Vzájemná poloha přímky a kružnice CZ.1.07/1.4.00/21.10751 VY_32_INOVACE_1113_MA8 Vzájemná poloha přímky a kružnice Jak Pepíček, Pepík a Pepan házeli tyčí. Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou © Mgr. Helena Skulová
Pozoruj, dělej nákresy, odpovídej… Označ červeně poloměr kružnice (r). Označ modře vzdálenost přímky od středu kružnice (v). Vzdálenosti porovnej. Chytré věci najdeš v knížkách.
Vzájemná poloha přímky a kružnice Pepíček – malý chlapíček, Pepík – větší chlapík, a Pepan – největší chlapan si místo učení hrají s tyčemi. Strefují se do kružnice, kterou nakreslili na dvorku. Jakpak asi dopadnou?
Hází Pepíček – malý chlapíček Nemá velkou sílu. Tyč leží mimo kružnici. Dokresli r, v a porovnej je. Vyslov závěr. Haf: „Je to vnější přímka.“
Hází Pepík – větší chlapík Má větší sílu. Tyč se dotýká kružnice. Dokresli r, v a porovnej je. Vyslov závěr. Haf: „Je to tečna kružnice.“
Hází Pepan – velký chlapan Má velkou sílu. Tyč protíná kružnici. Dokresli r, v a porovnej je. Vyslov závěr. Haf: „Je to sečna kružnice.“
Haf: „Tečna je kolmá na poloměr SA.“ Rýsuj s Pepíčkem Je dána kružnice k(S; 2cm) a její bod A. Sestroj v bodě A tečnu kružnice t. Haf: „Tečna je kolmá na poloměr SA.“
Haf: „Víš vůbec, co je to tětiva?“ Rýsuj s Pepíkem Je dána kružnice k(S; 3 cm) a její bod A. Sestroj v bodě A tětivu kružnice dlouhou 4 cm. Haf: „Víš vůbec, co je to tětiva?“
Haf: „Kolik tečen jde setrojit?“ Rýsuj s Pepanem Je dána kružnice k(S; 3cm) a její vnější přímka p. Sestroj tečnu t kružnice rovnoběžnou s přímkou p. Haf: „Kolik tečen jde setrojit?“
Haf: „Co takhle Pythagorova věta?“ Počítej s Pepíčkem Je dána kružnice k(S; 5 cm) a její tětiva 2 cm vzdálená od středu. Jak je tětiva dlouhá? Haf: „Co takhle Pythagorova věta?“
Haf: „Pythagoras by měl radost.“ Počítej s Pepíkem Je dána kružnice k(S; 4 cm) a její tětiva 7 cm dlouhá. Vypočítej vzdálenost tětivy od středu kružnice. Haf: „Pythagoras by měl radost.“
Haf: „Pythagoras by měl radost.“ Počítej s Pepanem Vypočítej poloměr kružnice, když její tětiva dlouhá 16 cm je vzdálena 6 cm od středu kružnice. Haf: „Pythagoras by měl radost.“
Nechej kluky, ať si hrají! Haf: „Ty už všechno umíš. Počítej příklady z učebnice.“