1 Zvýšení hospodárnosti nakupování veřejného sektoru v České republice Hospodárnost na prvním místě „Každá koruna hospodárně vynaložená veřejným sektorem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní elektronický nástroj (NEN)
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Financování sociálních služeb
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Valná hromada České asociace konzultačních inženýrů (CACE), Praha, 27. března 2012 Přijatá novela zákona o veřejných zakázkách s účinností k
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Pavel Štorkán předseda burzovní komory Českomoravské komoditní burzy Kladno Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Špindlerův Mlýn 24. října.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Mgr. Romana Derková Ostrava,
Business novýma očima Elektronické tržiště veřejné správy CenTrade Ing. Michal Rosenbaum konference ISSS
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
Novely zákona o veřejných zakázkách v roce 2012 Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
Veřejné zakázky na zpracování územního plánování Porada pro ÚÚP
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek NIPEZ ISSS Hradec Králové 2012 RNDr. Jiří Svoboda MMR ČR Odbor veřejného investování.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Tisková konference Informační kampaně státu kvalitně a efektivně: „Metodické kuchařky“ pro veřejné zakázky na komunikaci a marketing 2. března 2017.
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

1 Zvýšení hospodárnosti nakupování veřejného sektoru v České republice Hospodárnost na prvním místě „Každá koruna hospodárně vynaložená veřejným sektorem může vést k lepší kvalitě života, vyšší zaměstnanosti, podpoře hospodářského růstu a konkurenceschopnosti českého průmyslu a stavebnictví.“ Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011

Proč hospodárnost veřejného nakupování? Jde o „nemandatorní“ výdaje Cíl: kvalita těchto výdajů by měla být co možná nejvyšší Tisková konference, Praha, 23. srpna cca 600 mld. Kč cca 17% HDP

Tisková konference, Praha, 23. srpna Jak na to?  Třikrát přemýšlej než jednou zadáš!  Hospodárnost ve všech fázích veřejného nakupování  Důraz na optimální poměr užitné hodnoty a nákladů – posouzení ekonomických přínosů a nákladů životního cyklu, které splňují přiměřené potřeby uživatelů  Příklady:  Nákup „Hummerů pro městskou policii“ není přiměřenou potřebou  Nákup levného zboží s krátkou životností (např. levné cvičky) není obvykle hospodárný  Výběr architekta jen podle kritéria nejnižší ceny není hospodárný

Tisková konference, Praha, 23. srpna Jak hospodárně zadávat? N Á K L A D Y RIZIKORIZIKO

Projekt „Hospodárnost na prvním místě“  Dlouhodobý projekt připravovaný v kontextu novelizace zákona o veřejných zakázkách (ZVZ)  Bude obsahovat věcné návrhy opatření: Krátkodobé (1 rok) – do Střednědobé (2-3 roky) – do Dlouhodobé (5 let) – do  V plném rozsahu bude projekt představen v říjnu 2011 Tisková konference, Praha, 23. srpna 20115

Systémová podpora a koordinace dobré praxe (1/2)  Novela zákona o veřejných zakázek objektivně nemůže vyřešit všechny problémy veřejného nakupování v ČR  Musí být doplněna o komplexní řešení v rámci celého veřejného nakupování:  Nastavení dobrých smluvních standardů  Vytvoření a vynucování plnění ekonomických standardů ( pro měření ekonomických přínosů a nákladů nákupů)  Podpora dobrých technických standardů (šetřících náklady v životním cyklu)  Posílení kvalitního a systémového projektového řízení (nákupy realizované v předpokládaném čase a dle stanoveného rozpočtu) 6Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011

Systémová podpora a koordinace dobré praxe (2/2) Tři hlavní navrhované nástroje:  1. Zavedení „procesu bran“ a posílení osobní odpovědnosti – každý větší nákup kontrolován v kritických fázích nákupního cyklu s jednoznačnou individuální odpovědností tzv. odpovědné osoby pro každý nákup  2.Zprovoznění systému centrálního zadávání v ČR – obdobné řešení jako ve Velké Británii (Government Procurement Service), Rakousku (Bundebeschaffung GmbH) či v Německu (Geschäftsstelle Kaufhaus des Bundes)  3. On-line webový nástroj k ověření cen stavebních prací Tisková konference, Praha, 23. srpna 20117

