Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba tel.: 59 699 1283; 5210 http://www.id.vsb.cz Úvodní list Historie MHD Předmět: Městská a regionální hromadná doprava Připravil: Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. ...\E:\Přednášky-TVMHD\Historie.ppt
Stanoviště nosítek před kostelem sv. Michala ve Vídni roku 1780
Typy kočárů v 18. století
Berlínský drožkař
První londýnský omnibus pro 18 cestujících Omnibusy Paříž (1854) Paříž (1860) První londýnský omnibus pro 18 cestujících
Pražská koňka Příkopy (1890)
Elektrická tramvaj (trolejbus) Motorový vůz „Brňák“, výrobek Královopolské strojírny Brno, zařazen do provozu v Ostravě 1944-51 Dvoupodlažní tramvaj, Glasgow Pražské Příkopy kolem roku 1930 (křižovatka Na Můstku) První typy trolejbusů (vozíčkový sběrač proudu)
Pražské lanové dráhy
Automobilizace (1/2) První typ vídeňských městských autobusů První typ pražských autobusů Fiat, 1908 První typ pražských autobusů L&K, 1908 Autobus Škoda, 1930
Automobilizace (2/2) Vídeňský dvoupodlažní autobus Minibus Steyer pro přepravu cestujících ve Vídni
Podzemní a nadzemní dráhy (1/6) Elektrická lokomotiva londýnského metra Vnitřek vozu londýnského metra
Podzemní a nadzemní dráhy (2/6) Parní lokomotiva s nákladem v tunelu na trati Liverpool – Manchster (1829) Dřevěné vozy podzemní dráhy v Budapešti
Podzemní a nadzemní dráhy (3/6) Parní vlak nadzemní dráhy (New York) Nadzemní dráha Manhattan Street v New Yorku
Podzemní a nadzemní dráhy (4/6) Vyvýšená železnice v New Yorku Vyvýšená železnice v New Yorku (pohled zdola)
Podzemní a nadzemní dráhy (5/6) Parní lokomotiva Foreyova pro nadzemní dráhu v New Yorku Bostonská nadzemní sedlová dráha
Podzemní a nadzemní dráhy (6/6) Stanice visuté dráhy ve Wuppertalu (1909) Trať visuté dráhy ve Wuppertalu (1909)
Poválečný vývoj MHD v Praze (1/3) Základní typ pražského motorového vozu v meziválečném období Jednosměrný motorový vůz (zaváděný v období kolem II. světové války) se zavíracími posuvnými dveřmi a pevným stanovištěm průvodčího - levý bok Jednosměrný motorový vůz - pravý bok (poválečné uspořádání)
Poválečný vývoj MHD v Praze (2/3) Tramvaj typu T1 s jednosměrným nastupováním předními dveřmi a vystupováním středními a zadními dveřmi a místem pro průvodčího Tramvaj typu T3 (nejrozšířenější typ tramvají - 13 936 kusů v letech 1960-1989) Linkový autobus Karosa C 730
Poválečný vývoj MHD v Praze (3/3) Základní konstrukční uspořádání městských autobusů: A – městský autobus; B – dvoupodlažní autobus; C – kloubový autobus Konstrukční uspořádání městských autobusů Ikarus: A – typ 260-262; B – typ 280; C – typ 282
Pražské metro Původní vozy pražského metra ze sovětské produkce
Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Kontakt Závěrečný list Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Institut dopravy, Fakulta strojní, VŠB – TU Ostrava 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba kancelář: A-736 telefon: 59 732 5210 e-mail: vladislav.krivda@vsb.cz http://www.id.vsb.cz/krivda http://www.id.vsb.cz http://www.id.vsb.cz/lsd