Laboratorní práce A – FILTRACE B – CHROMATOGRAFIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Advertisements

Destilace.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
VY_32_INOVACE_12 - ATOM A JEHO HISTORIE
Digitální učební materiál
ASTROFYZIKA MĚSÍC A JEHO FÁZE VY_32_INOVACE_14 - FÁZE MĚSÍCE.
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Elektrický náboj a pole
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_02 - OCH - POJIVA
Rozvodná elektrická síť
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Laboratorní práce č. 1 Filtrace Mgr. Helena Roubalová
Uhlovodíky s dvojnou vazbou
ALDEHYDY A KETONY Deriváty uhlovodíků
VY_32_INOVACE_14 - ODRAZ SVĚTLA A ZRCADLA
CHEMIE ROZTOKY.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
TĚŽIŠTĚ A ROVNOVÁŽNÁ POLOHA TĚLESA
Separační metody.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
VY_32_INOVACE_13 - SKUPENSTVÍ LÁTEK
OBECNÁ CHEMIE PROTOKOL POKUSU VY_32_INOVACE_02 - PROTOKOL POKUSU
VY_32_INOVACE_10 - DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
VODA – DĚLENÍ A ČISTIČKY VODY
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Laboratorní práce č. 3 Vlastnosti aktivního uhlí Mgr. Helena Roubalová
Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Jan Novák
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
VY_32_INOVACE_07 - OTÁČIVÉ ÚČINKY SÍLY
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Hmotnostní zlomek složky směsi
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
OPTIKA. SVĚTELNÝ PAPRSEK PO DOPADU : 1) ODRAZÍ SE 2) JE POHLCEN 3) PRONIKNE DO PROSTŘEDÍ PŘI PRONIKNUTÍ SVĚTELNÉHO PAPRSKU ZÁVISÍ NA:  Typu prostředí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Podbořany, Husova 276, okr. Louny AUTOR: Jaroslava Kudláčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_605_NÁBYTEK TEMA: Nábytek ČSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Podbořany, Husova 276, okr. Louny AUTOR: Jaroslava Kudláčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_604_ŠKOLNÍ_POTŘEBY TEMA: Školní potřeby ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
15 filtrace - laboratorní práce
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

Laboratorní práce A – FILTRACE B – CHROMATOGRAFIE VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

PROTOKOL POKUSU -FILTRACE POZNÁMKA – FILTRACE JE SEPARAČNÍ METODA POUŽÍVANÁ PRO ODDĚLOVÁNÍ HETEROGENNÍCH SMĚSÍ. JE ZALOŽENA N VYUŽITÍ FILTRU. K PRÁCI JE POTŘEBA SESTAVENÍ APARATURY. 1. ÚLOHA Zjistěte hmotnostní procento aktivního uhlí ve směsi se síranem mědnatým (modré skalice) VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

- pomůcky: stojan, 2x kádinka, nálevka, odměrný FILTRACE 2. PŘÍPRAVA - pomůcky: stojan, 2x kádinka, nálevka, odměrný válec, tyčinka, střička, filtrační papír - látky: směs síranu mědnatého s aktivním uhlím VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

a) Sestavíte aparaturu FILTRACE 3. Pracovní postup a) Sestavíte aparaturu b) Upravíte filtrační papír a vložíte ho ho do nálevky, pod nálevku vložíte kádinku(č.2). c) Odměříte požadované množství látky(V1) a přelijete jej do kádinky(č.1). d) Přes tyčinku nalijete směs z kádinky na filtrační papír. e) Po filtraci získaný filtrát v kádince(č.2), opět nalijete do odměrného válce a zjistíte jeho objem(V). V = V1-V2 V našem případě V = m. f) Aparaturu rozeberete, kádinky a válec vymyjete vodou a filtrační papír vyhodíte do koše. g) Ze získaných hodnot podle vzorce (W(s)= m(s) / m . 100 = x %) si vypočtěte procenta aktivního uhlí v roztoku. VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

4)POZOROVÁNÍ A VÝSLEDKY: FILTRACE 4)POZOROVÁNÍ A VÝSLEDKY: Zde se zapisuje vše co u vás probíhalo, jak pokus postupoval. Současně se v této části provádějí příslušné výpočty. 5) ZÁVĚR: V závěru shrneme vše poznatky i výsledky pozorování a výpočtů. Konstatujeme fakta. VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

PROTOKOL POKUSU - CHROMATOGRAFIE POZNÁMKA: Separační metoda chromatografie je založena na faktu, kdy je směs rozpouštědlem pozvolna unášena po nosně vrstvě. Jednotlivé složky ve směsi se různě vážou k povrchu nosné vrstvy (např. papír, křída), a proto jsou rozpouštědlem unášeny různou rychlostí. 1) ÚLOHA Zjistěte metodou chromatografie jaké barevné spektrum obsahuje lihový fix. VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

Pomůcky: nádobka na vodu, lihový fix CHROMATOGRAFIE 2) PŘÍPRAVA: Pomůcky: nádobka na vodu, lihový fix Látky: voda, bílá školní křída VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

CHROMATOGRAFIE 3) PRACOVNÍ POSTUP Na školní křídu ve vzdálenosti cca 1,5cm od jednoho konce si fixou nakreslíme tlustou čáru. Do nádobky nalejeme vodu a křídu postavíme tak, aby námi nakreslená čára byla blíže ke dnu. VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

4) POZOROVÁNÍ A VÝSLEDKY CHROMATOGRAFIE 4) POZOROVÁNÍ A VÝSLEDKY Pozorujeme vzlínání vody po křídě, její protnutí čáry a rozklad čáry na barevné spektrum. VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

CHROMATOGRAFIE 5) ZÁVĚR Na původní čáře zůstala barva …... Postupně se barvy posouvaly směrem vzhůru v tomto pořadí: …………… VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE

ZDROJE Snímek č. 2: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=ba%C5%88ky&ex=1#ai:MC900351956| Snímek č. 3: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=1#ai:MP900390518| - Hannes Grobe, Wikimedia Commons, volné dílo [8.8.2006] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Measuring _cylinder_hg.jpg Snímek č. 5: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=2#ai:MC900349125| Ostatní materiály – vlastní archív autora VY_32_INOVACE_07 - FILTRACE A CHROMATOGRAFIE