Určování zeměpisných souřadnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Oběh Země kolem Slunce.
Určování zeměpisné polohy
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Geografie jako věda a její využití
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Určování zeměpisné polohy – zeměpisná délka VY_32_INOVACE_19 Sada 4
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Určování zeměpisné polohy
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Určování zeměpisné polohy – zeměpisná šířka VY_32_INOVACE_18 Sada 4
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
1. AMERIKA POLOHA, ROZLOHA, ČLENITOST VY_32_INOVACE_12_Z5 ZŠ a MŠ HEJNICE 2011 Martina Holoušová.
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Určování zeměpisných souřadnic

Zeměpisná Síť

Poledníky Vymyšlená čára Prochází každým místem na Zemi Jsou stejně dlouhé cca 20 000 km Tvar polokružnice, spojují zemské póly Popisují zeměpisnou délku Hlavní (nultý) poledník byl zvolen, který prochází astronomickou observatoří v Greenwichi v Anglii – na mapách "záp. od Gr." nebo "vých. od Gr.„ Hlavní poledník rozděluje Zemi na západní a východní polokouli v rozsahu 0 až 180 stupňů západní a východní délky Číslo 180° má poledník, který je přímo proti poledníku 0°(hlavnímu poledníku).

Rovnoběžka Vymyšlená čára Prochází každým místem na Zemi Tvar kružnice, směrem k pólům se zkracují Nejdelší je rovník 0 stupňů, nejkratší je pól 90 stupňů Popisují zeměpisnou šířku v rozsahu 0 až 90 stupňů severní a jižní šířky Rovník rozděluje zeměkouli na dvě polokoule - severní a jižní

Významné rovnoběžky severní pól (rovnoběžka 90° severní šířky), severní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ severní šířky), obratník Raka (rovnoběžka 23°27′ severní šířky), rovník (rovnoběžka 0°), obratník Kozoroha (rovnoběžka 23°27′ jižní šířky), jižní polární kruh (rovnoběžka 66°33′ jižní šířky) jižní pól (rovnoběžka 90° jižní šířky)

Úkol: Pomocí školního atlasu světa urči, které ostrovy mají tuto zeměpisnou polohu 7° severní šířky a 81° východní délky: 52° jižní šířky a 60° západní délky: 21° severní šířky a 80° západní délky: 22° jižní šířky a 166° východní délky: 7° severní šířky a 81° východní délky: Cejlon 52° jižní šířky a 60° západní délky: Falklandy (Malvíny) 21° severní šířky a 80° západní délky: Kuba 22° jižní šířky a 166° východní délky: Nová Kaledonie

K níže uvedeným ostrovům zjisti jejich zeměpisnou polohu s pomocí zeměpisných souřadnic (nezapomeň, že nejprve uvádíme zeměpisnou šířku a pak zeměpisnou délku). Honšú – Tasmánie – Havajské ostrovy – Newfoundland – Honšú – 34° severní šířky a 140° východní délky Tasmánie – 42° jižní šířky a 146° východní délky Havajské ostrovy – 20° severní šířky a 156° západní délky Newfoundland – 48° severní šířky a 56° západní délky