s dopravní infrastrukturou Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Rekonstrukce asfaltových vozovek Radikální způsob zásahu do konstrukce, kdy nestačí obnova krytu nebo zesílení vozovky. Pro návrh rekonstrukce je podkladem hodnocení: únosnosti stávající vozovky zbytkové provozní výkonnost vozovky Zahrnuje vybourání všechny vrstvy, případně i včetně ochranné vrstvy. Podklady pro návrh: údaje o dopravním zatížení, počtu nákladních vozidel (výhled) hodnocení vodního a teplotního režimu v podloží jednotlivých úseků a návrhová únosnost podloží charakteristiky klimatických podmínek, index mrazu vlastnosti vybouraných stavebních materiálů a jejich návrhové parametry
Postup: diagnostika stavu vozovek z hlediska mechanické účinnosti - zatěžovací zkoušky (pákový průhyboměr, deflektograf, deflektometr, závislost rychlosti šíření vln napětí a jejich tlumení v materiálu) 2. výběr materiálů - asfaltové směsi (hutněné, lité), podle kameniva J, S, H, VH, M - obrusné vrstvy asfaltový beton (AB) asfaltový koberec mastixový (AKM) opravy asfaltový koberec tenký (AKT) asfaltový koberec drenážní (AKD) - ložní vrstvy krytu asfaltový beton velmi hrubý (ABVH) asfaltový beton hrubý (ABH) 3. výběr technologie
Asfaltový beton (AB) Směs hutného kameniva uzavřené zrnitosti za horka obalená asfaltem. Po zhutnění vytváří vodotěsný kryt vozovek. Má 3 kvalitativní stupně. Podle čáry zrnitosti J, S, H, VH. Mech.-fyz. vlastnosti se prokazují Marshallovou zkouškou.
Asfaltový koberec mastixový (AKM) Asfaltová směs s vysokým podílem drceného kameniva zpravidla přerušené zrnitosti, kdy mezery jsou vyplněny mastixem. Mastix (asfaltová malta) je směs drobného kameniva s velikostí zrna < 2 mm a kamenné moučky, obalená asfaltem. Vodonepropustný kryt vozovky je určen pro extrémní zatížení. Mech.-fyz. vlastnosti se prokazují Marshallovou zkouškou.
Asfaltový koberec tenký (AKT) Asfaltová směs o tloušťce 15 – 30 mm.
Asfaltový koberec drenážní (AKD) Asfaltová směs s vysokou mezerovitostí, schopná odvádět srážkovou vodou a snižovat hlučnost jízdy vozidel. AKD je určen do obrusných vrstev vozovek, lepší protismykové vlastnosti.
Obalované kamenivo (OK) Asfaltem obalené kamenivo se používá do podkladových vrstev vozovek a účelových ploch. Podle čáry zrnitosti J, S, H, VH, M. Tloušťky: 30 – 100 mm OKJ 40 – 150 mm OKS 50 – 150 mm OKH 70 – 200 mm OKVH 80 – 200 mm OKM
Asfaltocementový beton (ACB) Úprava vzniklá propojením dvou skeletů: základního asfaltem stmeleného skeletu z hrubého drceného kameniva, skeletu z výplňové cementové malty z drobného těženého kameniva, zavibrovaná do základního skeletu. Užití - do obrusných i ložných vrstev krytů silně zatížených vozovek.
Litý asfalt (LA) Směs hutného kameniva a polotuhého silničního asfaltu (příp. přísady), smíšená za horka. Je bezmezerovitý, zatížení přenáší pojivo. Kamenivo - suchá kamenná moučka bez shluků tvoří min. 60 % hmotnosti Použití LA – obrusná vrstva krytu, chodníky, parkové cesty. Při pokládce ne betonový nebo cementem stabilizovaný podklad je Nutno položit mezivrstvu k rozptýlení tlaků páry a plynů. Tl. max. 80 mm, okraje – lišty, spoje ohřívat + zálivka, zatepla zdrsnit (4-8, 11-16 nebo 2-4). Požadované vlastnosti: Pevnost v prostém tlaku při 22°C v intervalu 3,5 – 8,0 Mpa Pevnost v tahu za ohybu při 22°C v intervalu 3,0 – 7,0 Mpa Pevnost v tahu za ohybu při 0°C v intervalu 12 –180 Mpa Poměr pevnosti v tahu za ohybu při 22°C a při 0°C max. 0,5
Obory zrnitosti a obsah pojiva pro LA silniční