Neurofysiologické principy a etika v doktorském studiu komise pro vědu RVŠ zpracoval Jaroslav Pokorný Galenos.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Environmentální výchova pro základní školu
Ing. Pavel Smolka. • Statická část výuky 1. Realizována ve škole – výklad, přednáška, poslech 2. Realizována „doma“ – práce s učebnicí • Dynamická část.
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vysoké učení technické v Brně
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OSOBNOST.
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Ve zdravém těle, zdravý duch … a ten je jen ve zdravé škole!!!
Výstupy z Úvodního semináře
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Průřezová témata.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Základní principy geografického výzkumu
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Didaktický proces Androdidaktika.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Základy sociální psychologie
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociologie ?.
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Perspektivy spolupráce ÚZS UJEP a KZ ve vědě a výzkumu Miroslav Tichý Ústav zdravotnických studií Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
PROFESE UČITELE Radek Šír.
ŠABLONA III/2 SOCHY NEŘESTÍ
Podmínky učení.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Temperament, charakter, motivace
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Neurofysiologické principy a etika v doktorském studiu komise pro vědu RVŠ zpracoval Jaroslav Pokorný Galenos

Funkční členění mozkové kůry u člověka

Funkce prefrontálních laloků Výběr optimální strategie chování zvolení pořadí jednotlivých činností souběžná činnost nečinnost učení ze zkušenosti a chyb dlouhodobé plánování úsudek sebeuvědomění tlumení emočního doprovodu činnosti

Funkce prefrontálních laloků Výběr optimální strategie chování hodnocení vstupních informací, příprava jednání, výběr optimální strategie jednání schopnost odložit jednání, preferovat jednání, které nemá bezprostředně positivní efekt, je však výhodné z dlouhodobého hlediska sociální chování

Fylogeneza mozku (evoluce mozku u savců) Ontogeneza mozku (vývoj mozku lidského plodu) Patologie (úrazy, choroby, chirurgie)

Závěry pro doktorské studium: Vývoj mozku znamená postupný nárůst komplexity a v poslední etapě rozvoj oblastí, které umožňují lepší využití dostupných informací Vývoj mozku člověka trvá mimořádně dlouho. Umožňuje vyladit prvky chování jedince tak, aby byly pro danou sociální skupinu dlouhodobě optimální (etika, morálka, náboženské kodexy) Doktorské studium probíhá zpravidla v období, kdy se vytvářejí programy specifické sociální interakce Učitel + laboratoř (ústav) – představují sociální prostředí, které utváří budoucí chování studenta (dlouhodobě optimální strategie) = vtištění prvků etiky ve vědě Je morální, co společnost odměňuje (netrestá)

pýcha - nezřízená tužba vyzdvihovat svoje vlastnosti nad vlastnosti jiných lidí, chorobná ambice, přetvářka - vědecké podvody 7 smrtelných hříchů

smilstvo - vědomě se zpronevěřit (když to není z lásky) vědecké podvody alternativní věda 7 smrtelných hříchů

Lakomství - neochota něco ze svého vydat, nebo se podělit s jinými neochota spolupracovat, sdílet přístrojové vybavení, sdílet informace 7 smrtelných hříchů

obžerství - nestřídmost mnoho grantů, mnoho přístrojů, mnoho aspirantů... 7 smrtelných hříchů

Hněv - agresivita přijímání a sdělování kritiky 7 smrtelných hříchů

Lenost – nepřítomnost vlastní aktivity lenost hledat nové cesty a metody lenost myslet hraní s počítačem místo experimentální práce lenost vést experimentální protokol, udržovat pořádek v laboratoři 7 smrtelných hříchů

Závist - 7 smrtelných hříchů