DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
socialismus komunismus feminismus
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vznik státu Izrael.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.
Světová hospodářská krize
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KOMUNISMUS Michal Hess.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Jugoslávie Jana Požárová.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Národy světa Název školy
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
Hannah Arendtová Politická teorie
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Rasismus.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_155 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Nacismus Michal Kolář.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Postavení Židů v Evropě 5
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Postavení Židů v Evropě 4
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n PředmětDějepis Tematický okruh Dějiny 19.století T é ma Moderní dějiny ve 2.ročníku Označen í DUMU VY_32_INOVACE_608 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í Anotace Materiál obsahuje přehled nejvýraznějších myšlenkových proudů 19. století, které významně ovlivnily dějiny 20. století.

Nacionalismus Nacionalismus zdůrazňuje význam národa jako společenské jednotky Nacionalismus zdůrazňuje význam národa jako společenské jednotky Počátky na konci 18. století Počátky na konci 18. století Revoluční války ve Francii Revoluční války ve Francii Myšlenky osvícenského filozofa Johanna Gottfrieda Herdera v Německu Myšlenky osvícenského filozofa Johanna Gottfrieda Herdera v Německu Na obrázcích pád Bastily a J. G. Herder cs.wikipedia.org/wiki/Velká_francouzská_revolu ce, cs.wikipedia.org/wiki/Johann_Gottfried_Herder,

Zneužití nacionalismu ve 20. a 21. století  V 19. století i pozitivní vliv - emancipace (zrovnoprávnění) potlačovaných národů v mnohonárodnostních monarchiích a sjednocení území v jeden státní celek  Později především nebezpečná teorie o nadřazenosti vyvoleného národa nad ostatními  Nacionalismus ve 20.století nástroj politiků, kteří chtějí šířit nenávist  Například nacismus v Německu nebo válka při rozpadu Jugoslávie.

Nacismus v Německu Nacismus je totalitní ideologie Nacismus je totalitní ideologie Oficiálně uplatňovaná diktaturou v Německu v letech 1933–1945 Oficiálně uplatňovaná diktaturou v Německu v letech 1933–1945 NSDAP vedená Adolfem Hitlerem. NSDAP vedená Adolfem Hitlerem. 3%AD_%C5%99%C3%AD%C5%A1e,

Válka v Jugoslávii Série konfliktů 1991 – 1995 Série konfliktů 1991 – 1995 Etnické čistky Etnické čistky Nejstrašnější válka v Bosně a Hercegovině Nejstrašnější válka v Bosně a Hercegovině Sebrenický masakr – Srbové zavraždili asi Sebrenický masakr – Srbové zavraždili asi muslimů. Na obrázcích rakve mrtvých Bosňanů a hřbitov obětí masakru v Potočari %BD_masakr,

Darwinismus  Britský přírodovědec Charles Darwin  Evoluční teorie  Kniha O vývoji druhů přirozeným výběrem  Evoluční teorie  Jiná práce Původ člověka. Na obrázcích Ch. Darwin, vydání knihy O původu druhů z roku 1859 a karikatura Darwina jako opice

Antisemitismus  Nenávistný vztah k Židům  Ve 20. století součástí nacistické ideologie v Německu  Za Druhé světové války židé nacisty odsouzeni k vyhlazení. Na obrázcích zničená výloha židovského obchodu za tzv. křišťálové noci roku 1938 a Davidova hvězda, kterou za války museli židé nosit. Na obrázcích zničená výloha židovského obchodu za tzv. křišťálové noci roku 1938 a Davidova hvězda, kterou za války museli židé nosit. 5%A5%C3%A1lov%C3%A1_noc, %A5%C3%A1lov%C3%A1_noc,

Historický pramen Z norimberských rasových zákonů „Všechny sňatky mezi Židem a občanem německé či příbuzné krve jsou od této doby zakázány. Židé nesmějí být zaměstnáni jako sloužící v německých domácnostech či v domácnostech lidí příbuzné krve, kteří jsou mladší než 45 let. Židům je zakázáno vyvěšovat říšskou či národní vlajku a nesmějí užívat národních barev...“ Zákon na ochranu německé krvi a německé cti ze září 1935 „Žid nemůže být občanem říše. Nemá volební právo, nemůže zastávat veřejný úřad... Židem je osoba, která má mezi prarodiči alespoň do třetího kolena rasově plně židovský původ...“ Z doplňujících článků z listopadu 1935 Čapek, V.,Pátek, J.: Světové dějiny II, Fortuna 1993, s Podle uvedených ustanovení rasových zákonů si uvědomte zrůdnost nacistického antisemitismu.

