikálně se atmosféra Země člení podle závislosti na výšce od země směrem výš na: troposféru stratosféru mezosféru termosféru exosféru ..a toto je zas tornádo nad pevninou, které vzniká z bouřek z tepla Takto vzniká hurikán, když se ohřeje víc oceán v tropických oblastech

Vzduchové hmoty a cirkulace vzduchu v atmosféře Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.4 Co si řekneme nového? Podnebí neboli klima je dlouhodobý stav počasí. Podnebím se zabývá věda – klimatologie. Počasí je okamžitý stav v ovzduší na určitém místě. Je dáno stavem všech atmosférických jevů pozorovaných na určitém místě a v určitém krátkém časovém úseku nebo okamžiku. Tento stav se popisuje souborem hodnot meteorologických prvků a zabývá se tím věda – meteorologie. Hezky přehledné meteorologické info Vzduchové hmoty a cirkulace vzduchu v atmosféře meteorologická stanice Praha - Libuš Na rovníku se vyskytují permanentní tlakové níže (L) (vzduch zde vlivem silného ohřívání stoupá). Ve vyšších výškách se v subtropických oblastech stáčí opět k povrchu, kde způsobuje vysoký tlak vzduchu = tlaková výše (H). To se směrem k pólům ještě opakuje.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.5 Procvičení a příklady Průměrná denní teplota vzduchu se vypočítá tak, že se sečtou teploty naměřené většinou v 7 a 14, 19 a např. 21 hod. a součet se vydělí 4. oxid uhličitý 95,32% dusík 2,7% argon 1,6% kyslík 0,13% vodík 96 % helium 3 % metan 0,4 % Jak se tedy vypočítá průměrná týdenní teplota? A co měsíční či roční? Př. Tak dobře. Vyberte si potřebné hodnoty pro průměrnou denní teplotu (21. 2.) a vypočtěte. 21.2. (7.00) = 2oC 21.2. (19.00) = 3oC 23.2. (12.00) = 5oC Po = 5oC 21.2. (12.00) = 4oC 21.2. (21.00) = 3oC únor = 7oC 25.2. (7.00) = 1oC Vytvořte graf zastoupení jednotlivých plynů v atmosféře výše znázorněných známých planet naší soustavy. Srovnejte s naší Zemí. Proč by asi nebyl život v pozemském měřítku na těchto planetách možný?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.6 Něco navíc pro šikovné 1/ Celková hmotnost atmosféry činí asi 5,5157.108 kg; 99 % této hmotnosti je soustředěno ve vrstvě od 0 km do 36 km. Ve kterých částech atmosféry se tedy vyskytuje 99% hmotnosti? 2/ Zkuste zjistit, proč se větry, které celoročně vanou směrem k rovníku na obou polokoulích, stáčí vždy k západu? Nápověda: Pomůže jeden obrázek na předchozím slide a informace na slide 10.3. Víte, že se jim říkalo PASÁTY? Víte, jak tohoto jevu využívali mořeplavci středověku? 3/ Popište, co lze vyčíst z grafu výše.

11.7 CLIL Beaufort scale 118 – 133 km/h Storm Light breeze Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 11.7 CLIL Mr. B. is curious, … Which expressions go together? Beaufort scale Trees uprooted. Considerable structural damage occurs. 118 – 133 km/h Storm Light breeze Descriptive Term 6 – 11 km/h Rare. Severe widespread damage to vegetation and significant structural damage possible. Answer the next questions. Use the information from the video. 1/ What is a HURRICANE ? 2/ What is the name of the hurricane from this video? 3/Translate: "Developing story" of a hurricane Hurricane Wind Speed Wind felt on face. Leaves rustle. Ordinary vane moved by wind. 89 – 102 km/h

11.8 Test znalostí Pasát je? 3. Podnebnými pásy se zabývá věda? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 11.8 Test znalostí Pasát je? a/ sezónní vítr, který se vyskytuje podél obratníků b/ člověk, který se zabývá chovem skotu c/ ničivý vítr, který vane vždy v noci d/ permanentní vítr, vanoucí směrem k rovníku 3. Podnebnými pásy se zabývá věda? a/ meteorologie b/ geomorfologie c/ klimatologie d/ hydrologie 2. Teplota ve stratosféře je? a/ více než +30o C b/ mezi 0o až + 30o C c/ mezi 0o až - 30o C d/ méně než - 30o C 4. Do charakteristik počasí patří? a/ teplota, srážky, tlak b/ litosférické desky, magmatický krb, sopouch c/ subtropický pás, mírný pás, polární oblast d/ step, savana, poušť Test na známku d c a Správné odpovědi:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra_Zem%C4%9B slide 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra_Zem%C4%9B slide 2 http://harmed.eu slide 2 http://chorvatsko.tripzone.cz slide 2 http://21stoleti.cz slide 3 http://www.yr.no/place/Czech_Republic/Ústí_nad_Labem/ slide 4 http://meteo-jirkalina.com/wx21.php slide 4 http://atlas.terra-klub.cz/cs/clovek-a-priroda/zemske-sfery/atmosfera/index.html slide 4 http://www.treking.cz/sluzby/satelitni-snimky.htm slide 4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saturn_(planet)_large.jpg slide 5 http://fyzmatik.pise.cz/247-stanoveni-prumerne-denni-teploty-vzduchu.html slide 5 http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=232061 slide 6

11.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 11.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 01 – 06/2013 Ročník 6. ročník Klíčová slova Atmosféra Anotace Prezentace popisuje stav, zákonitosti a děje, které se v atmosféře odehrávají, a jaký má atmosféra vliv na člověka.