Interrupce jako trauma

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.
Domácí násilí „Domácí násilí je nejrozšířenější, nejvíce podceňované, nejméně kontrolovatelné.“
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
Psychologie test.
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Poruchy příjmu potravy
Transgenerační pohled na nemoc
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Klasifikace poruch chování
CAN-Child Abuse and Neglect
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Deprese Diagnostika a léčba
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Psychologické aspekty zdraví
Specifické metody SP LS 2014
Trauma: K traumatu dochází v případě takového vnějšího stimulu, který probouzí extrémní děs a šok, znamená bezprostřední prožívání ohrožení života nebo.
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
Stres a reakce na jeho závažný stav
Krizové stavy u dětí a mládeže
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
POPORODNÍ DEPRESE Marie Skálová Tereza Pernicová.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Traumapsychologie … PTSD … PTED PhDr. Pavel Beňo,
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Traumapsychologie … PTSD … PTED
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vyrovnávání se stresem
POZNÁMKY KE STALKINGU NA ZÁKLADĚ ZKUŠENOSTÍ Z PRAXE ZPRACOVALA mjr. Mgr. Klára Zbořilová, Ph.D. říjen 2016.
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Stres a jeho zvládání.
Stres.
Náročné životní situace
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Rodičovství biologické a pěstounské
POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Interrupce jako trauma Poradna aqua vitae Vladislava Bartáková

Psychická zátěž Běžná – běžné copingové strategie Silnější zátěž – strategie nestačí – krize TRAUMA Specifický spouštěč Intenzivní, rychlý Bezmoc

Traumatogenní podněty (přítomnost) Násilí Týrání, přepadení, únos Nehody, zranění Katastrofy Přírodní neštěstí, požár, povodeň; Vojenská neštěstí Ztráta Interrupce, potrat, smrt blízkého; nevěra, rozchod… Lékařské zákroky Chirurgické zákroky

Co se děje při traumatu v těle? PŘEŽÍT!!! – prvotní reakce A-REAKCE, B-REAKCE Tělo se připomíná Vyhýbání se podnětům SYMPTOMY – „pravidlo tří třetin“ „oklepou se“ „problémy přejdou“ „závažné trauma“

Ovlivnění průběhu Událost samotná Jedinec Životní kontext Zkušenost z minulosti Dovednosti z předchozích krizí Dostupnost zdrojů obrany Interní Externí

Symptomy postraumatu Cca 3 měsíce Cca 8-9 měsíců 1 rok Poruchy energie, flashbacky Hyperaktivita, výkyvy nálad Těžkosti se spánkem, noční můry … Cca 8-9 měsíců Vyhýbavé chování, pláč, Duševní prázdno, strach z intimity Strach ze zbláznění 1 rok Nedostatek fyz. energie, snížené emoční reakce Sebepoškozování, psychosomatické potíže Pocity izolace, depresivní obraz ČAS VÝROČÍ

Obraz klientek Košík symptomů Poruchy energie Psychické potíže Tělesné potíže Vztahové potíže Potíže v chování

Co funguje v terapii? Naslouchání, prostor pro vyjádření duševního stavu Soucit Připuštění smutku Objasnění životního scénáře Práce s vinou, studem Práce s emocemi vůči účastníkům Budování vztahu k dítěti Obnova sebepojetí Práce s nadějí, vlastní hodnotou a životním cílem Práce s tělem

Interrupce jako trauma Integrace traumatické zkušenosti Přínos pro praxi