Dreyfusova aféra  Nespravedlivé odsouzení francouzského důstojníka Alfréda Dreyfuse  Zastal se jej významný spisovatel Émile Zola

Sionismus  Organizovaný židovský nacionalismus  Reakce na perzekuci i jako obrana proti asimilaci  Úsilí o vytvoření židovského státu v oblasti Palestiny  Theodor Herzl - kniha Židovský stát  V Basileji Světový židovský kongres. Na obrázcích T. Herzl, titulní stránka knihy Židovský stát a vlajka Izraele Na obrázcích T. Herzl, titulní stránka knihy Židovský stát a vlajka Izraele

Pozitivismus Ve 30. letech 19. století Ve 30. letech 19. století Francouzský filozof August Comte Francouzský filozof August Comte Důvěra ve vědu Důvěra ve vědu Soustředění na to, co je pozitivní,tedy rozumovým poznáním zjistitelné a ověřitelné. Soustředění na to, co je pozitivní,tedy rozumovým poznáním zjistitelné a ověřitelné. _Comte&action=edit&redlink=1,

Dělnická otázka a socialismus  V důsledku průmyslové revoluce nové společenské skupiny – buržoazie a dělnictvo  Z těžkých pracovních a životních podmínek dělnické bouře a stávky  Teorie o jiném společenském uspořádaní (utopický socialismus, historický materialismus).

Utopičtí socialisté Sny o společnosti bez vykořisťování Sny o společnosti bez vykořisťování Například Henri de Saint- Simon a Charles Fourier Například Henri de Saint- Simon a Charles Fourier Společné vlastnictví, povinná práce podle schopností, spravedlivé rozdělování produktů. Společné vlastnictví, povinná práce podle schopností, spravedlivé rozdělování produktů

Robert Owen  Robert Owen  Nahrazoval peněžní hospodářství poukázkovým. Zisk z podnikání používal ke zlepšení života dělníků – zkracoval pracovní dobu, zřizoval školy, zaváděl nemocenskou a starobní podporu, stavěl dělnické domky...  Pokus se však nezdařil - označení utopický = neuskutečnitelný

Historický materialismu – učení o vývoji společnosti Třídní boj – sociální revoluce Třídní boj – sociální revoluce Karel Marx a Bedřich Engels Karel Marx a Bedřich Engels V současné době třídní boj mezi kapitalisty a dělnickou třídou V současné době třídní boj mezi kapitalisty a dělnickou třídou Nakonec spravedlivá beztřídní společnost – komunismus Nakonec spravedlivá beztřídní společnost – komunismus Program vysvětlili v Manifestu komunistické strany. Program vysvětlili v Manifestu komunistické strany. Na obrázcích K.Marx, B. Engels a rukopis Komunistického manifestu k.C3.BD_manifest_ ,

Komunistické diktatury 20. století Teorie K. Marxe rozpracována Vladimírem Iljičem Leninem a jeho fanatickými následovníky a stoupenci Teorie K. Marxe rozpracována Vladimírem Iljičem Leninem a jeho fanatickými následovníky a stoupenci Ve 20. století třídním bojem ospravedlnění zvůle krvavé diktatury. Ve 20. století třídním bojem ospravedlnění zvůle krvavé diktatury

Doporučené použité studijní materiály  BROŽ, Petr – LABISCHOVÁ, Denisa: Dějepis světa, 1. vydání, Orlová 2007, ISBN  ČORNEJ P. a kol.: Dějepis pro střední odborné školy, Praha, SPN 2002, ISBN X  www. dejepis.com