Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Vznik, vývoj a formy peněz
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.4
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.16
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s daňovým systémem ČR AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák je schopen na.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.3
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.20
PENÍZE Kamila Kuběnová.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_406.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Peníze, bezhotovostní a hotovostní platební styk N á zev sady: Výuka.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_07_01_slovní úloha Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola T. G
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.7 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Peníze Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Prezentace informuje o funkci a vývoji peněz a potřebě s nimi šetrně zacházet. Metodické zhodnocení: Žáci pochopili, že vývoj peněz usnadnil obchodování a ekonomické vztahy ve společnosti vůbec, byli vedeni k šetrnému nakládání s penězi. Využito VkO 7.C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Skalická 1

Peníze VkO 7 2

Funkce peněz vyjadřují hodnotu majetku vyjadřují cenu zboží a služeb umožňují směnu za výrobky a služby uchovávají hodnotu na pozdější uspokojení našich potřeb 3

Vývoj peněz 1.Směnný obchod = kus za (x)kus(ů) ⁼⁺ 2.Ekvivalent směny = něco, co je v dané oblasti vzácné ( sůl, kožešiny, koření, mušle, zlato, hedvábí…) u nás plátnoslovo platit 3.Mince a ) z drahého kovu (měď, stříbro, zlato…) mají hodnotu hmotnosti kovu b) s domluvenou hodnotou 4

Vývoj peněz 2 4. Bankovky = domluvená hodnota cenného papíru vydaného: a) bankou b) později státem= všeobecně užívané platidlo 5. Elektronické peníze = jen pohyb čísel mezi účty, bezhotovostní placení a) platební karty b) elektronické bankovnictví 5

Ochranné prvky bankovek → chrání před paděláním peněz → umožňují padělek poznat některé jsou zjistitelné i našimi smysly (zrak, hmat) druh papíru hlubotisk ochranná vlákna vodoznak proměnlivost barev při sklápění…. Padělání bankovek je trestný čin. 6

Zacházení s penězi Bankovky i mince jsou státní cenina → je nutné s nimi šetrně zacházet (schovat, zbytečně neohýbat, nemačkat, nemazat…) → jejich výroba je placena ze státního rozpočtu (tam svými daněmi přispívá každý občan, v současnosti je náš rozpočet v dluhu) → i z osobního hlediska bychom neměli zbytečně utrácet (v budoucnu můžeme úspory potřebovat) 7

Otázky a úkoly 1.Jaké funkce mají peníze? 2.Popiš vývoj peněz. 3.Proč u nás užíváme slovo platit? 4.Proč je užití peněz jednodušší než směnný obchod? 5.Můžeš beztrestně kopírovat peníze? Proč? 6.Můžeš sám nějak poznat falešné peníze = padělky? 7.Proč asi byly zrušeny mince 5,10,20,50 haléře? 8

Řešení 1.Snímek 3 2.Snímky 4 – 5 3.Od slova plátno, bylo vzácné, užívalo se jako ekvivalent směny. 4.Směnou se obtížněji určuje cena zboží. 5.Ne, je to trestný čin. 6.Snímek 6 7.Náklady na výrobu jedné mince vysoko převyšovaly její hodnotu a bylo to nehospodárné je vyrábět. 9

Zdroje JANOŠKOVÁ, Dagmar, ONDRÁČKOVÁ, Monika, ČÁBALOVÁ, Dagmar, MARKOVÁ, Hana, ŠEBKOVÁ Jitka. Občanská výchova 7. učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN , s. 39 – 42. Klipart MS Office 10