Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Malíř může pomocí barvy: Konstruovat objemy a prostory Analyzovat vnímání barev a tvarů Vyjadřovat symbolické a mystické významy Vyjadřovat emoce a duševní stavy
Impresionisté skládali své obrazy z barevných skvrn tak, jak právě vnímali proměny barvy pod dopadem světla. Účelem těchto experimentů už nebylo vyvolání zrakových vjemů připomínajících reálný prožitek skutečnosti, ale zkoumání zvláštností zrakového vnímání. Vybaveni znalostmi z optiky a z fyziologie zrakového vnímání zkoumali malíři procesy, které měly blíže k vědě než k umění. Můžeme si na ně vzpomenout, když upravujeme digitální fotografie a promýšlíme, kolik pixelů musí snímek mít, aby okraje a hrany působily přirozeně. Jak malé skvrny ještě naše oko vnímá jako oddělené vjemy a kdy již začnou splývat? Z jakých barev a v jakém vzájemném poměru skvrn mohu skládat barevné tóny? Takové otázky si kladl a v malbě na ně hledal odpovědi Camille Pissarro.
Divizionismus = dělení barevné skvrny na nejmenší body Spolu se svým synem a jeho kolegy Georgesem Seuratem a Paulem Signacem vytvořil Camille Pissarro umělecký směr, který rozvinul impresionistické umělecké postupy směrem k logické analýze. Od zrakového vjemu sestoupili až k prvotnímu počitku. Camille Pissarro Divizionismus = dělení barevné skvrny na nejmenší body Pointilismus = vytváření barevné plochy kladením různě barevných bodů
Pointilistická malba mění zrakový vjem na světelné chvění Pointilistická malba mění zrakový vjem na světelné chvění. Tvary ztrácejí obrysy a charakter, ale přestože nemají pevné obrysy, jsou zvláštním způsobem strnulé. Pointilistické malování byla trochu technická exhibice. Všimněte si rámu, vytvořeného jinak barevnými body řazenými po obvodu obrazu. Georges Seurat
Pointilismus jako technický postup přilákal řadu epigonů Pointilismus jako technický postup přilákal řadu epigonů. Podle příruček a s technickými pomůckami se daly vytvářet zajímavé obrazy i bez talentu. Malíři následující generace pointilismus považovali za příliš umělý. Jeho postupy ožily v době futurismu, který se snažil vyjádřit pohyb, a ocenili je i první abstraktní malíři. . Georges Seurat
Georges Seurat, Nedělní odpoledne v Grande Jatte Dnes už jsme zvyklí na to, že obraz může být tvořen jakkoli – třeba i barevnými nebo světelnými body. Film nás naučil počítat se setrvačností našeho vnímání a dovede počtem okének za vteřinu přesně vyhovět našemu fyziologickému uspořádání. A počítače, ty dovedou skoro všechno ostatní. Georges Seurat, Nedělní odpoledne v Grande Jatte
Cílem rozkládání barev je dosáhnout co nejintenzívnější barevné zářivosti, vyvolat v oku diváka dojem barevného světla… (Paul Signac) Analytické snahy pointilistů bavily mnoho jejich současníků. Ale teprve futuristé, kteří se snažili rozkladem tvaru vyjádřit pohyb, a abstraktní malíři dokázali pointilistické experimenty dále rozvinout.
L. Kitzbergerová Gymnázium na Zatlance 2OO6