BALET V ČESKÉ REPUBLICE PO ROCE 1989

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Advertisements

1 Projekt „České centrum pro mobilitu v letech “ finančně podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci programu EUPRO.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
obyvatel Město střední velikosti – srovnatelné s Lincem, Řeznem či Turku obyvatel v regionu 2 univerzity: přibližně studentů.
Analýza Centra ProEquality
BALETNÍ STUDIO při Moravském divadle Olomouc, o.s.
Anotace DUM - DĚJEPIS Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice
Význam mezinárodního dobrovolnictví pro rozvoj jednotlivce a otevřené společnosti Uznávání neformálního vzdělávání, Praha Robin Ujfaluši, ředitel.
Příležitosti a hrozby rozvíjejících se trhů BRICS Ing. Olga Girstlová
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU E-INKLUZE 50+. OBSAH Základní informace Komu je projekt určen Cíle Aktivity Harmonogram.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA 20 let jednání o nastavení sociálního programu pro tanečníky Zdeněk Prokeš.
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Klub irských tanců Texty pro moderátory a do propagačních materiálů.
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
Monitoring dalšího vzdělávání
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Analýza vývoje veletrhu Gaudeamus Brno 1994 – 2011 Praha
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Vývoj české ústavnosti
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha Slovenská demografická konference SMOLENICE 4.5. – Demografické chování.
ČESKÁ DIVADLA výběr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011)
INSTITUT SILNIČNÍ DOPRAVY ČESMAD BOHEMIA
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NS-LEV 21 pro český sport Jiří Šlégr http://
Europe Direct Přednáška – 23. února 2012 Michaela Bartůšková.
Teorie optimální velikosti města
Výměna řidičských průkazů Tisková konference Ministerstvo dopravy České republiky Ing. Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Národní síť Zdravých měst ČR Místní Agenda 21 Brno, NKQ, 20. února 2013.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Blanická 3, Olomouc, tel.: fax.: web: portál: Žofínské fórum.
Současný tanec v České republice po roce 1989 Jana Návratová.
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Nadační fond Pomocná ruka ve spolupráci s divadelním souborem Rozmarýn připravili představení pro speciální školy Chotouňská a Strarostrašnická TANCEM.
TANEČNÍ KONZERVATOŘE – situace a okruhy témat
AKADEMIE – situace a okruhy témat Roman Vašek. Kvalifikace profesionálních tanečníků v ČR (rok 2011)
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.3.Ste.10_Balet Datum:
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_19_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Balet Základní škola Libina, příspěvková organizace,
DRUHÁ KARIÉRA SCÉNICKÝCH UMĚLCŮ Nadační fond pro taneční kariéru.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

BALET V ČESKÉ REPUBLICE PO ROCE 1989 Roman Vašek

Před rokem 1989 V dramaturgii nevyhraněnost a konzervativnost, důraz na balety ruské a sovětské provenience Soubory přestárlé (v menších regionálních i průměr 40 let), nefungující generační obměna Špatná interpretační kvalita v malých souborech (zde tanečníci často bez kvalifikace) „stojaté vody“ v hlavních souborech v Praze (šéf Jiří Němeček s přestávkami 24 let) a Brně (šéfka Olga Skálová 13 let) Sociální jistoty – odchod do důchodu za výsluhu let

Začátek 90. let Změny ve vedení souborů (v Praze šéfem Vlastimil Harapes, v Brně Zdeněk Prokeš) Jen pozvolná změna v dramaturgii (Kylián a západní choreografové na repertoáru Národního divadla až v průběhu 90. let) 1990 vznik Tanečního sdružení ČR – zprvu ambice sdružovat celý tanec v ČR, posléze těžiště v oblasti baletu

90. léta – proměny (nejen) baletní sítě Zániky Balet Československé televize Samostatný baletní soubor v Opavě Armádní umělecký soubor (taneční složka) Československý soubor písní a tanců – transformace, poté vytunelování a zánik Nové soubory (krátké trvání) Upside Down, resp. Prozaické baletní divadlo (Irena Janovcová) České baletní divadlo, resp. Baletní divadlo Praha (Jana Kůrová) Co s ním? Pražský komorní balet (změny zřizovatele)

90. léta – trendy a události Začátek výrazné redukce tanečníků v souborech U největších souborů v průběhu dekády o 30–40 % U menších na hranici možného fungování Masivní příchod kvalitních tanečníků ze zemí bývalého SSSR Růst interpretační kvality i v malých souborech V Ústí nad Labem až 90 % tanečníků z bývalého SSSR Zvyšování podílu kvalifikovaných tanečníků, omlazování souborů, generační obměna Vznik soukromých tanečních konzervatoří Taneční centrum Praha 1. soukromá taneční konzervatoř (později TK I. V. Psoty, Pražská Taneční konzervatoř a Střední odborná škola) Ztráta sociálních jistot (od 1996 zrušena možnost odchodu do důchodu za výsluhu let)

90. léta – dramaturgie ND Praha (Vlastimil Harapes 1990-2002) Výrazný podíl klasiky a českých choreografů Inscenace tandemu Libor Vaculík – Jozef Bednárik (jiný přístup k příběhu, filmová inspirace, podívaná) Díla Jiřího Kyliána (Choreografie z Nizozemí v roce 1993 a nepřipravenost souboru) Volný cyklus Amerikana ND Brno (Zdeněk Prokeš 1991-2005) Staré pozapomenuté nebo nové velké celovečerní tituly Inscenace Libora Vaculíka Pražský komorní balet (Pavel Šmok do 1998) Kvalitní jádro repertoáru: Pavel Šmok, Libor Vaculík, Petr Zuska, Jiří Kylián

Začátek milénia Turbulence v Pražském komorním baletu 1. – Odstoupení Šmoka a Opěly, změna na Balet Praha a vedení Vaculíkem a Schneiderem 2. – Začlenění pod Státní operu Praha – proměna repertoáru a poslání (vede Pavel Ďumbala) Experiment v Liberci V roce 2000 krátce šéfem baletního souboru Petr Tyc Generační obměna ve vedení souborů Šéfem baletu ND Praha Petr Zuska Šéfem baletu ND Brno Karel Littera (později Lenka Dřímalová) Šéfem baletu v Plzni Jiří Pokorný

„Nultá léta“ – trendy a události Rozpad baletního souboru v HD Karlín Pokračuje zmenšování souborů Pokračuje příchod zahraničních tanečníků (už nejen ze zemí bývalého SSSR) Pokračuje růst interpretační kvality = růst konkurence Pokračuje snižování průměrného věku v souborech Akcentuje se sociální problematika (téma transition) Etablují se školní soubory (Bohemia Balet, Balet Praha Junior) V systému přehlídek pořádaných TSČR (interpretační, inscenační a choreografická) se interpretační část vyvine v mezinárodní baletní soutěž

Situace v posledních letech ND Praha (Petr Zuska) Nejlepší ekonomické zázemí (zaostává ale za evropskými ekonomickými standardy) Dramaturgie: pestrost a vyváženost Pravidelně tvorba uměleckého šéfa Zusky Menší podíl ostatních českých choreografů (Vaculík, Kodet) Menší podíl klasiky a klasika v nových režijních výkladech Neoklasika Johna Cranka a balety Youriho Vamose Uvádění ověřených děl zahraničních autorů (Mats Ek, William Forsythe, Nacho Duato, Itzik Galili, Christopher Bruce; Jiří Kylián…) Miniatury, baletní gala, osvětové a vzdělávací programy, práce s publikem

Situace v posledních letech ND Brno (Lenka Dřímalová, od 2013 Mário Radačovský) Špatné ekonomické zázemí, které neodpovídá významu souboru (nemůže konkurovat Praze) Časté změny v souboru (krátká působení kvalitních mladých tanečníků ze zahraničí) Pestřejší dramaturgie (Krzysztof Kantor, Uwe Scholz, Gayetano Soto…) Časté vstupování do koprodukcí NDMS Ostrava (Igor Vejsada, od 2013 Lenka Dřímalová) Konvenční klasika a problematické experimenty, sázka na „populár“, nyní proměna dramaturgie DJKT Plzeň (Jiří Pokorný) Původní celovečerní inscenace českých autorů Příležitosti pro začínající tvůrce (Alena Pešková, Richard Ševčík)

Situace v posledních letech MD Olomouc (Robert Balogh) „Standard“ SDOB Ústí nad Labem (Vladimír Nečas) JD České Budějovice (Attila Egerházi) Výrazná proměna dramaturgie (Kylián, Zuska, Kuneš, Radačovský…), dominují složené programy Příchod cizinců a růst interpretační kvality DFXŠ Liberec (Alena Pešková) Nejhorší ekonomické zázemí Výrazné autorské „taneční divadlo“ SD Opava Problematické pokusy o samostatné baletní inscenace Balet Městského divadla Brno, operní balet ND Praha

Situace v posledních letech Pražský komorní balet (Ladislava Jandová) Vývoj: odchod ze Státní opery Praha – vedení Lucií Holánkovou – vedení Ladislavou Jandovou Hledání nové tváře (stěžejní autorkou Hana Turečková) Ambiciózní vize (např. spolupráce s Jiřím Bubeníčkem) Dekka Dancers Vzešlo z okruhu tanečníků ND Praha Tvůrci: Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka Bohemia Balet Poloprofesionální soubor se zázemím v TK hl. m. Prahy Kvalitní dramaturgie (Pavel Šmok, Jiří Kylián, Petr Zuska; zahraniční neoklasika; nová tvorba začínajících choreografů; původní tvorba pro děti)

Aktuálně 2010 Začlenění Laterny magiky do Národního divadla, zmenšení souboru na polovinu a přechod na externí smlouvy 2012 Sloučení baletu Státní opery Praha a baletu ND Praha (45 + 60 = 82 tanečníků). Množící se spolupráce s nezávislou scénou Nové strategie na oslovení publika (aktivity ND Praha, flash mob v Liberci, Ostravě aj.) Probíhají projekty zaměřené na problematiku transition Omezování finančních prostředků vede v souborech k omezování aktivit, některé projekty jsou rušeny Změny ve vedení v Brně a Ostravě

Tanečníci baletu v roce 2011 V roce 2011 cca 340 tanečníků Z toho 16 % jako OSVČ Z tanečníků v pracovním poměru má 80 % smlouvu na dobu určitou (z toho 50 % termínovaná smlouva na 1 rok) Podíl absolventů konzervatoří 98,5 % Průměrný věk 26,6 let Podíl cizinců 25,2 % (nejvíce Rusové, Slováci, Japonci, Francouzi) Podíl žen 58 %

Průměrné platy v souborech (rok 2010)

Děkuji za pozornost Kontakt: roman.vasek@divadlo.cz Zdroje informací: Taneční průzkum 2011 Český statistický úřad