1 Zvýšení hospodárnosti nakupování veřejného sektoru v České republice Hospodárnost na prvním místě „Každá koruna hospodárně vynaložená veřejným sektorem může vést k lepší kvalitě života, vyšší zaměstnanosti, podpoře hospodářského růstu a konkurenceschopnosti českého průmyslu a stavebnictví.“ Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011
Proč hospodárnost veřejného nakupování? Jde o „nemandatorní“ výdaje Cíl: kvalita těchto výdajů by měla být co možná nejvyšší Tisková konference, Praha, 23. srpna cca 600 mld. Kč cca 17% HDP
Tisková konference, Praha, 23. srpna Jak na to? Třikrát přemýšlej než jednou zadáš! Hospodárnost ve všech fázích veřejného nakupování Důraz na optimální poměr užitné hodnoty a nákladů – posouzení ekonomických přínosů a nákladů životního cyklu, které splňují přiměřené potřeby uživatelů Příklady: Nákup „Hummerů pro městskou policii“ není přiměřenou potřebou Nákup levného zboží s krátkou životností (např. levné cvičky) není obvykle hospodárný Výběr architekta jen podle kritéria nejnižší ceny není hospodárný
Tisková konference, Praha, 23. srpna Jak hospodárně zadávat? N Á K L A D Y RIZIKORIZIKO
Projekt „Hospodárnost na prvním místě“ Dlouhodobý projekt připravovaný v kontextu novelizace zákona o veřejných zakázkách (ZVZ) Bude obsahovat věcné návrhy opatření: Krátkodobé (1 rok) – do Střednědobé (2-3 roky) – do Dlouhodobé (5 let) – do V plném rozsahu bude projekt představen v říjnu 2011 Tisková konference, Praha, 23. srpna 20115
Systémová podpora a koordinace dobré praxe (1/2) Novela zákona o veřejných zakázek objektivně nemůže vyřešit všechny problémy veřejného nakupování v ČR Musí být doplněna o komplexní řešení v rámci celého veřejného nakupování: Nastavení dobrých smluvních standardů Vytvoření a vynucování plnění ekonomických standardů ( pro měření ekonomických přínosů a nákladů nákupů) Podpora dobrých technických standardů (šetřících náklady v životním cyklu) Posílení kvalitního a systémového projektového řízení (nákupy realizované v předpokládaném čase a dle stanoveného rozpočtu) 6Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011
Systémová podpora a koordinace dobré praxe (2/2) Tři hlavní navrhované nástroje: 1. Zavedení „procesu bran“ a posílení osobní odpovědnosti – každý větší nákup kontrolován v kritických fázích nákupního cyklu s jednoznačnou individuální odpovědností tzv. odpovědné osoby pro každý nákup 2.Zprovoznění systému centrálního zadávání v ČR – obdobné řešení jako ve Velké Británii (Government Procurement Service), Rakousku (Bundebeschaffung GmbH) či v Německu (Geschäftsstelle Kaufhaus des Bundes) 3. On-line webový nástroj k ověření cen stavebních prací Tisková konference, Praha, 23. srpna 20117
Proces bran a důsledná individuální odpovědnost (1/2) Tisková konference, Praha, 23. srpna Princip nezávislé „kontroly čtyř očí“ v kritických fázích nákupního cyklu: „nákup (projekt) může jít dál, jen pokud projde branou“ Předpoklad 4 bran pro významné VZ (ve smyslu návrhu novely ZVZ): Brána 1: Záměr Brána 2: Projekt Brána 3: Výběr dodavatele Brána 4: Audit 8 B3: Před výběrem dodavatele
Proces bran a důsledná individuální odpovědnost (2/2) Tisková konference, Praha, 23. srpna Jmenování oponentů nákupů v jednotlivých branách (garance nezávislosti) - předpoklad: část NKÚ část vláda ČR Osobní odpovědnost tzv. odpovědných osob (fyzických osob) jako nositelů odpovědnosti za konkrétní nákup „od začátku do konce“ 9
Zprovoznění systému centrálního zadávání v ČR Hlavní přínosy: nízké ceny (nejen pro stát, ale i další veřejné zadavatele) založené na množstevních slevách úspora transakčních nákladů veřejného zadávání automatická kontrola hospodárnosti nákupů veřejného sektoru (srovnání s referenčními cenami centrálního zadavatele) Obchodní model: provize z prodeje (samofinancování z realizovaných úspor) Největší přínos: pro malé zadavatele (zejména malé obce)! Tisková konference, Praha, 23. srpna
On-line nástroj k ověření cen stavebních prací Tisková konference, Praha, 23. srpna Stavební zakázky tvoří cca 50% finanční hodnoty všech veřejných zakázek v ČR (zdroj: důvodová zpráva k novele) Založen na stávajícím vládním návrhu na standardizaci výkazu výměru pro stavební zakázky (nový § 44 odst. 4 (d) ZVZ), tj. … …zavedení povinnosti podat nabídky pro stavební práce s využitím výkazu výměr ve standardizované elektronické podobě Automatická kontrola výše jednotkových cen prostřednictvím on-line webového nástroje nákladových analýz (předpoklad zajištění ze strany akademické a vědecké obce)
Cíle věcných návrhů změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Hospodárná transparentnost 2.Posílení soutěžního prostředí 3.Posílení prvků hospodárnosti 4.Ohled na nejmenší zadavatele
Základ věcných návrhů změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Návrh novely podceňuje transakční náklady, které některá opatření přinesou a přeceňuje přímé úspory Dle studie EK z března 2011: - náklady (veřejného i soukromého sektoru) na zadávací řízení s hodnotou okolo 3 mil. Kč 18 až 29 % hodnoty zakázky - podíl transakčních nákladů cca 1,4% hodnoty všech zakázek – v ČR cca 8,4 miliardy Kč (25% veřejné, 75% soukromé) Nutnost střízlivého ekonomického pohledu na návrhy opatření (důsledky zejména pro MSP) – každý návrh musí být hodnocen z hlediska účelnosti, účinnosti a hospodárnosti
Vybrané věcné návrhy změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Zjednodušení administrace zadávacího řízení podlimitních veřejných zakázek 2.Nevracení kauce při zamítnutí návrhu ÚOHS v 1. instanci 3.Navázání účinnosti smluv na zveřejnění uzavřené smlouvy (Slovensko), příp. jiné obdobně účinné řešení 4.Posílení transparentnosti veřejných zakázek malého rozsahu (uveřejnění oznámení o úmyslu zadat VZ a údajů o vybraném dodavateli, vzorový předpis pro zadavatele ke stanovení pravidel zadávání VZMR atd.)
15 Děkujeme za pozornost! Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011