Krytosemenné rostliny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dvouděložné rostliny.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bobovité (fabaceae).
Růžovité.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Znaky krytosemenných rostlin
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin I.
KRYTOSEMENNÉ DVOUDĚLOŽNÉ.
Krytosemenné rostliny
Elektronická učebnice - II
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
r. dvouděložné, růžotvaré, bobotvaré, plod, souplodí nažek
Digitalizace výuky Příjemce
Pryskyřníkovité rostliny
Dvouděložné rostliny.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin II.
Škola:. Základní škola Kladruby
Čeleď brukvovité Přídopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Čeleď: Brukvovité.
Čeleď: Brukvovité.
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Bobovité.
Brukvovité.
Co bychom už měli vědět…
Dvouděložné rostliny – Čeleď Bobovité
BOBOVITÉ.
Pitrunová Martina- úprava , text Honziková Viktorie- obrázky , text
Miříkovité rostliny. Obecná charakteristika Jsou to byliny Jsou to byliny Často dvouleté Často dvouleté Prostoupené kanálky z vonnými látkami (silicemi)
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Bobovité.
PLODY.
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
Krytosemenné rostliny.
Významné čeledi dvouděložných rostlin – opakování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky čeledi miříkovitých,
Pryskyřníkovité a růžovité
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Bobovité - Fabaceae.
Semenné rostliny Kateřina Furchová, oktáva. Nahosemenné Krytosemenné.
Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 26 Autor: Ošlejšková.
Rostliny.
R ŮŽOVITÉ ROSTLINY Daniel Aschermann David Ondroušek Tomáš Kudrna.
Krytosemenné rostliny Lucie Krapková 7. třída. Osnova Zařazení a výskyt Charakteristika Dělení Chryzantéma Dvouděložné rostliny Jednoděložné rostliny.
Dvouděložné rostliny. PRYSKYŘNÍKOVITÉ Pryskyřník prudký.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_21_Risk krytosemenné rostliny.
ČELEĎ BRUKVOVITÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Elena Sobotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
RŮŽOVITÉ Myroslava Palinkash Valerie Sobková Jakub Hrbáč.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 7.ročník_Růžovité Téma: Růžovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Pipal, Veselý, Ringsmuth. Popis  Jednoletky, dvouletky, trvalky  Byliny či keře (vzácně)  Cca 3500 druhů  Listy – většinou střídavé, bez palistů 
Pryskyřníkovité Ranunculaceae Tomáš Veselý, Tomáš Olšan, Jiří Jechumtál.
Odd.: KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
čeledi krytosemenných rostlin I
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Čeledi: lilkovité a bobovité
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Čeledi: PRYSKYŘNÍKOVITÉ HVĚZDNICOVITÉ
Červenková, Peňázová, Exnerová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
čeledi krytosemenných rostlin II
obecná charakteristika, praktické cvičení
Bobovité (fabaceae).
Pryskyřníkovité Základní škola a Mateřská škola
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Krytosemenné rostliny
BRUKVOVITÉ Dvouděložné rostliny.
Transkript prezentace:

Krytosemenné rostliny Nejmladší a nejpočetnější

Dělení Dvouděložné Jednoděložné 2 dělohy Kořen hlavní a postranní Cévní svazky ve stonku uspořádány do kruhu Pětičetné květy, Květní obaly rozlišené na kalich a korunu Žilnatina listů zpeřená 1 děloha Náhradní kořeny Cevní svazky neuspořádané Trojčetné květy, Květní obaly nerozlišené – okvětí Žilnatina listů souběžná

Krytosemenné dvouděložné Listnaté stromy a keře Buk lesní Dub letní Lípa srdčitá Vrba jíva Topol bílý Topol osika Habr obecný Bříza bělokorá Javor mléč Bez černý Bez červený

Otázky a úkoly 1) uveď hlavní rozdíl mezi listy stromů listnatých a listy jehličnanů 2) jak se nazývají plody buků a dubů, 3) který strom je náš národní strom? 4) jaké květy mají stromy z čeledi břízovitých, 5) vzhled listnatých stromů a keřů se během roku mění. Uveďte jak

Krytosemenné dvouděložné 1)PRYSKYŘNÍKOVÉ Většina vytrvalé jedovaté s oboupohlavními květy s větším počtem pestíků a tyčinek. Plody jsou měchýřky nebo nažky Na loukách: Pryskyřník prudký Pryskyřník plazivý

