Interaktivita v procesu elektronického studia, workshop elektronickou cestou Aleš Poláček
e-learning synchronníasynchronní On-line předávání informacíOff-line předávání informací
Překážky e-learningu Nedostatečná interaktivita Kulturní bariéry Přenosová rychlost Měřitelnost návratnosti investic Problémy s prohlížečem Firewally Neexistující standardy 56 % 41 % 36 % 8 % 5 % 3 % Forrester Research Interviews: Online Training Needs A New Course
Jako formou dodáváte své on-line kurzy HTML stránky Prezentační software Konference přes web 79 % 33 % 26 % Forrester Research Interviews: Online Training Needs A New Course
Začínající učitel bez ustání přednáší a předvádí. Zkušený učitel naproti tomu naslouchá, vybízí k aktivitě a odmítá okamžitě vydat správnou odpověď. Lao Tzu Slyším, zapomínám vidím, pamatuji si dělám, rozumím přemýšlím, učím se Staré přísloví
Charakteristické rysy efektivní výuky Možnost okamžitého uplatnění nabytých poznatků v praxi Ukázky praktických příkladů Možnost spolupráce na řešení problému Účast na diskusi Řešení problémů v malých skupinkách
Vliv způsobu výuky na zapamatování M. Chi, M. Bassok, M. Lewis, P. Reimann, R. Glasser „Self- explanations: How to Study and Use Examples in Problem Solving”, Cognitive Science, 1989, 13, pp ; in: „Online Training Needs Anew Course”
Jak vypadají existující Vaše kurzy? Jsou účastníci spíše aktivní nebo pasivní? Existuje něco, co dělám já a mohl by to přitom dělat posluchač? Jak můžu ještě více zapojit posluchače do výuky?
Základní pravidla pro sestavování kurzu Pravidelně vyžadovat zpětnou vazbu od posluchačů (např. hlasování ANO/NE) Dávat posluchačům slovo Ukázat ve svém projevu zaujatost pro věc Začlenit do programu větší množství kvízů Obměňovat způsob získávání zpětné vazby
Jak zvýšit stupeň zapojení posluchače do výuky Nahradit seznamy s tvrzeními testovými otázkami Hra na „otázky a odpovědi“ Seznam užitečných poznatků Předávání slova mezi posluchači
CENTRA Obousměrná hlasová komunikace Videozáznam každého účastníka Hlasování ANO/NE Vyjadřování nálady – smích, potlesk PowerPoint prezentace s možností kreslení do jednotlivých fólií Sdílení aplikací Tabule On-line průzkumy Veřejný či soukromý textový chat Breakout rooms Možnost zaznamenat celý průběh výuky a později si jej přehrát
Interní využití TERTIA – přes 60 poboček v Německu a 4 mimo 1200 zaměstnanců podle potřeby min. 1x týdně informace o nových kurzech a školeních změny zákonů brainstorming neformální výměna informací mezi pobočkami
Interní využití pozitivní přijetí umožnilo komunikaci mezi geograficky vzdálenými pobočkami zvýšilo povědomí o situaci ve firmě přesahující vlastní pobočku vzbudilo zájem o neformální setkání nad rámec oficiálních setkání významné snížení cestovních nákladů
Využití při školeních a rekvalifikacích TERTIA Training and Consulting + Debis školení pro informatiky „Systémová integrace“ až 3 leté studium ukončené tzv. „Kammerprüfung“ Několik fází tradiční výuka praxe virtuální setkání v prostředí CENTRA 2x týdně 18 studentů
Využití při školeních a rekvalifikacích doplnění tradiční výuky organizační informace výměna poznatků z průběhu školení získávání zpětné vazby udržení kontaktu i v průběhu praktika zvýšení možnosti komunikace mezi studenty efektivnější přísun resp. výměna informací
Využití při školeních a rekvalifikacích Důležitý poznatek nutnost klidného místa v případě výuky nesmí být setkání příliš dlouhá poslat agendu setkání předem em
Přínosy Vysoký stupeň interaktivity účastníků a tím i vysoká efektivita výuky Časové úspory Možnost okamžitého nasazení v případě potřeby Úspory cestovních nákladů Možnost účasti velkého množství posluchačů
Děkuji za pozornost