DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Advertisements

Anotace DUM OBČANSKÁ VÝCHOVA
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C13 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Funkce peněz Petr Machala.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vývoj peněz II. Petr Machala.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_10 NázevInvestice do drahých kovů Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekInvestování.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_10 NázevFinanční struktura podniku Druh učebního materiálu Peníze PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
DUM - Digitální Učební Materiál
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
EU_62_B_sada 1_05_M_Směna_Duch
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 Vzdělávací oblast : Finanční gramotnost Název a číslo DUMu : Peníze - historie peněz ; VY_62_INOVACE_A1_01 Anotace : Výklad zaměřený na historii a vývoj peněz. Určeno žákům 3. stupně denního studia a žákům 2. stupně dálkového studia Třída a datum ověření : 3.A ; 14. 1. 2014 Autor : Ing. Jana Košková Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ K čemu slouží peníze? peníze jsou všeobecně uznávaný prostředek placení za zboží a služby peníze se používají k vyjádření hodnoty zboží či služeb peníze si uchovávají svoji kupní sílu do budoucnosti – jejich majitel může oddálit směnu na neurčito Jakou podobu (formu) mají v současnosti peníze? hotovostní peníze – mince a bankovky bezhotovostní peníze – vklady na účtech bank   - tak, jak známe peníze dnes, neexistovaly odjakživa Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ Co předcházelo penězům?   1. Naturální směna (tzv. barter) - vyměňuje se jeden druh zboží za jiný  Výhody jednoduchost umožňuje dát vzniku specializaci, kdy se lidé začínají specializovat a výsledky svých činností se pokouší směnit za jiné statky Nevýhody obtížnost nalézt vzájemně vyhovující zboží (kdo chtěl vyměnit maso za boty, musel nalézt toho, kdo má boty a zároveň chce maso – a aby se maso nezkazilo, musel výměnu provést co nejrychleji) - přes tyto nevýhody je barter zachován dodnes např. v některých kmenech žijících v Amazonii Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ 2. „Zbožové“ peníze - s rozvojem obchodu a specializace vzniká nutnost najít speciální druh zboží, který kdykoliv kdokoliv rád vymění - vznikají tedy první peníze, stále však nemají podobu dnešních peněz, ale jedná se o zboží, které je přijímáno jako prostředek směny - tímto zbožím byly například mušle, koření, dobytek, kožešiny, kakaové boby, - za druhé světové války byly takovýmito penězi například balíčky cigaret, čokoláda   Nevýhody těžká dělitelnost, obtížná skladovatelnost, často i malá trvanlivost    Víte, z jakého slova je odvozeno slovo platit, platidlo? V 10. století bylo jako prostředek směny v našich zemích používáno PLÁTNO Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ  3. Drahé kovy, mince - díky zmíněným nevýhodám zbožových (komoditních) peněz bylo zboží nahrazováno drahými kovy (zlatem, stříbrem) – byly vzácné, trvanlivé, dobře dělitelné - z praktických důvodů se z drahých kovů začaly razit mince, které byly opatřeny nejrůznějšími symboly či znaky měst a panovníků  4. Papírové bankovky - každý člověk si mohl v bance uložit zlato a banka mu na toto zlato vydala potvrzení. Ten, kdo v bance předložil toto potvrzení, obdržel od banky zmíněnou hodnotu zlata. Proto se toto potvrzení používalo při běžném placení za zboží a služby – takto vznikly první bankovky. Jedná se o peníze tištěné bankami. Na stejném principu fungovaly státovky, jen s tím rozdílem, že si je tiskly samotné státy. Zpočátku jsou bankovky i státovky kryté zlatem, postupně však z důvodu nedostatku zlata se tiskly peníze nekryté zlatem. Pokud se však bankovky či státovky tiskly v nekontrolovatelné míře, mělo to za následek obrovský růst cenové hladiny, inflaci, krachy bank i států. Aby se vyřešil tento problém, vznikají centrální banky, které mají licenci na tisk peněz a zároveň jsou dány limity na tisk peněz. V současné době jsou centrální banky plně nezávislé na státu a jejich hlavním úkolem je regulace množství peněz v oběhu.   Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ Víte, v jaké zemi vznikají papírové bankovky? První papírové bankovky vznikají v Číně, a to již v 7. století. V Evropě je to až v 17. století (poprvé se objevují ve Švédsku), na našem území se papírové bankovky objevují za vlády Marie Terezie v 18. století (jedná se o tzv. Bankocetle – což jsou státní dluhopisy, jejichž vydáním se Marie Terezie snažila získat peníze na své reformy) Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ V současné době je v oběhu 6 bankovek o nominální hodnotě 100, 200, 500, 1000, 2000 a 5000 korun. Autorem grafického ztvárnění všech těchto bankovek je Oldřich Kulhánek. V roce 2008 byla česká tisícikoruna zvolena za světovou bankovku roku. Motivem bankovek jsou významné osobnosti české historie. Víte, jaká osobnost je vyobrazena na: 100 Karel IV. 200 Jan Amos Komenský 500 Božena Němcová 1000 František Palacký 2000 Ema Destinnová 5000 Tomáš Garrique Masaryk Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ 5. Bezhotovostní peníze - bezhotovostní peníze jsou v současné době dominantní formou peněz - jedná se o vklady na účtech bank - využívají se při bezhotovostním platebním styku k platbám mezi bankami, podniky, placení pomocí platební karty atd. Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01

PENÍZE – HISTORIE PENĚZ Externí zdroje: 1. Historie peněz. Www.twicz.com [online]. [cit. 2014-01-07]. Dostupné z: http://www.twicz.com/jak-investovat/historie-penez/   2. Historie peněz a měnových systémů. VON FENSTEIN, Petr. Www.valka.cz [online]. 12. 12. 2006 [cit. 2014-01-07]. Dostupné z: http://www.valka.cz/clanek_11887.html 3. OBR. První bankovky v českých zemích se jmenovaly bankocetle. ČESKÁ TELEVIZE. Www.ceskatelevize.cz [online]. 15. 6. 2012 [cit. 2014-01-07]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/181533-prvni-bankovky-v-ceskych-zemich-se-jmenovaly-bankocetle/ Historie peněz VY_62_INOVACE_A1_01