Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník: 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Pavel Sikora Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: únor 2014
Otázka transportu osob, kteří utrpěli zranění, není dnes příliš prezentována ani na seminářích ani v odborných publikacích. Důvodem je představa, že odborná zdravotnická pomoc je po zavolání věci několika minut. Reálný život však přináší situace, které nás nutí řešit bezprostřední problém vlastními silami. To se týká také transportu raněných. Využití zdravotnického popruhu je do této práce zařazeno především proto, že ho ve škole stále máme a používáme ho na našich turistických kurzech. Způsoby přenášení volíme podle těchto okolností: a) druh zranění b) počet nosičů c) fyzické dispozice nosičů a váha zraněného d) vzdálenost, kterou je potřeba absolvovat e) pomůcky, které máme k dispozici Před nácvikem všech způsobů transportu provádíme odpovídající rozcvičení a zabezpečíme, aby nedošlo vlivem neúměrného zatížení k poškození zdraví cvičících osob.
Z místa úrazu nelze zavolat pomoc (nemáme mobil, není signál, …) Místo úrazu je bezprostředně ohroženo Zdravotní újmu jsme schopni řešit vlastními silami a prostředky
NA PLACHTĚBEZ MATERIÁLU Obrázek č. 1Obrázek č. 2
NA ZÁDECHPŘES RAMENO Obrázek č. 3Obrázek č. 4
Obrázek č. 5Obrázek č. 6
Obrázek č. 7
ZPŮSOBY POUŽITÍ POPRUHU Jeden zachránce – nosič Dva zachránci – nosiči Pomoc při použití nosítek FUNKČNÍ POLOHA POPRUHU Obrázek č. 8
Obrázek č. 9Obrázek č. 10
Obrázek č. 11Obrázek č. 12
Obrázek č. 13
NA ŽIDLIZ KABÁTU, Z PŘIKRÝVKY Obrázek č. 14Obrázek č. 15
Soukup J. a kol., Branná výchova, SPN, Praha 1985 Obrázky: 8, 14, 15 - Soukup J. a kol., Branná výchova, SPN, Praha , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 – archiv autora