Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození 2 Dějepis 2. stupeň
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Osobnosti národního obrození
Národní obrození.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Karel Havlíček Borovský
České národní obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození.
Elektronická učebnice - I
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Národní obrození Michaela Tarabová.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
1. Fáze Národního obrození
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Název materiálu: Národní obrození
Dělení literatury.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
České národní obrození
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 44.1 Národní obrození České národní obrození začalo v 70. letech 18. století a trvalo přibližně tři čtvrtiny století (do poloviny 19. století). Josef Dobrovský Josef Jungmann mapa Čech z roku 1847 Koňský trh (dnes Václavské náměstí) v Praze Autor: Mgr. Eva Zralá

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.2 Co již víme? 17. a 18. století bylo pro český jazyk a literaturu i veškerý duchovní život těžkou dobou značná část vzdělanců odešla z náboženských důvodů do zahraničí čeština byla vytlačována němčinou a přežívala jen na venkově v Evropě se prosazovalo osvícenství společenské změny - reformy Marie Terezie a Josefa II. (zrušení jezuitského řádu, zavedení povinné školní docházky, toleranční patent, zrušení nevolnictví, zavedení němčiny jako úředního i vyučovacího jazyka, …) Marie Terezie a Josef II. Jako první se na obranu českého jazyka veřejně postavil jezuita Bohuslav Balbín (1621-1688), který v letech 1672–1673 napsal knihu Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště pak českého. Na Balbína později navázal např. Karel Ignác Thám (1763-1813) svou prací Obrana jazyka českého proti zlobivým jeho utrhačům. Bohuslav Balbín

44.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? České národní obrození = hnutí, které usilovalo o obrodu českého jazyka, kultury a veškerého národního života. Obranná (konsolidační) fáze Ofenzivní fáze Vyvrcholení obrozeneckých snah 70. léta 18. stol. – začátek 19. stol. poč. 19. stol. – konec 20. let 19. stol. 30. léta 19. stol. – 50. léta 19. stol. tzv. generace Dobrovského tzv. generace Jungmannova tzv. generace Palackého snaha o záchranu českého jazyka víra v budoucnost českého národa vítězství národního obrození inspirace v klasicismu a osvícenství posilování národního sebevědomí (zájem o lidovou slovesnost, historii) romantismus, počátky realismu počátky českého divadla, básnictví, žurnalistiky rozvoj divadla, básnictví, spor o Rukopis královédvorský a Rukopis zelenohorský K. J. Erben, K. H. Mácha, J. K. Tyl, B. Němcová, K. Havlíček Borovský

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.4 Co si řekneme nového? JOSEF JUNGMANN (1773-1847) jazykovědec, překladatel, básník Slovník česko-německý (5 dílů) RUKOPIS KRÁLOVÉDVORSKÝ a RUKOPIS ZELENOHORSKÝ nalezeny roku 1817 a 1818 údajné památky staré české poezie jejich nepravost prokázána až na poč. 19. stol. JOSEF DOBROVSKÝ (1753-1829) nepsal česky, ani nevěřil v budoucnost českého jazyka Zevrubná mluvnice jazyka českého – první moderní mluvnice češtiny, napsána německy Slovník německo-český (2 díly) FRANTIŠEK LADISLAV ČELAKOVSKÝ (1799-1852) inspiroval se lidovou slovesností Ohlas písní ruských, Ohlas písní českých FRANTIŠEK PALACKÝ (1798-1876) zakladatel moderního českého dějepisectví Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (česká historie od pravěku do roku 1526 = nástup Habsburků) VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS (1753-1808) nakladatelství Česká expedice Krameriovy c.k. vlastenecké noviny VÁCLAV KLIMENT KLICPERA (1792-1859) jedním z prvních skutečných dramatiků národního obrození napsal celkem 57 divadelních her (historická dramata, rytířské hry, frašky, …) – např. Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsů, Rohovín Čtverrohý JOSEF KAJETÁN TYL (1808-1856) dramatik, herec, novinář Fidlovačka (píseň Kde domov můj) Strakonický dudák KAREL JAROMÍR ERBEN (1811-1870) sbíral lidovou slovesnost sbírka balad Kytice KAREL HYNEK MÁCHA (1810-1836) nejvýznamnější představitel českého romantismu, jeden z největších českých básníků (psal však i prózu) rozsáhlá báseň Máj KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (1821-1856) první představitel realistického proudu v české poezii kritikem absolutismu a církve – psal epigramy rozsáhlé básně Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest svatého Vladimíra BOŽENA NĚMCOVÁ (1820-1862) rovněž sbírala a inspirovala se lidovou slovesností Babička