Proces bran a důsledná individuální odpovědnost (1/2) Tisková konference, Praha, 23. srpna  Princip nezávislé „kontroly čtyř očí“ v kritických fázích nákupního cyklu: „nákup (projekt) může jít dál, jen pokud projde branou“ Předpoklad 4 bran pro významné VZ (ve smyslu návrhu novely ZVZ): Brána 1: Záměr Brána 2: Projekt Brána 3: Výběr dodavatele Brána 4: Audit 8 B3: Před výběrem dodavatele

Proces bran a důsledná individuální odpovědnost (2/2) Tisková konference, Praha, 23. srpna Jmenování oponentů nákupů v jednotlivých branách (garance nezávislosti) - předpoklad: část NKÚ část vláda ČR Osobní odpovědnost tzv. odpovědných osob (fyzických osob) jako nositelů odpovědnosti za konkrétní nákup „od začátku do konce“ 9

Zprovoznění systému centrálního zadávání v ČR  Hlavní přínosy: nízké ceny (nejen pro stát, ale i další veřejné zadavatele) založené na množstevních slevách úspora transakčních nákladů veřejného zadávání automatická kontrola hospodárnosti nákupů veřejného sektoru (srovnání s referenčními cenami centrálního zadavatele)  Obchodní model: provize z prodeje (samofinancování z realizovaných úspor)  Největší přínos: pro malé zadavatele (zejména malé obce)! Tisková konference, Praha, 23. srpna

On-line nástroj k ověření cen stavebních prací Tisková konference, Praha, 23. srpna  Stavební zakázky tvoří cca 50% finanční hodnoty všech veřejných zakázek v ČR (zdroj: důvodová zpráva k novele)  Založen na stávajícím vládním návrhu na standardizaci výkazu výměru pro stavební zakázky (nový § 44 odst. 4 (d) ZVZ), tj. …  …zavedení povinnosti podat nabídky pro stavební práce s využitím výkazu výměr ve standardizované elektronické podobě  Automatická kontrola výše jednotkových cen prostřednictvím on-line webového nástroje nákladových analýz (předpoklad zajištění ze strany akademické a vědecké obce)

Cíle věcných návrhů změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Hospodárná transparentnost 2.Posílení soutěžního prostředí 3.Posílení prvků hospodárnosti 4.Ohled na nejmenší zadavatele

Základ věcných návrhů změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Návrh novely podceňuje transakční náklady, které některá opatření přinesou a přeceňuje přímé úspory Dle studie EK z března 2011: - náklady (veřejného i soukromého sektoru) na zadávací řízení s hodnotou okolo 3 mil. Kč 18 až 29 % hodnoty zakázky - podíl transakčních nákladů cca 1,4% hodnoty všech zakázek – v ČR cca 8,4 miliardy Kč (25% veřejné, 75% soukromé) Nutnost střízlivého ekonomického pohledu na návrhy opatření (důsledky zejména pro MSP) – každý návrh musí být hodnocen z hlediska účelnosti, účinnosti a hospodárnosti

Vybrané věcné návrhy změn k návrhu novely ZVZ Tisková konference, Praha, 23. srpna Zjednodušení administrace zadávacího řízení podlimitních veřejných zakázek 2.Nevracení kauce při zamítnutí návrhu ÚOHS v 1. instanci 3.Navázání účinnosti smluv na zveřejnění uzavřené smlouvy (Slovensko), příp. jiné obdobně účinné řešení 4.Posílení transparentnosti veřejných zakázek malého rozsahu (uveřejnění oznámení o úmyslu zadat VZ a údajů o vybraném dodavateli, vzorový předpis pro zadavatele ke stanovení pravidel zadávání VZMR atd.)

15 Děkujeme za pozornost! Tisková konference, Praha, 23. srpna 2011