Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objem a jeho měření.
Advertisements

Objem a jeho měření.
Měření objemu Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vedlejší jednotky objemu
Fyzika Měření objemu a času.
Příprava laboratorní práce č.3
Měření objemu pevného tělesa
Měření objemu Pč 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Měření objemu pevného tělesa
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POSTUPY PŘI MĚŘENÍ OBJEMU 1) Měření objemu kapalin dílek na stupnici může mít různé.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Objem LC.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření objemu.
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měříme délku s různou přesností
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Digitalizace výuky Příjemce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Matematika Objemy těles.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Měření objemu pomocí odměrného válce
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/05 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Objemové jednotky a jejich převody
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
Objem a povrch kvádru a krychle
Výukový materiál pro 7.ročník
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Měření objemu pomocí odměrného válce
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_FYZIKA
MĚŘENÍ OBJEMU.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK

Popis fyzikální veličiny Objem je veličina, která vyjadřuje velikost prostoru, kterou zabírá těleso. Z matematického hlediska představuje objem míru charakterizující danou část prostoru. Pomocí objemu se někdy určuje množství látky v tělesech kapalných, polotekutých a sypkých.

Fyzikální veličina Objem ZNAČKA : V ZÁKLADNÍ JEDNOTKA : Krychlový metr značka m3. Můžete si tento prostor představit jako krychli o hraně 1 metr. Lidově se nazývá „kubík“. modrá krychle má objem Kolikrát je menší objem krychle o hraně 1 dm? V = 1 m3 1000 krát každá hrana je menší 10 krát jsou tři hrany tzn. 10 . 10 . 10 = 1000 1 m červenomodrá krychle má objem 1 dm 1 m 1 dm 1 m 1 dm V = 1 dm3

Další jednotky objemu Metrické - Krychlové (kubické) jednotky kilometr krychlový [km³] decimetr krychlový [dm³] centimetr krychlový [cm³] milimetr krychlový [mm³] Duté jednotky hektolitr [hl] litr [l] (1 l = 1 dm³) decilitr [dl] centilitr [cl] mililitr [ml] (1 ml = 1 cm³)

Pro lepší představu ... 1 dm 1dm 1 dm 1 cm3 1dm 1 cm 1 dm Kolik malých kostiček se vejde do velké ???

Převody jednotek a) metrické b) duté (centimetr krychlový) 1000 1000 (centimetr krychlový) (metr krychlový) (decimetr krychlový) b) duté (hektolitr) 100 1000 (mililitr) (litr)

Převody jednotek – trochu jinak … Kam patří: 1 dl (decilitr) 1cl (centilitr) ???

Důležité vztahy při převádění jednotek : Z praxe: 10 l 200 l 0,5 l 0,33 l 5 ml 1dm3 1dm3

A něco pro kuchaře a kuchařky Víte, že 1 hrnek má objem Do polévkové lžíce se vejde Do malé lžičky kapaliny se vejde

Co používáme k měření objemu? Objem pravidelných těles (krychle, kvádr, koule, …) dokážeme vypočítat K určení objemu kapalina sypkých látek používáme odměrné nádoby

Jednotky mimo soustavu SI Britské (UK, imperiální) bušl (8 × UK gallon ≈ 36,3687 dm³) gallon (4,54609 dm³) fluid ounce (UK gallon / 160) pinta (0,57 l) Americké (US) Barel (1,59 hl ) bušl(8 × „suchý“ US gallon ≈ 35,2391 dm³) „suchý“ gallon (4,40488377086 dm³) „tekutý“ gallon (3,785411784 dm³) fluid ounce („tekutý“ US gallon / 128) liquid pint

Odměrná nádoba - typy odměrný válec pipeta byreta

Odměrný válec Odměrný válec je plastová nebo skleněná dutá nádoba s ryskami, která je určena k odměřování přibližného objemu kapalin nebo pevných látek. Obsahuje stupnici, ocejchovanou v příslušných jednotkách objemu.

Postup při měření objemu kapaliny Výběr vhodného odměrného válce Určení měřícího rozsahu odměrného válce Určení hodnoty nemenšího dílku Určení chyby měření Odečtení objemu kapaliny Zásady: Vodorovná podložka Hladina kapaliny v klidu Odstranění nečistot Nahlížení kolmo k válci

Postup při měření objemu pevného tělesa Před měřením nejprve zjistíme: v jakých jednotkách je stupnice odměrného válce b) kolik jednotek odpovídá jednomu dílku c) měřicí rozsah stupnice (jaký nejmenší a největší objem můžeme naměřit)

Měření objemu pevného tělesa Jak zjistit objem např. dřevěné kostky, kuličky, šroubu atd.? a) Vybereme si vhodný odměrný válec, aby jím pevné těleso volně prošlo, aniž by se dotýkalo stěn.  b) Do odměrného válce nalijeme kapalinu, nejčastěji vodu. Odměříme objem nalité kapaliny:   V1 c) Těleso zavěšené na niti ponoříme do kapaliny v odměrném válci. Hladina kapaliny v odměrném válci stoupne. d) Určíme objem kapaliny s ponořeným tělesem a po zaokrouhlení zapíšeme:   V2 Objem V tělesa potom určíme jako rozdíl objemů V2 a V1:    V = V2 - V1 tj. 120 – 90 = 30 ml

Můžeme využít odměrná válec k měření objemů těles plynných? Válec naplníme vodou, ucpeme hrdlo Obrátím do akvária s trochou vody Pomocí hadičky vpustíme vzduch Vitální kapacita plic =maximální množství vzduchu, který vydechnete po maximálním nádechu. Absolutní hodnota vitální kapacity je u mužů 5.000 - 5.300 ml a u žen 3.200 - 3.300 ml vzduchu. Naměřená hodnota závisí na věku, tělesná výšce, tělesné hmotnosti, zdatnosti, zdravotním stavu

Zápis Objem je část prostoru vyplněná tělesem. Pomocí objemu se někdy určuje množství látky v tělesech kapalných, polotekutých a sypkých. Jednotkou objemu je krychlový metr (m3), . litr, mililitr. Objem těles se měří odměrnými nádobami nebo odměrnými válci. Objem těles pevných pravidelného tvaru se dá vypočítat.

Dvakrát měř, nepřelej a nepřesyp !!!