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.5 Procvičení a příklady Urči autora ukázky i název díla. O jaký žánr se jedná? VOCILKA Servitore, signor musicanto, - poníženě ruce líbám. ŠVANDA I, nechte – copak vám to napadá! VOCILKA Já dychtil už dávno po té chvíli, abych mohl svému nejslavnějšímu krajanovi tu nejhlubší poklonu udělat. ŠVANDA (živě) Vy jste Čech? VOCILKA Oh – a jaký! Doma to se mnou nemohli ani vydržet a radili mi, abych se podíval trochu do světa. ŠVANDA A co nynčko děláte? VOCILKA Chodím za vámi a poslouchám vaši nebeskou muziku. Roztrhal jsem tím říkaje své poslední boty – všecko z pouhé lásky k umění. ŠVANDA To jste blázínek. VOCILKA Já vím – ale ono je mnoho takových muzikantských bláznů – to je teď jako cholera. Přitom pozoruju, že nemáte u sebe žádného člověka, kterýž by se o vaše pohodlí staral, vaše koncerty vyjednával, recenzentům bilety roznášel, - i pokládal bych se za šťastného, kdybych vám mohl ke všemu tomu svoje mizerné služby obětovat. Poslechni si recitaci díla Karla Havlíčka Borovského Král Lávra – klikni zde: Jaké tajemství ukrýval král? Jak naložil holič s královým tajemstvím? Kdo (co) nakonec královo tajemství prozradil? Vysvětli význam vybraných přísloví z knihy Františka Ladislava Čelakovského Mudrosloví národu slovanského ve příslovích: Čin čertu dobře, peklem se ti odmění. Která slípka málo kdáče, ta málo vajec snese. Nezabolí jazyk od dobrého slova. Častokrát psíček malý velikého vepře svalí. I mistr tesař se utne. Znáš další přísloví?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.6 Něco navíc pro šikovné Přečti si některé epigramy od Karla Havlíčka Borovského. Vysvětli pojem epigram. Pokus se o vlastní tvorbu. DEMOKRATSKÝ Nechoď, Vašku, s pány na led, mnohý příklad máme, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohu zláme. VELMI MNOHÝM ČESKÝM BÁSNÍKŮM Věčná vaše píseň: „Jaká slast milovati českou vlast!“ – Má-li však mít z vaší lásky zisku, nedávejte písně své do tisku. TALENTY Pavlu hůř a Petru líp, ticho, závist, ticho! Kacířům dal pánbůh vtip, svaté církvi břicho. Někteří zapálení vlastenci (puristé) se většinou neúspěšně snažili nahrazovat slova cizího původu vlastními novotvary. Pokus se odhadnout, co daná slova znamenala: břinkotruhla usmívka samotov popisnice chřípaprach nosočistopléna skokotnosta sestromuž podnosnice libočuchná klavír ironie klášter papír tabák kapesník taneční mistr švagr cigareta Nauč se zpaměti úryvek z Máchova Máje. Recituj jej. epigram = krátká báseň, převážně satirická, s ostře vyhrocenou pointou

44.7 Czech National Revival Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 44.7 Czech National Revival Karel Hynek Mácha: Máj (May) Beginning verses, translation by Edith Pargeter Byl pozdní večer - první máj - večerní máj - byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných zvučelo temně tajný bol, břeh objímal je kol a kol; a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. Czech National Revival was a cultural movement, which took part in the Czech lands during the 18th and 19th century. The purpose of this movement was to revive Czech language, culture and national identity. The most prominent figures of the revival movement were Josef Dobrovský and Josef Jungmann. Late evening, on the first of May - The twilit May - the time of love. Meltingly called the turtle-dove, Where rich and sweet pinewoods lay. Whispered of love the mosses trail, The flowering tree as sweetly lied, The rose's fragrant sigh replied To love-songs of the nightingale. In shadowy woods the burnished lake Darkly complained a secret pain, By circling shores embraced again; And heaven's clear sun leaned down to take A road astray in azure deeps, Like burning tears the lover weeps. The complete poem and its English translation:

44.8 Test znalostí Ve které době probíhalo české národní obrození? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 44.8 Test znalostí Ve které době probíhalo české národní obrození? a/ ve 2. polovině 17. stol. a na poč. 18. stol. b/ od počátku do konce 18. století c/ od 70. let 18. stol. do poloviny 19. stol. d/ od poloviny 19. stol. do 90. let 19. stol. Kdo napsal díla Divá Bára, V zámku a podzámčí , Národní báchorky a pověsti? a/ Karel Jaromír Erben b/ František Ladislav Čelakovský c/ Josef Kajetán Tyl d/ Božena Němcová Národní obrození usilovalo o: a/ prosazování němčiny ve školství b/ obrodu českého jazyka a kultury c/ germanizaci společnosti d/ obnovu pobělohorské literatury a tradic Co bylo podstatou sporu o RKZ? a/ prokázat bohatou slovní zásobu češtiny b/ prokázat nadřazenost češtiny nad slovanskými jazyky c/ prokázat účinnost nových archeologických metod d/ prokázat pravost Královédvorského a Zelenohorského rukopisu Správné odpovědi: c b d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.9 Použité zdroje, citace Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN 80-7200-052-7 Soukal Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, Praha, SPN, 2009, 2.vydání, ISBN 978-80-7235-438-2 Hanzová Marie, Žáček Jiří: Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1999, 1.vydání, ISBN 80-7200-282-1 http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/portal/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Dobrovsk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Jungmann http://www.oahshb.cz/staremapy/1847.htm http://www.vaclavak.cz/historie.php http://www.goldendust.cz/marie-terezie-2086 http://www.artnet.com/artists/lotdetailpage.aspx?lot_id=B2F00A1FAEBE9B5C064E5A0AD2633D04 http://cs.wikipedia.org/wiki/Bohuslav_Balb%C3%ADn http://cs.wikipedia.org/wiki/Osv%C3%ADcenstv%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Mat%C4%9Bj_Kramerius http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hynek_M%C3%A1cha http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Ladislav_%C4%8Celakovsk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Jarom%C3%ADr_Erben http://cs.wikipedia.org/wiki/Borovsk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Spor_o_rukopisy http://cs.wikipedia.org/wiki/Klicpera http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD http://www.divadlo-opava.cz/repertoar/predstaveni/josef-kajetan-tyl-strakonicky-dudak-aneb-hody-divych-zen/ http://www.lupomesky.cz/maj/ http://www.lupomesky.cz/maj/may.html http://books.google.cz/books/about/Epigramy.html?id=_88EAAAAYAAJ&redir_esc=y

44.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 44.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova J. Dobrovský, J. K. Tyl, j. Jungmann, F. Palacký …. Anotace Prezentace popisující období národního obrození.