Užité umění po 2. světové válce Čechy 50. - 80. léta 20. století
Doba: Válka představuje pro společnost i umění hluboký předěl Směry z počátku století jsou zastaralé a do popředí přichází mladá generace s novými názory Vývoj narušen politickým vývojem – vše se podřizuje požadavkům komunistického režimu
Období společenských změn a vědeckého technického rozvoje představuje etapu, v níž sociální způsob života a jeho perspektivy podmiňují rozsáhlou přestavbu hmotného životního prostředí Dochází k vzájemnému působení a podmiňování se ekonomického systému se systémem politickým
Únor 1948 - české výtvarné umění důsledně a cílevědomě cestu k socialistickému životnímu názoru. Po určitých estetických omylech ze začátku 50. let se vyvíjelo rychle kupředu. Bruselu 1958, výzdoba československého pavilónu na Světové výstavě a její mezinárodní úspěch.
Artěl institucí českého užitého umění a designu prvé poloviny 20. století. Založen 1908 v Praze. V počátcích družstvo navazovalo na tradici, zaměřilo se na navrhování a produkci „drobného umění pro všední den“ – menších užitných a dekorativních předmětů ze dřeva, keramiky, kovů a dalších materiálů. Následně však svou činnost rozšířilo i na komplexní řešení bytových a komerčních interiérů.
Textilní tvorba: V 50. letech došlo k novému rozkvětu textilního umění a k obnovení jeho dekorativně monumentální funkce Antonín Kybal pozvedl upadající tradiční řemeslo prosadil vysoké estetické, řemeslné a materiálové nároky v průmyslové výrobě intenzivně zkoumal materiálové a technické možnosti, experimentoval a inovoval prosazoval přítomnost výtvarníka ve výrobě na realizaci návrhůse podílela jeho žena Ludmila Kybalová Pedagog na UMPRUM 1945 - 70
Kov: Aktualizovala se umělecká platnost výzdoby sakrálních objektů Jaroslav Horejc samostatný výtvarník, profesor na UMPRUM, ateliér kovů šperky, mince, medaile - Pražský hrad – bronzové mříže s ornamentálními motivy (Zlatá brána chrámu sv. Víta si drží estetickou platnost daleko přesahující meze svého účelu) spolupráce s architekty J. Kotěrou, L. Machoněm Jeho oborem je i sklo - rytiny
Keramika O. Eckert pracoval v dnes již zaniklé porcelánce v Březové vedoucí ateliéru na UMPRUM Zaměřoval se na jednoduchou keramiku ale s náročnou úpravou povrchu využíval zejména vrstvené a následně proškrabované barevné glazury. Ceněné jsou jeho porcelánové servisy navržené pro Expo 58
Bruselský sen, váza
Zdroje: ADLEROVÁ, Alena. České užité umění 1918 – 1938. Praha: Odeon, 1938 Dějiny výtvarného umění, Alois Bauer, Rubico 1998