Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08 Vektorová grafika Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Inf08 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Ludmila Faltýnková Název Vektorová grafika Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Volitelné předměty - informatika Klíčová slova Vektorová grafika, Bezierovy křivky Druh učebního materiálu Prezentace Druhy interaktivity Motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 7.- 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Únor 2013
Vektorová grafika
Co je vektorová grafika je jeden ze dvou základních způsobů reprezentace obrazových informací v počítačové grafice vektorový obrázek je složen ze základních geometrických tvarů, jako jsou: body přímky křivky mnohúhelníky
Základ vektorové grafiky Teoretickým základem vektorové grafiky je analytická geometrie Obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z křivek – vektorů Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít výplň (barevná plocha nebo barevný přechod) Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky Pierre Bézier (francouzský matematik) vyvinul metodu, pomocí které byl schopen pomocí čtyř bodů popsat libovolný úsek křivky Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů - kotevní body Dále pak dvou bodů, které určují tvar křivky - kontrolní body Spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce
Bézierovy křivky
Výhody vektorové grafiky libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku beze ztráty kvality možnost pracovat s každým objektem v obrázku odděleně paměťová náročnost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky
Příklady obrázků
Nevýhody složitější pořízení obrázku – vykreslení pomocí vektorů Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, stoupá náročnost na operační paměť a procesor
Použití počítačová sazbu tvorba ilustrací Tvorba diagramů Počítačové animace
Vektorové editory Pro práci s vektorovou grafikou se používají vektorové editory Adobe Illistrator Corel Draw Inkscape Zoner Callisto Kreslení v MS word
Formáty vektorové grafiky .pdf – Portable Document Format .adp – Adobe Illustrator Artwork .cdr – Corel Draw .svg – Scalable Vector Graphics (Inkscape) .zmf – Zoner Callisto
Zdroje obrázků http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bezierova_krivka.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Curves_rbezier_ratcoef.gif http://pisarovic.cz/img/blog/inscape---vektorova-grafika0.jpg http://files.jamaja.webnode.cz/200000003-b075bb16fe/img_005.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Rastervrp.png http://tapetky.kx.cz/files/vektor1.jpg http://howtodo.cz/wp-content/uploads/Vectorgraphics.png
Konec prezentace