Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Johanka z Arcu Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Románská kultura.
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Ženy z rodu Přemyslovců
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_02Sada: 03 Ověření ve výuce: 23.října 2011 Datum:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 6.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Struktura středověké společnosti
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Vznik středověkých univerzit
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Středověká vzdělanost
Gotická kultura.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Počátky českého státu Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 7.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Příchod Slovanů do Evropy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
VY_32_INOVACE_1D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Ve znamení gotického slohu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Počátky britského impéria
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
VY_32_INOVACE_3D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.05 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká románská kultura
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
KRONIKA A KODEX Mgr. Michaela Nyczová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KRONIKA A KODEX Mgr. Michaela Nyczová
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
KRONIKA A KODEX Mgr. Michaela Nyczová
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Vzdělání ve středověku
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7. Téma : Středověká vzdělanost Autor : Mgr. Monika Konečná

- středisky vzdělanosti byly nejprve kláštery, později městské školy a univerzity Klášter - církevní stavba, kterou obývají mniši nebo řeholnice různých řádů (benediktýni, františkáni…) - přísný řád (modlitba, celibát, skromnost, odříkání…) Jak se nazývá klášter v nedalekém jihomoravském městě? (viz. obrázek) Jak se nazývá klášter v nedalekém jihomoravském městě? (viz. obrázek) H _ _ _ _ _ _ O 1) 2)

- r. 993 byl v českých zemích zřízen první mužský benediktinský klášter v Břevnově (Praha) - další významné kláštery: Sázava, Hradisko u Olomouce Spoj pojem s jeho správným významem. opat abatyše miniatura letopis kronika knižní malba, podle používané červené barvy (lat.minium) žena stojící v čele ženského kláštera stručné záznamy událostí podle let muž stojící v čele mužského kláštera literárně zpracované vyprávění o událostech

Mniši museli být poslušní, museli jíst střídmě, nesměli vlastnit žádný majetek a museli dodržovat celibát. Nedodržení řádu se trestalo uvězněním, pokáním a často i bičováním. Zdraví mniši se v mnohých řeholích mohli koupat jen 3krát do roka (před vánočními, velikonočními a svatodušními svátky). Také holení bylo v mnoha klášterech přísně zakázáno. 3) 4)

- v klášterech vznikaly první záznamy o historických událostech doby (letopisy, kroniky, kodexy…), psány latinsky - až do objevu knihtisku (1450 Jan Gutenberg) byly všechny knihy ve formě rukopisu 5) 6) Iniciála = ozdobné, velké první písmeno textu Iluminace = ilustrace středověkých rukopisů (iluminátor = člověk vytvářející iluminace)

Vylušti křížovku. Vylušti křížovku. 1) Umělecký sloh 12. – 14. století. 5) Druh školy poskytující nejvyšší možné vzdělání. 9) Středisko středověké vzdělanosti. 6) Nekřesťané. 7) Literárně zpracované vyprávění o událostech. 4) Řeholník. 2) Ten, kdo ukončí nějakou školu. 3) Knižní malba. 8) Ozdobné a velké první písmeno textu.

Městské školy - základní znalosti čtení, psaní a počítání (řemeslníci, obchodníci, úředníci…) Univerzity (vysoké školy) - první v Itálii (1119 Bologna), dále ve Francii (Sorbona), v Anglii (Oxford), v českých zemích (1348 Karlova univerzita) 7) 8) 9)

Najděte podle mapky sídla některých univerzit (12. – 14. století). Najděte podle mapky sídla některých univerzit (12. – 14. století). 11)

Doplň text a zapiš do sešitu. Doplň text a zapiš do sešitu. 10) Každá univerzita byla rozdělena na čtyři ___________. ____________ (poskytovala přípravné vzdělání), lékařská, právnická a ___________. V čele univerzity stál ___________ a v čele fakulty __________. Vyučovalo se v ___________ jazyce. latinském, fakulty, teologická, artistická, děkan, rektor 10)

Přehled latinských výroků. De iure - podle práva. Littera scripta manet. - Co je psáno, to je dáno. Memento mori - Nezapomeň že zemřeš Nullo modo - Ani náhodou. Repetitio est mater studiorum - Opakování je matkou moudrosti. Temporis ars medicina fere est - Čas všechno hojí. Odi et amo - Nenávidím a miluji. Veni, vidi, vici – Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. Urbi et Orbi. - Městu a světu Pozn: - pravidelné velikonoční a vánoční žehnání papeže světu.

Použité zdroje: Literatura: MANDELOVÁ, H. – KUNSTOVÁ, E. – PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vydání. Liberec: Dialog, s. ISBN ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 18. října 2010] 2) URL: [cit. 18. října 2010] 3) URL: [cit. 18. října 2010]URL:< 4) URL: [cit. 18. října 2010] 5) URL: [cit. 18. října 2010] 6) URL: [cit. 18. října 2010] 7) URL: [cit. 18. října 2010] 8) URL: [cit. 18. října 2010] 9) URL: [cit. 18. října 2010] 10) URL: [cit. 18. října 2010] 11) ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN