ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhZáklady etiky TémaZáklady etiky Tematická oblastZáklady etiky NázevEtika – teorie mravnosti a morálky AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceSkupinová práce, diskuze nad otázkami mravnosti Přínos/cílové kompetencePochopení významu mravnosti a jeho význam a smysl v životě člověka VY_32_INOVACE_49_03
Etika – teorie mravnosti a morálky - úvod zamyšlení se nad problematikou mravnosti diskuze, zda tento pojem má smysl ve společnosti, či zda je již přežitý rozebírání způsobů morálního chování
Etika – teorie mravnosti a morálky Předmětem etiky jsou mravní jevy, jejich vznik a vývoj v minulosti, současný stav a další vývojové tendence. Co to je mravnost? Jste mravní? Žijete mravným životem? Co to je mravný život?
Dělení mravnosti 1)Mravní jednáni 2)Mravní vědomí 3)Mravní cíle
Dělení mravnosti 1) Mravní jednání – chování, zvyky – objektivní stránka mravních jevů Co to je objektivní? Proč je mravní jednání objektivní?
Dělení mravnosti 2) Mravní vědomí – cítění, přesvědčení – subjektivní stránka mravních jevů Co to je subjektivní? Proč je mravní vědomí subjektivní?
Dělení mravnosti 3)Mravní cíle – ideje, kodexy – teoretická stránka mravních jevů Proč teoretická a jak tomu rozumíš?
Morálka Co to je morálka? Jsi morálním člověkem? Co to znamená, chovat se morálně?
Morálka je souhrn určitých pravidel, příkazů nebo zákazů, jimiž by se lidé měli ve svém životě řídit
Odkud se normy a pravidla berou, kdo je stanovuje? Lze tyto normy nějak zdůvodnit nebo nezvratně dokázat? Jak to, že na některých normách se lidé shodnou a na některých ne? Jsou některé normy trvalé nebo se všechny vyvíjejí a mění?
Dělení morálky 1)Autonomní – sám si určuji, co je morální, za své jednání jsem zodpovědný, vychází z vnitřní svobody a odpovědnosti jedince
Dělení morálky 2) Heteronomní – vychází z určitých vnějších příkazů, například náboženství
Příklady morálního chování O přestávce rozbiji ve třídě okno, nikdo mne neviděl, mám se přiznat a nést následky svého činu? Jsem lékař. Mám k dispozici omezené množství léků, které nestačí pro všechny.Musím se rozhodnout, který pacient léky dostane.Dítě, člověk v produktivním věku či důchodce?
Zdroje a prameny HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 108 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN BLAŽKOVÁ, Miloslava. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN ČADOVÁ, Barbara, Jana PETRŽELOVÁ a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN