Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Konstrukční řešení Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle činnosti paměťové buňky.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Digitální učební materiál
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
19. Zobrazování optickými soustavami
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
GEOMETRICKÁ OPTIKA 06. Zrcadla
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Dalekohledy.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast: Fyzika Tematická oblast: Optika Téma: Optické přístroje Ročník: 4. Datum vytvoření: Leden 2014 Název: VY_32_INOVACE_07.2.17.FYZ Anotace: Přehled a popis funkce optických přístrojů. Učební materiál slouží jako inovativní prezentační doplněk výuky a využívá aktivizujících možností multimediálních prostředků včetně hypertextových odkazů. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Multimediální výuka svou přehledností a názorností podporuje zájem a aktivitu i u slabších žáků. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Dělení optických přístrojů Podle vytvořeného obrazu Objektivní: fotoaparáty, promítačky, zvětšovací přístroje. Subjektivní: brýle, dalekohledy, mikroskop Vytvořený obraz může být skutečný nebo neskutečný. Podle vlastností obrazu tyto přístroje dělíme na objektivní a subjektivní.

Dělení optických přístrojů Podle použití dělíme optické přístroje: Zobrazovací přístroje slouží k vytvoření takového obrazu předmětu, který je lépe pozorovatelný než samotný předmět. Jejich účelem je získat informace o předmětu. Přístroje laboratorní využívají vlastnosti světla a jeho interakce s prostředím k měřícím účelům. Slouží k získávání informací o prostředí.

Lupa Lupa je každá spojná čočka s ohniskovou vzdáleností menší než konvenční zraková vzdálenost. Poskytuje obraz neskutečný, zvětšený a vzpřímený. Úhlové zvětšení γ= τ , τ , kde τ , je zvětšený a τ původní zorný úhel.

Mikroskop Základem mikroskopu jsou čočky, které tvoří objektiv a okulár. Objektiv má malou ohniskovou vzdálenost (milimetry). Předmět se umisťuje blízko před předmětové ohnisko, takže vzniká skutečný, zvětšený a převrácený obraz. Tento obraz vzniká mezi druhou částí mikroskopu, tzv. okulárem, a jeho předmětovým ohniskem.

Vzniklý obraz pozorujeme okulárem podobně jako lupou, získáváme tak další zvětšení. Ohnisková vzdálenost okuláru se pohybuje v řádech centimetrů. Obr.1 Princip zobrazování mikroskopem

Dalekohledy Dalekohled se podobně jako mikroskop skládá z objektivu a okuláru. Keplerův hvězdářský dalekohled vytváří převrácený obraz. Objektiv i okulár jsou spojky. Galileiho (Holandský) dalekohled vytváří vzpřímený obraz, objektiv je spojka, okulár rozptylka (divadelní kukátko).

Zrcadlový (Newtonův) dalekohled Vytváří skutečný obraz parabolickým zrcadlem. Tento obraz pozorujeme okulárem (spojkou). Z používaných dalekohledů je nejméně náchylný k chybám a má malou absorpci světla. Zrcadlové dalekohledy se nazývají reflektory, dalekohledy čočkové refraktory.

Kontrolní otázky Podle jakých hledisek dělíme optické přístroje? Jaké jsou hlavní součásti mikroskopu? Co si představíme pod pojmy refraktor a reflektor? Jaký je hlavní rozdíl mezi přístroji zobrazovacími a laboratorními?

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-116-7. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy II. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-185-X Obrázek 1 Princip zobrazování mikroskopem: PAJS. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 8.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opticke_zobrazeni_mikroskop.svg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šťastný.