Ve vlhkých hájích Orsej jarní Sasanka hajní Jatrník podléška

Sasanka pryskyřníková Blatouch bahenní Hlaváček jarní Koniklec velkokvětý

2)BRUKVOVITÉ Byliny s čtyřčetnými květy v hroznovitých květenstvích V květech mají 1 pestík a 6 tyčinek, 4 delší a 2 kratší Plodem jsou šešule, šešulka, struk nebo nažka Obsahují hořčičné látky ostře pálivé chuti Mají hospodářský význam – zelenina, pochutiny nebo okrasné

Zelí hlávkové Křen selský Řepka olejka květák Kokoška pastuší tobolka Penízek rolní, ředkev ohnice, řeřišnice luční, česnáček lékařský

3)RŮŽOVITÉ Byliny,keře nebo stromy Sřídavé listy,často palisty Oboupohlavné pětičetné květy – kalich a koruna Plody nažky, malvice, peckovice Často obsahují vonné oleje Ovoce, okrasné květiny, léčivky….

Ovocné dřeviny Jabloň domácí Hrušeň obecná Slivoň švestka Třešeň ptačí Meruňka obecná Broskvoň obecná Mandloň obecná ------------------------ Jahodník růže Plané byliny Kuklík městský Kontryhel obecný Krvavec toten Mochna husí Řepík lékařský ---------------------- Ostružiníky maliníky

Otázky a úkoly 1) Které pryskyřníkové rostliny se pěstují na zahrádkách? 2)které plody jsou časté u pryskyřníkovitých rostlin? 3)vyjmenuj 5 pryskyřníkovitých rostlin 4) Která pryskyřníková rostlina se vyskytuje na Pálavě a je chráněna? 5)Charakterizuj brukvovité rostliny 6) vyjmenuj 10 brukvovitých rostlin 7)charakterizuj růžovité rostliny, jaké jsou plody? 8) vyjmenuj ovoce růžovité 9) vyjmenuj 3 léčivky růžovitých rostlin 10) Zařaď do čeledi ( pryskyřníkovité, brukvovité, růžovité) : růže šípková, zelí hlávkové, mochna husí, hlaváček jarní, křen selský, jahodník obecný, řepka olejka, blatouch bahenní, kokoška pastuší tobolka

11)Urči rostlinu 2 3 1 5 4

4) BOBOVITÉ Byliny, keře nebo stromy. Souměrné květy rozlišené na kalich a korunu. Korunní listy vytvářejí pavézu, křídla a člunek. Listy jsou složené, s palisty, někdy zakončené úponky Plodem je lusk Na kořenech – hlízy – bakterie v symbióze Hrách setý, fazol obecný, čočka kuchyňská, sója luštinatá, podzemnice olejná,tolice obecná – vojtěška, čičorka obecná……

Hrách setý Květ hrachoru: 1 - pavéza, 2 - křídla, 3 - člunek Jetel plazivý Trnovník akát - strom

5)MIŘÍKOVITÉ Byliny – obsahují silice,vůně Květenství – okolík nebo složený okolík Listy zpeřené často několikanásobně Plody – dvounažky Kořenová zelenina, koření Mrkev obecná, petržel obecná, pastinák setý, miřík celer, kmín kořenný, fenikl obecný, koriandr setý, kerblík lesní, bolševní velkokvětý

Kopr vonný

6)HLUCHAVKOVITÉ Čtyřhrannou lodyhu, křižmostojné listy a pyskaté květy se čtyřmi dvoumocnými tyčinkami. Plody – tvrdky Léčivé rostliny Šalvěj lékařská, máta peprnná, mateřídouška obecná, meduňka lékařská, levandule lékařská, majoránka zahradní, tymián obecný, dobromysl obecná, hluchavka bílá, nachová a skvrnitá, zběhovec plazivý, šalvěj luční

Máta peprná levandule Zběhovec plazivý mateřídouška

Otázky 5)Co je typické pro miříkovité rostliny? 6) Vyjmenuj 10 miříkovitých rostlin 7) Co mají společného hluchavkovité rostliny? 8) Vyjmenuj 10 hluchavkovitých bylin 9) Kdyby jsi měl problémy s dýchacími cestami, která bylina je vhodná? 1)Charakterizuj bobovité rostliny 2)Vyjmenuj bobovité rostliny 3)Z které rostliny se získávají burské oříšky 4)jaký význam mají hlízkovité bakterie pro bobovité rostliny?

Urči název a zařaď do čeledi: bobovité, miříkovite nebo hluchavkovité 3 1 2 7 5 4