Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644 Číslo sady 38 Číslo DUM 10 Předmět Písemná a elektronická komunikace Tematický okruh Jazyk a frazeologie v písemné komunikaci Název materiálu Podmiňovací způsob v obchodní korespondenci Autor Mgr. Jaroslava Kuhnová Datum tvorby březen 2014 Ročník 2.-4. Anotace Prezentace vysvětlující správné použití podmiňovacího způsobu v obchodní korespondenci, včetně praktických ukázek. Metodický pokyn 1. Vyučující vysvětlí snímky prezentace 2-8. 2. Snímky 9-13 samostatné úlohy pro žáky včetně správných řešení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Kuhnová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1
Podmiňovací způsob Podmiňovací způsob (kondicionál) je slovesný způsob, jímž se vyjadřuje, že uskutečnění určitého děje nebo stavu je podmíněno jistými okolnostmi. Kondicionál je rovněž možné využít k vyjádření zdvořilé žádosti (mohl byste mi prosím říci…?).
Podmiňovací způsob V obchodní korespondenci nám znemožňuje vyjádřit se určitě a přesně. Pisatel dopisu má být přesvědčen o správnosti toho co tvrdí, jeho cílem je získat partnera (adresáta) pro svou věc. Podmiňovací způsob „kdybychom, kdybyste“ stejně jako slovíčka „možná, snad, asi“ oslabují přesvědčivost sdělení, a proto je v obchodní korespondenci používáme co nejméně (a ve správných tvarech).
Podmiňovací způsob – správné časování slovesa BÝT já bych ty bys on (ona, ono) by my bychom vy byste oni (ony,ona) by
Podmiňovací způsob NESPISOVNÉ bysme by jsme by jste
Podmiňovací způsob u 2. os. č. j. se u zvratných sloves připojuje –s k zvratnému zájmenu koupil by sis dohodl by sis často se tvary pomocného slovesa spojují se spojkou abys slyšel kdybych věděl
Podmiňovací způsob Chybně Správně Chtěli bychom překvapit. Chtěli by jsme překvapit. Potřebovali bysme nábytek. Aby jste dostali úvěr, musíte … Kdybysi včas podal žádost, … Správně Chtěli bychom překvapit. Potřebovali bychom nábytek. Abyste dostali úvěr, musíte … Kdybys včas podal žádost, …
Podmiňovací způsob v obchodních dopisech Chybně Chtěli bychom Vám představit naši nabídku. Na platebních podmínkách bychom se dohodli až později. Chtěli bychom si objednat zboží z nové kolekce. Rádi bychom Vás přivítali na oslavách založení firmy. Chtěli bychom Vám poděkovat za dlouholetou spolupráci. Kdybyste mohli uhradit fakturu do příštího týdne. Správně Představujeme Vám naši nabídku. Na platebních podmínkách se dohodneme až později. Objednáváme zboží z nové kolekce. Vítáme Vás na oslavách založení firmy. Děkujeme Vám za dlouholetou spolupráci. Uhraďte fakturu do příštího týdne.
Doplňte tvary sloves v podmiňovacím způsobu já ty on koupit poslat opravit poradit my vy oni
Vyřaďte věty gramaticky chybné A Přivítali bychom rychlé řešení naší opakované reklamace. B Přivítali byjsme rychlé řešení naší opakované reklamace. C Přivítáme rychlé řešení naší opakované reklamace. A Byl by jsem rád, kdyby jste uvedenou lhůtu splatnosti dodrželi. B Uvedenou lhůtu splatnosti prosím dodržte. C Byl bych rád, kdybyste uvedenou lhůtu splatnosti dodrželi. III. A Opotřebované součástky bys měl vyměňovat průběžně. B Opotřebované součástky by jsi měl vyměňovat průběžně. C Opotřebované součástky vyměňuj průběžně.
Správné řešení – věty gramaticky chybné I. B Přivítali byjsme rychlé řešení naší opakované reklamace. II. A Byl by jsem rád, kdyby jste uvedenou lhůtu splatnosti dodrželi. III. B Opotřebované součástky by jsi měl vyměňovat průběžně.
Vyberte věty s vhodnější stylizací v obchodních písemnostech I. A Přivítali bychom rychlé řešení naší opakované reklamace. C Přivítáme rychlé řešení naší opakované reklamace. II. B Uvedenou lhůtu splatnosti prosím dodržte. C Byl bych rád, kdybyste uvedenou lhůtu splatnosti dodrželi. III. A Opotřebované součástky bys měl vyměňovat průběžně. C Opotřebované součástky vyměňuj průběžně.
Správné řešení I. C Přivítáme rychlé řešení naší opakované reklamace. II. B Uvedenou lhůtu splatnosti prosím dodržte. III. C Opotřebované součástky vyměňuj průběžně.
Zdroje OLCHAVOVÁ, Jana a kol. Písemná a ústní komunikace. Valašské Meziříčí: HYL, s. r. o., 2010, ISBN 978-80-254-6427-4. KULDOVÁ, Olga; FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Jak psát obchodní dopisy. Praha: Fortuna, 1995, ISBN 80-7168-192-X. AUTOR NEUVEDEN. Podmiňovací způsob [online]. [cit. 27.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kondicion%C3%A1l