Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC Petr Varadinov K aktuálním problémům zabezpečovací techniky v dopravě VIII. ZČU 05/2014
Národní implementační plán ERTMS Návrh novely 03/2014 Cílové tratě pro implementaci systému ERTMS v ČR Jedná se především o tratě hlavní sítě transevropské konvenční železniční sítě dle Nařízení EP a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince 2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí č. 661/2010/EU na území ČR. Dále se jedná o důležité konvenční spojovací tratě a alternativní větve koridorových tratí, které spadají do globální sítě TEN na území ČR. Cílové tratě představují cca 26 % rozsahu celé železniční sítě ČR. Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 2
Cílové tratě pro implementaci ERTMS Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 3
Evropské nákladní koridory (RFC) Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 4
Evropské nákladní koridory a ČR RFC 5 – Balt – Jadran: Gdynia – Katowice – Ostrava / Žilina – Wien – Klagenfurt – Udine – Venezia / Trieste / Bologna / Ravenna, resp. Graz – Maribor – Ljubljana – Koper / Trieste, RFC 7 – Orient/East-Med: Hamburg – Praha – Wien / Bratislava – Budapest – Vidin – Sofia – Athenes, resp. Bukurešť – Constanta, původní ETCS koridor E je integrován do tohoto koridoru RFC 9 – Česko-Slovenský (CS): Praha – Horní Lideč / Ostrava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou / Maťovce. ČR je pozorovatelskou zemí v orgánech koridoru RFC 8 – Nord Sea – Baltic: Rotterdam / Bremerhaven / Antwerpen – Berlin – Terespol / Kaunas, a to zejména z důvodu potřeby dalšího rozvoje klíčového spojení ČR do severomořských přístavů a do Porůří, které má značnou perspektivu dalšího rozvoje. Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 5
Současný stav rozvoje GSM-R v ČR Pol. Trať Délka (km) Poznámka 1 1. TŽK Děčín st. hr. Německo – Praha – Kolín – Česká Třebová – Brno – Břeclav st. hr. Rakousko/Slovensko 528 - 2 2. TŽK Břeclav – Petrovice u Karviné st. hr. Polsko 216 TRS 3 3 TŽK Dětmarovice – Mosty u Jablunkova st. hr. Slovensko; Polanka nad Odrou – Český Těšín 96 4 3. TŽK Česká Třebová – Přerov 104 5 Kolín – Lysá nad Labem – Ústí nad Labem-Střekov – Děčín-Prostřední Žleb 160 6 Ostrava-Svinov – Opava východ 28 Celkem 1132 Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 6
Současný stav rozvoje GSM-R v ČR Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 7
Další implementace GSM-R Pol. Trať Délka (km) Průběh prací Poznámka Dokončení přípravy Realizace 1. Uzel Praha (Beroun – Praha – Benešov u Prahy; Praha – Lysá nad Labem) 120 2013 2014 - 2015 2. České Velenice st. hr. Rakousko – České Budějovice – Horní Dvořiště st. hr. Rakousko 110 2014 3. Plzeň – České Budějovice 136 4. Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno 195 2014 - 2016 5. Benešov – Votice 20 2015 – 2016 6. Beroun – Plzeň – Cheb st. hr. Německo; Cheb – Vojtanov st. hr. Německo; Znojmo – Šatov st. hr. Rakousko 202 2014 – 2016 závisí na stavbě Rokycany – Plzeň Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 8
závisí na postupu modernizace Další implementace GSM-R 7. Ústí nad Orlicí – Lichkov st. hr. Polsko 35 2014 2015 - 2016 8. Votice – České Budějovice 100 2015 2016 – 2017 závisí na postupu modernizace 9. Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. Slovensko 67 2016 - 2017 10. Ústí nad Labem – Oldřichov u Duchcova/Úpořiny – Most – Karlovy Vary – Cheb 212 2016 2017 - 2018 11. Zábřeh na Moravě – Šumperk 13 2018 2019 - 2020 12. Brno – Přerov 90 po 2020 *) 13. Plzeň – Domažlice st. hr. Německo 72 Celkem 1372 Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 9
Další implementace GSM-R Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 10
Zahájeno zpracování PD Rozvoj ETCS v ČR – přehled Pol. Trať Délka (km) Průběh prací Pozn. Dokončení přípravy Realizace 1. Kolín – Břeclav - st. hr. Rakousko/Slovensko 277 2011 2012 – 2015 V realizaci 2. Děčín st. hr. Německo – Praha – Kolín 201 2014 2015 - 2017 V přípravě 3. Petrovice u Karviné st. hr. Polsko – Přerov – Břeclav 206 2015 – 2017 Zahájeno zpracování PD 4. Praha-Uhříněves – Votice 54 2015 2016 – 2017 5. Votice – České Budějovice 101 2016 2017 – 2018 6. Česká Třebová – Přerov 110 2016 – 2018 Koordin. s Přerov 2. stavba Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 11
Nevylučuje se využití ETCS L1 Rozvoj ETCS v ČR – přehled 7. Plzeň – Cheb st. hr. Německo 117 2015 2015 – 2018 8. Beroun – Plzeň 70 2016 – 2018 *) 9. Dětmarovice – Mosty u Jablunkova st. hr. Slovensko 53 2016 2017 – 2019 10. České Velenice st. hr. Rakousko – České Budějovice – Horní Dvořiště st. hr. Rakousko 112 Nevylučuje se využití ETCS L1 11. Ústí nad Orlicí – Lichkov st. hr. Polsko 37 2017 2018 – 2020 Vybavení dalších cílových tratí po 2020 *) uvedené stavby ETCS budou realizovány po modernizaci daného úseku trati Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 12
Rozvoj ETCS v ČR – přehled Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 13
Rozvoj ETCS v ČR – současnost Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 14
ETCS - I. koridor úsek Kolín - Břeclav st. hr. Rakousko/Slovensko Smlouva podepsána 22.6.2012 S termínem dokončení 31.10.2014 Projednává se prodloužení o rok vlivem skluzu souvisejících staveb Součástí je i navázání na rakouský systém ETCS L2 v úseku Břeclav – Bernhardsthal, řeší ve spolupráci AŽD/SŽDC – Siemens/ÖBB Součástí je i systém managementu kryptografických klíčů Kromě úseků probíhajících staveb je provedeno zaměření prvků infrastruktury, probíhá montáž zařízení Na zkušebním úseku Pardubice mimo – Kolín mimo zahájeno testování základních funkcí Průběžně probíhají práce na hodnocení bezpečnosti a certifikaci systému Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 15
DĚKUJI ZA POZORNOST Rozvoj ERTMS v ČR GSM-R RBC ETCS Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC 16
Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC